HTML

Mobilitás

Sokáig skizofréniának gondoltam, hogy ugyanúgy érdekel a tömegeket mozgatni képes személyszállítás és a némelyek által önzésnek nevezett autózás-motorozás. Aztán nagy keservesen megtaláltam a közös hasznukat: mindkettő mozgékonnyá, azaz társadalmi vagy nemzetgazdasági szempontból hasznosabbá teszi az egyént. Ez tehát a két fő téma. No meg persze alkalomadtán eszembe jut más is; ha nem bírom benntartani, leírom azt is.

Friss topikok

2009.12.07. 13:56 Jermann Kálmán

A gépjárművezetés nem szociális vívmány

 Magukból kikeltek tucatjai töltik meg dühöngő hozzászólásaikkal a kommentfelületeket: januártól a műszakin alkalmatlan járművek nem csak megbuknak, de ki is vonják ezeket a forgalomból.

Egy tipikus, még nem is váladékot köpködő hozzászólás valahonnan, a tipikus, magyar mentalitással, miszerint "nekem szabad, nekem ennyire telik": "Na elmennek a picsába már. Nem azért járok 16 éves autóval, mert ez a heppim, hanem, mert csóró vagyok. Egy 16 éves autónál mindig lehet valamit találni, ami nem jó rajta. Nekem ne mondja senki, hogy az ilyen öreg kocsik csontra megkapják a zöldkártyát.

Mielőtt belemennénk abba, hogy valóban tetemes költségbe veri magát a szegény szerencsétlen, ha egyetlen oldalsó helyzetjelző az utolsó pillanatban kiég, és emiatt a vizsgabiztos sajnálkozva, de határozottan egyik kezével elkezdi letépkedni a matricát a rendszámról, a másikkal már viszi is fel az elektronikus rendszerbe a kivonás tényét, szóval ez előtt nézzük már meg, mi a mai gyakorlat?

Nos, ennyi: lejárt vagy lejár holnap a műszaki? Megyünk vizsgázni. Nagy hangon emlegetik a jól értesültek, mennyibe kerül mondjuk Némethonban mindez, és egyébként is, arrafelé milyen liberális a rendszer; igen ám, de ott elviszik a márkaszervizbe a járgányt, amikor kötelező, és elviszik, ha bármi jel ezt mutatja.

Nálunk? Mintha elkárhozna a jótét lélek, ha elmúlt pár év a megvásárlástól (praktikusan ha lejárt a garancia), és még mindig rendszeresen szervizbe hordaná. (Persze, sokan így tesznek, de nem is ők ordítanak habzó szájjal felháborodásukban.) 

Tehát semmi nem történik, csak ami eddig indokolt lett volna: mielőtt megy a megmérettetésre a jármű, átnézi alaposan egy szerelő. (Eddig is megvolt rá a lehetőség, csak akarni kellett, mondjuk az Autóklubnál. Csak ők felszámolták a két nekirugaszkodást, tehát több volt, mint a hatósági tarifa.) Nem mintha eddig nem kellett volna, csak így nagyobb a rizikó. Igen, a mester pénzt fog kérni érte. De ha sajnáljuk rá, akkor majd elverjük az illetékekre (mert ugye a kivonás-visszahelyezés is pénzbe kerül), és attól még mindig forgalomképtelen a csotrogány.

Balkáni viszonyok mellé ilyen és ehhez hasonló drákói szigor való: vagy tán sajnálnom kellene a szétrohadt, nem fogó fékkel, elkopott gumival, életveszélyes futóművel járó autók tulajdonosait? Akik minden úton töltött méterükkel potenciális gyilkosok, puszta gondatlanságból, és azért, mert azt hiszik, ha meg tudják venni a benzint, már járniuk is muszáj?

Dehogy. Vagy rákölti a bármilyen járművére azt, amitől az normálisan működik, vagy járjon tömegközlekedéssel. A gépjárművezetés nem szociális vívmány.

197 komment

Címkék: egyéni közlekedés


A bejegyzés trackback címe:

https://jermann.blog.hu/api/trackback/id/tr811580249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mi nem foglalt még 2009.12.07. 22:16:38

@Hasta la Vittoria Siempre: nem lenne erős a műbizonylat hiányáért képzeld elha egy nem bevizsgált horgot gyárt lajosbácsi és éeszakad a futó róla.

Lővenbrau 2009.12.07. 22:18:38

@mi nem foglalt még:
Ez a hivatalos felügyleti vizsgabázis volt. Mondták volna, hogy kenőpénz kell. De azt sem mondták...Csalódtam, mostantól úgy lesz, hogy én tudom, hogy jó és megbízható az autó, aztán meg elviszem jó helyre. Ha évente kellene vizsgáztatni, nekem az elővizsgával, szereléssel együtt 2-3 nap kiesés a melóból. Kb 200 e HUF veszteség a bevételeimből. Ez egy dolod, de értelmetlen ez az egész..

