HTML

Mobilitás

Sokáig skizofréniának gondoltam, hogy ugyanúgy érdekel a tömegeket mozgatni képes személyszállítás és a némelyek által önzésnek nevezett autózás-motorozás. Aztán nagy keservesen megtaláltam a közös hasznukat: mindkettő mozgékonnyá, azaz társadalmi vagy nemzetgazdasági szempontból hasznosabbá teszi az egyént. Ez tehát a két fő téma. No meg persze alkalomadtán eszembe jut más is; ha nem bírom benntartani, leírom azt is.

Friss topikok

2013.09.06. 12:32 Jermann Kálmán

Hamis videó a Critical Mass egyik főszervezőjéről?

Hamis videó a Critical Mass főszervezőjéről?

A nyilvánvalóan részletekből összevágott, a tényeket elferdítő kép- és szöveganyag ugyanis az akarja bizonyítani, hogy a kerékpárosok nem vitatottan igen sűrűn előforduló közlekedési szabályszegését az ország egyik első kerékpárosa nem elítéli, hanem az autósok és a gyalogosok szabályszegésének emlegetésével akarja elütni a kérdés. 

Döbbenetes videó jelent meg a legismertebb videómegosztó portálon, szereplője Kürti Gábor, a Critical Mass egyik szervezője, a Magyar Kerékpárosklub tisztségviselője. Az állítást én képtelenségnek tartom, nyilvánvalóan aljas provokáció, mert lehetetlen, hogy a biciklisekben nincs józan belátás, és nem tudják azt mondani: "igen, vannak köztünk, akik hibáznak, mert nem tartják be a KRESZ-t, de mi azt a többséget képviseljük, akik szabálytisztelők, és nemhogy megvédjük gyermeteg érvekkel, hanem kitaszítjuk magunk közül azokat, akik lejáratják a kerékpárosokat a piros lámpán áthajtással, az egyirányú utcákba való helytelen irányból behajtással, a járdán hancúrozással, a kerékpár úttal párhuzamosan az úttesten biciklizéssel".

kurti-critical-mass-kep-1.jpgBudapest, Bartók Béla út (a kerékpáút jól látható)

Már a felvezetés is meglepő, és előre vetíti azt, hogy manipulált a videó. Ugyanis bulváreszközök használata miatt leszólja az egyébként tényleg marginális szerepű parkolásbarát kiscsoportot - ez nonszensz, hogy is tagadhatná meg magát Kürti Gábor, aki mestere a "lelkes gerilla-propagandának", a feltűnést és megjelenést biztosító rendezvények létrehozásának. Mert mi más (volt) a Critical Mass, mint demonstráció - nem pedig társadalmilag szükséges, bizonyos csoportok számára előnyös és hasznos együttlét? Igen, a cél a figyelem felkeltése, és ehhez nem volt drága semmilyen eszköz sem, és az is mellékes ilyenkor, hogy esetleg ezreknek okoz átmeneti hátrányt egy kerékpáros felvonulás. Az is nevetséges, hogy Kürti az Autóklubra hivatkozott volna, mint lehetséges tárgyalópartnerre: ő is tudja, ahogy mindenki, hogy a Magyar Autóklub bármivel szívesebben foglalkozik, csak az érdekképviselettel nem. Tehát le sem fognak ülni velük, mert borsódzik a hátuk, hogy társadalmilag fontos kérdéseket kéne feszegetni - ezt a pártállami korszak óta kerülik, és meg is maradtak, a régi zsírjukban.

kurti-critical-mass-kep-3.jpgBudapest, Lágymányosi-híd (kerékpárút a híd északi oldalán)

A nyilvánvalóan az agresszív autós tábor ügynökeként feltűnő riporter végig provokálja Kürtit - de az kizárt, hogy Gábor ezeket a válaszokat adta volna, amit a képben és szövegben egymástól elcsúszó videón láthatunk. Ha őszinte akarok lenni, akkor azt mondom, szerintem Kürti Gábor azt válaszolta a riporter kerékpárosok szabályszegéseire, a vele konkrétan megtörtént balesetveszélyes szituációra reflektálva: "sajnálatos, hogy önnel ez történt, és tagadhatatlan, ahogy az autósok között, a biciklisták táborában sem mindenki tartja be a szabályokat. Ahogy én a sebességkorlátozásnál lelassítok 60-ra a Váci úton, és elszáguld mellettem a sok gépkocsi, úgy a piros lámpánál megálló kerékpáros mellett is átvág jó néhány társa. Ez mindkettő elítélendő, szögezzük le! Nincs mentség egyikre sem, de vegye figyelembe a tisztelt riporter úr, a szabályszegés nem a biciklisek lételeme, a csendes többség igenis megáll a pirosnál, ahol van kerékpárút vagy -sáv, azon hajt (nem pedig mellette a közúton), és meg tudják különböztetni a járdát a kerékpárúttól".

kurti-critical-mass-kep-2.jpgBudapest, Kelenföldi pályaudvar aluljárója előtt (járda)

Vagy ha mégsem ezek a válaszok hangoztak volna el, akkor is van mentség: az agresszív kérdésekre csak hárító válaszokat lehet adni. Másképp sohasem nyílik fel a szeme a riporternek, hogy inkább a Nagykörútról kéne beszélgetni. Nagyon jól tette Kürti Gábor, hogy nem ment bele a megalázó helyzetbe, ahol egy fontos kérdésre vonatkozó értelmes javaslatok megjelenése helyett a biciklisek szabályszegésére próbálták terelni a beszélgetést. Ugyan - ahogy magától Kürtitől hallottuk - az elmúlt években megtízszereződött a kerékpárosok száma, egyelőre még nem indokolt arról eszmét cserélni, hogy mi lesz, ha még ez a szám is megtöbbszöröződik. Valóban, még nem szükséges a szánalmas visszaköpködés helyett a felvilágosításra helyezni a hangsúlyt. Annak van csak hírértéke, hogy ennyi ezer kerékpáros halad át egy bizonyos útszakaszon, és ez a sokszorosa a mi Critical Massunk előtti időszakénak, annak szemernyi sincs, hogy a tömegrendezvényen vagy szóróanyagainkban felhívtuk kerékpáros társaink figyelmét arra, hogy nem erővel, tömegünk kritikus voltával kell felhívnunk magunkra a figyelmet, hanem azzal, hogy kivételezés helyett be akarunk illeszkedni a többi közlekedő közé. Ez nem elég bulváros, a kutya nem fog írni róla, ugye?

kurti-critical-mass-kep-5.jpg

kurti-critical-mass-kep-7.jpg

Mutogató, majd fenyegetőző. Megmagyarázni nem tudta, miért megy a kamionokkal és hetvennel - vagy többel - száguldó személyautók között a vadonat új, tükörsima kerékpárút helyett. Helyszín: Budapest, XXI. kerület, csepeli elkerülő (szeparált kerékpárút a bal oldalon - de már a Szabadkikötő mellett sem használta az ottanit)

És ha már idáig jutottunk: ha ez a nívó, lassan ideje új arcok után néznie a Kerékpárosklubnak. Igen, kellettek a nagyszabású rendezvények, a bulvár kiaknázása, de mostantól jobb lenne, ha az igen hangosan kurvaanyázni képes kevesek képviselete helyett a józan, belátó, türelmes, az egymás mellett élést elvként valló, és többségben lévő kerékpárosoknak akarna megfelelni a szervezet. Külsőleg is: mert ami a linkelt videó alatt, a Youtube kommentek között megjelenik, az taszító, és épp azt a dühöt és agresszivitást mutatja, amit magukkal szemben - okkal - elviselni nem akarnak. Az a mocsok, ami ott megjelent, vegytiszta bizonyítéka, hogy a söpredéket hallgatjuk az átlagos, ezért pirosnál megálló, ha az íve kedvezőtlen, akkor is a kerékpárúton maradó, a járdát csak a biciklijét tolva használó sok tízezer csendes biciklis helyett. Ők nem fognak beszállni a vitába, mert nem elég aktívak, nem akarnak konfrontációt.

kurti-critical-mass-kep-6.jpgBudapest, Kelenföldi pályaudvar - aki kikerüli őket, annak a piros sávon kell elmennie

Pedig minden rajtatok múlik, kedves szabálytisztelő kerékpárosok: ha ti nem taszítjátok ki magatok közül a szabályokra nagy ívben szarókat, akkor minden más közlekedő okkal fog általánosítani: "a biciklis áthajt a piroson, szembe teker az egyirányú utcában, járdán és az úttesten megy, amikor van kerékpársáv- és -út". Ne legyetek restek akár udvariasan rászólni a másikra, hogy ne tegye ezt. Ne tegye, mert neked árt vele. És rajtad áll, hogy olyan tisztségviselőd van-e a Magyar Kerékpárosklubban, aki felül egy friss kellemetlensége miatt épp nem barátságos riporternek, és hárít, átlátszón, hamisan, hitványan.

kurti-critical-mass-kep-4.jpgÉs egy utolsó Kelenföldről: ketten vannak, de behozzák a bringát a váróterembe, hadd kerülgessék a jegyvásárlók őket

Vagy ha csak a hangosan ordítozók taszítanak ebben a klubban, keress másikat magadnak. Akik a te érdekedért dolgoznak, és nem azokért, akik a tekerés közben az erőlködéstől nem kapnak vért az agyukba, és éppen úgy is viselkednek: állat módjára.