Sákif za morro? 2009.12.07. 22:19:22

@Jermann Kálmán: Az autóátépítés a hobbim. Magamnak csinálom, nem ártok vele senkinek. Nem iszok, nem dohányzok, nem játékgépezek. Vezetem a cégemet, munkát adok az embereknek, adózok, járulékokat fizetek, eltartom a családomat. Ennyi férjen már bele a szórakozásba. :-/

Kurvára nem értek egyet veled, de felnézek rád hogy kiálltál ide, és megvéded az állításodat. Sokan vehetnének példát rólad.

beszélő 2009.12.07. 22:20:04

Ezek a semmirekellők, álmukban is a korrupciót generálják.
Nincs ma Magyarországon egyetlen kormányzati intézkedés, ami nem a haverok zsebébe hajtaná lét.
Hányingerem van tőlük.
Hozzájuk képest a Fidesz glóriát kaphat, pedig azok sem szentek.
De ezek a maffiózók se nem magyarok, se nem szocialisták: ezek az ő baloldali értékük - saját zsebük.

mi nem foglalt még 2009.12.07. 22:20:07

@JmOS: 44 éves vagyok és túl vagyok már bőven a levezetett 1 millió kilométeren.
nekem bármelyik autóm bármikor átmenne a műszakin ergó nem is kell külön műszakira felkészítenem csak elviszem amikor eljön az idő mert nem azért tartom jó állapotban mert megkövetelik hanme mert nem akarok megdögleni vagy megölni másokat vagy nem akarok lerobbanni éjjel hófuvásban nyíregyháza és pest közt.
nézd ha valós az ok akkor javítsd ki ha csak szopatni akarnak akkor pereld be őket.

Sákif za morro? 2009.12.07. 22:20:43

@mi nem foglalt még: Ez így van amíg eladják. Hogy utána mi lesz vele....

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.07. 22:21:13

@Invictus 2009.12.07. 22:10:11: nemigen érdekel sem az USA-beli, sem az új-zélandi szabályozás (lásd itt:
totalcar.hu/magazin/kozelet/ujzeland/).

Itt vagyunk, a lélekben a Balkán peremén: ha majd lesz annyi felelősség az emberekben, hogy nem mennek ki az utakra romhalmazokkal, beszélhetünk a liberalizációról.

Sákif za morro? 2009.12.07. 22:22:51

Megyek aludni, jól fel lett cseszve a vércukor szintem. :-S

Jó éjt tezsvíreim!

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.07. 22:27:18

@Ben Zinkoot 2009.12.07. 22:16:11:

Isten bizony nem pécéztelek ki, de ha már vállaltad a hálátlan szerepet: "És akkor a vizsga után tehetem vissza az eredetieket?" - tegyed. És nem kívánom, hogy okozója legyél egy balesetnek, ahol mondjuk a károsult ügyvédje a kötelező biztosítód által fizetetten kívül mondjuk egy polgári perben azt feszegeti, mennyire volt eredeti az autód, és ennek vajon tudatában voltál-e, amikor kimentél vele az útra? Érted, felni, motor, fék, futómű. és amit nem is említettél...

gyík (törölt) 2009.12.07. 22:27:32

"A gépjárművezetés nem szociális vívmány"
És a kátyúmentes utak?

Ugyanis a gépjárművek egyik legfontosabb részének, a futóműnek jelentős mértékű amortizációja, meghibásodása és sérülése nagymértékben az útviszonyok állapotára vezethető vissza.

Ok-okozat.

mi nem foglalt még 2009.12.07. 22:30:14

@Ben Zinkoot: el kell tenni ezeket a papírokat, úgy ahogy a forgalmit is elteszed meg a törzskönyvet.
aki elhagyja véletlenül az szarban van de esetleg meg lehet próbálni beszerezni a gyártótól.
valahogy ellenőrízni kell hogy ne azt rakjon be a kocsiba mindenki amit akar.
németeknél kicsit még szigorúbbak, olyan felnit és gumit tehetsz fel a kcosira amit a gyártó megenged.
ha ez lenne nálunk is akkor nagyon sok kocsit kivonhatnának a forgalomból.

JmOS 2009.12.07. 22:31:16

@mi nem foglalt még:
Bazz, ezt csak képletesen mondtam...
Egyébként én is.

A lényeg, hogy szerintem NAGYON optimista vagy, kívánom hogy ne csalódj a magyar valóságban...

Én már csak ismerőssel vizsgáztatok, és nem azért mert gond lenne az autóimmal...

Konkrétan egyik megyei felügyeletnél pl. közhely hogy az "egyik" sorra nem szabad iratkozni, mert ott tuti megbukik az autó. Benfenntesek tudják...
Meg azt is mennyit kell tolni zsebbe és kinek hogy - az amúgy hibátlan gép - átmenjen. Ha idegenként odamész, vagy iszonyat szerencse, vagy tényleg TELJESEN makulátlan autó kell. De olyan azért nem annyira van. (Ha még a 0km-est is meghúzták...)