(És ha te ebben az írásban az autósok védelmét látod, maradj csendben, mert nem értettél semmit. Nem, itt nincs arról szó, hogy az autósok nem szegnek szabályt: de, azok is, és meg is van a véleményem róluk. Épp annyira helytelenítendő, mint a gyalogosoké is. Most csak az ostoba terelést, a másokra hivatkozás erőtlenségére mutattunk rá. Megtehetnénk, ha épp egy autós hivatkozott volna arra, hogy ő azért megy a kerékpársávon, mert a biciklis átmegy a piroson, vagy épp egy gyalogos hivatkozott volna arra, hogy azért futott át a Körúton, mert az autós is feláll a járdára. Mind röhejes, ugye?)

3 komment

Címkék: közösségi közlekedés egyéni közlekedés Kulturált Környezetért Mozgalom


2013.06.18. 14:54 Jermann Kálmán

Megengedhetetlen, de megbocsátható

Pofozkodott a villamosvezető, miután vészfékezéssel elkerülte a gyalogosgázolást. Tette egyidejűleg felháborító és tökéletesen érthető.

Aki a fővárosi közlekedés résztvevője, tudja jól, hogy az egymásra nem figyelés, a rendszeres veszélyeztetés mindennapjaink része. Kerékpárútra lendülettel rákanyarodó autós; járdán/zebrán szabálytalanul tekerő, gépkocsi elé hajtó kerékpáros; gyalogátkelőhelynél lassítás nélkül vágtázó autós; eszetlenül a gépkocsik közé lépő járókelő; buszsávra bevágó jobbra kanyarodó, aki miatt az autóbusz vezetője a féket padlóig nyomja; a közeledő jármű ellenére a villamossínekre tévedő keresztező forgalom.

Ez utóbbi kategóriába tartozik a ma közölt eset. Nem láttam élőben, de számos hasonlót észleltem korábban. Sőt, segítettem fel a vészfékezéstől elvágódott utastársat - épp a leszállásra készülődve közeledett az ajtóhoz, pont két kapaszkodó között volt, amikor a hirtelen lassulástól elveszítette az egyensúlyát. Érthetetlen az ostoba puhatestűek óvatlansága: a sok tíztonnás vaskerekű nagyon súlyos sérüléseket szokott okozni az elé kerülő gyalogosban. A mostani ezt megúszta, áldja érte a sorsot. Azt nem tudjuk, hogy a járművön volt-e olyan, aki elvágódott. Lehetett, és épp egy várandós.

Vajon ez eszébe jut-e az azóta megszólaló érintettnek? Aki úgymond reflexből nézett a másik irányba, mielőtt lelépett volna. Lelépett volna a piros jelzés ellenére? Majd előjön azzal, hogy más országokban az ezen erősen felindult villamosvezetőhöz hasonló alakokat börtönbe zárhatnak.

Az vajon eszébe jut-e, hogy ugyanazokban az országokban a jelzőlámpát figyelmen kívül hagyót is megbüntetik? Remélhetőleg most őt is, hiszen maga sem tagadja, hogy tilos jelzés hatálya alatt lelépett a védelmet jelentő járdaszigetről. Lelépett, és épp egy villamos elé - amivel már nemcsak magát veszélyeztette, hanem az azon utazókat is. És ahogy leírta, még a vele ordibáló vezetőnek dühös gesztusokkal válaszolt. Magyarul, még provokálta is azt, aki már azt hitte, épp most trancsírozott fel egy gyalogost.

Mindkét magatartás érthető. Az egyik a halál torkában érezte magát, persze hogy felindult. A másik sem szeret járókelőket gázolni, ezért értsük meg az érzéseit. Főleg, ha elnézéskérés helyett még a véletlen szerencsésnek áll feljebb.

És mindkét magatartás elítélendő - akár a törvény által is. Nincs kétségem, hogy lesz olyan ügyvédje a magát sértettnek tartónak, aki milliókat akar majd kicsikarni a villamosvezetőből és alkalmazójából. Reméljük, közben lesz olyan józan törvényalkalmazó, hogy a járművezető megengedhetetlen tettének illendő megítélése mellett a felelőtlen magatartásával másokat veszélyeztető, és ebből látszólag semmit fel nem fogó gyalogost is helyre teszi.

De annyi is elég lenne a közvélemény higgadtabb részének megnyugatására, ha mindkét hibázó bocsánatot kér a másiktól, és békében mennek a dolgukra.

3 komment

Címkék: közösségi közlekedés egyéni közlekedés


2013.02.16. 17:11 Jermann Kálmán

Székely gyors – kicsinyítve

Székely gyors – kicsinyítve

Az Indóház-szervezésű zarándokvonat 1:87-es méretarányban. Csíkos Nohabbal, de nem a megszokottal.

(Az írás az iho.hu-n nemrég megjelent cikk másodközlése, avagy biztonsági másolata.)  

Két korábbi cikkünk után, amelyekben a romjaiból feltámasztott, narancs festésű Nohab is szerepelt - fórumos segítséggel - megjelent a színen néhány, az átpacsmagolástól igényesebben MÁV-osított Piko M61-es. Ezek egyike vásárlásra csábította az eddig zsugoriságáról hírhedt cikkírót – azért, hogy a 2008-as Székely gyorssal való útját ne csak a fényképek és a romló memóriája őrizze.

480-01-M61-001-M61-006.jpgJobbra a többeket saját szebb példányaik elővételére késztető vacakabb, balra a most vásárolt csinosabb darab. Utóbbinál némi csalást követtünk el: a pályaszám ehhez a képhez 001-re változott

 Kutassunk csak az emlékeinkben (vagy a keresőszolgáltatással az interneten), mivel is utaztak az első Indóház-Kárpáteurópa közös vonatút zarándokjai? A Tizenhetes Nohab húzta a nyolc bautzeni személykocsit, négy másod-, két első osztályút és két gördülő éttermet. Igen, valóban vontatta, oda s vissza, egyedül a gyimesi látogatáson segített neki egy román villanygép.

480-02-szekely-gyors-1-1-bujfalu.jpgBerettyóújfalu pázsitos peronjai és vágányközei sokakat leszállásra késztetett a keresztre várva

Szólj hozzá!

Címkék: közösségi közlekedés modellvasút indóház utazás a vasútmodelljeim körül MÁV Nohab Piko Roco M61


2013.01.27. 17:36 Jermann Kálmán

Filléres flotta MÁV-modellekkel II.

Tovább dacolunk a vasútmodellek drágulását előidéző tényezőkkel, újabb olcsó(bb) megoldásokat mutatva a hazai témákat gyűjtőknek.

(Az írás az iho.hu-n egy nappal korábban megjelent cikk másodközlése, avagy biztonsági másolata.) 

2013-01-27-07-MAV-325-ket-kocsival.jpgSzedett-vedett kocsik a gőzös mögött. Épp, ahogy a valóságban volt

Az NDK tömeggyártmányainak magyarországra adaptált változatainak ismertetése után most egy hazai klasszikust és az általa húzott intercity-vonatot, majd a MÁV 325-sére hajazó Fleischmann gépet, végül egy kis szériában megjelent építőkészletből készült MDmot-ot szerepeltetünk. 

2013-01-27-10-MAV-harom-dizel.jpgHárom működő mozdony harmincezerből

1 komment

Címkék: közösségi közlekedés modellvasút indóház utazás a vasútmodelljeim körül MÁV Nohab Fuggerth Szergej Piko Roco M61 M62 M40 Flesichmann MÁV 325 MDmot Märklin


2013.01.17. 22:47 Jermann Kálmán

Filléres flotta MÁV-modellekkel I.

Ha egy új H0-s mozdony harmincezernél indul, személykocsi nincs tízezer alatt, felértékelődnek a használt és/vagy átépített darabok.

(Az írás az iho.hu-n pár napja megjelent cikk másodközlése, avagy biztonsági másolata.)

480-01-MAV-teljes-flotta-2013-01-04.jpgÖt vontató, húsz kocsi – mindez apránként összegyűjtve, összesen 200 ezerért

A vasútmodellezést korábban kezdők még emlékeznek, hogy egykoron alig volt gyári készítésű hazai vonatkozású jármű a piacon. Az 1:87-es méretarányt néhány hossztorzított, pontatlan Y kocsi, pár tehervagon, a vontatóállományt pedig a gyártáskor is elavult, valószerűtlen festésű Piko Nohab képviselte. Aztán lassan kedvező változások indultak: a német gyártók máshol futó modellek átfestésével MÁV-terméklistát teremtettek, beindult a Fuggerth-művek, és néhány itthoni manufaktúra kisszériás darabokkal gazdagította a kínálatot.

480-02-Roco-M61-szerelvennyel-2.jpgA Roco kétféle festésben, több pályaszámmal kiadta a műszakilag tökéletes MÁV Nohabot. Ma használtan többet érnek, mint annó dacumál újkorukban

Szólj hozzá!

Címkék: közösségi közlekedés modellvasút indóház utazás a vasútmodelljeim körül MÁV Nohab Fuggerth Szergej Piko Roco M61 M62