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.07. 22:31:26

@Ben Zinkoot 2009.12.07. 22:19:22: oké, szórakozás és ilyenek - ha mondjuk zárt pályára szánod, még meg is értelek. De mégiscsak, rizikós, ha valami történik, nem bújhatsz a vizsgabázis mögé.
Érted, a mi szabályaink nem adnak tág teret a mégoly hozzáértők kísérletezésének. Mondanám, sajnos, de ha legálisan építhető mondjuk egy trike, ki hajlandó megfizetni a tervezés és a vizsgálat költségeit?

mi nem foglalt még 2009.12.07. 22:33:11

@gyík: ebben igazad van de az nem mentesít téged mert az állam is egy barom.

mi nem foglalt még 2009.12.07. 22:35:07

@JmOS: nézd nagyon egyzserű.
meg kell nézni miért húzták meg a kocsit ha nem valós a hiba akkor viszon iszonyatos botrányt csinálni és feljelenteni az embert.
azt nem kell hagyni, hogy szórakozzanak veled.

gyík (törölt) 2009.12.07. 22:35:32

@mi nem foglalt még:
Ezt nem is mondtam, hogy mentesít.
Én csak kérdeztem.

mi nem foglalt még 2009.12.07. 22:38:36

@gyík: engem ugyan úgy bosszant mint téged.
3 év után ki kellett cserélnem a stab rud kitámasztókat mert széntment a szilent benne és ez egy veterán autó volt amit ugye nem sokat használok.
én az állami aparátust is nagyon keményen büntetném ha rajtam múlna mert a befizetett adókból meg útalapból rendesen karbantarthatnák az utakat ha nem lopnák szét a pénzt.

gyík (törölt) 2009.12.07. 22:38:43

@gyík:

Az állam ne követeljen tőlem kétnaponta futóműjavítást úgy, hogy naponta ő veri szét.
Kicsit sarkítva.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.07. 22:40:14

gyík 2009.12.07. 22:27:32: hát sajnos az sem... Merész kombinációim vannak az útfenntartók és a Futóműalkatrész-gyártók Szövetsége közötti összefonódásról, illetve a direkt feltöredezősre-megsüllyedősre épített, programozottan nyomvályúsodó utak építőinek önmaguk számára örök életre biztosított megrendelésállományáról - sajnos csak az elsőhöz tennék szmájlit.

mi nem foglalt még 2009.12.07. 22:42:56

@Jermann Kálmán: egyetértünk abban, hogy direkt szarul építik meg az utakat, hogy legyen folyamatosan munka.

JmOS 2009.12.07. 22:52:55

@mi nem foglalt még:
És hogyan gondoltad bizonyítani a nagybetűs HATÓSÁGgal szemben az igazadat?
Hagyjuk...

A másik sztori:
Mostanában a biztonság kedvéért egy kihelyezett vizsgaközpontba vittem az autóimat. Tényleg korrektek, javítottak - de csak ha kell - átvitték az autókat.
DE
Mindkettőnek ütött a féke, amikor elhoztam, pedig előtte hibátlan volt!
No?
(az egyik egy fiatal Suzuki egyébként, semmit nem javítottak rajta mert szerintük is hibátlan volt)
Ez normális?
Normális hogy a vizsga tönkreteszi a féket??? Így kell megmérni??? Biztos?

Lővenbrau 2009.12.07. 22:52:56

@mi nem foglalt még:
Iszonyatos botrányt csinálni ?? Ez barátom olyan mint a katonaság vagy arendőrség. Magas ló, semmi bizonyíték, stb , stb... Sóhivatal..
Az én IIsszzonyatos botrányom kimerült annyiban, hogy visszakaptam a papírjaimat. Aztán még én szégyelltem magamat. :-)

mi nem foglalt még 2009.12.07. 22:56:28

@JmOS: független bírósági szakértő.
szerintem vizsga nem teszi tönkre a féket szerintem nem szírozták be a ynerget és szorult, az egyik fele elöbb érte el a tárcsát a betétnek.

Rocko- 2009.12.07. 22:57:51

de Kálmán (már ha szabad, mint olvasód és földid), Te is tudod jól, hogy ez marhára nem erről szól. ez egy szimpla lehúzás, h ott vágjanak az ember alá, ahol érik.

drákói szigor kell? legyen random helyű, de rendszeres közúti műszaki ellenőrzés (lehetőség van rá, Rácz Tomi megírta: totalcar.hu/magazin/kozelet/zsigavizsga/ ), ami után kiderül, hogy ki adta ki a rohadó Ducatonak az engedélyt. mert az nem állapot, hogy valakitől elkobozzák az autót, egy hasraütéses ok miatt, ellenben más meg igazi bontószökevénnyel rohangál az utakon.
irreális.

mi nem foglalt még 2009.12.07. 23:00:23

@Lővenbrau: énmgán helyre viszem a kocsikat vizsgáztatni, nem érdekük, hogy szopassanak.
volt olyan, hogy valakinek gond volt a kocsival de gyorsan javítható volt, átvitték a műhelybe megcsinálták és ment át a vizsgán.
ahol barmok vannak azt a helyet kerülni kell.
egy vizsga nem anyira bonyolult azért, fékpad mérése objektív, hogy lóg valami vagy nem az szubjektív de nem hiszem hogy egy nem lógó futóműre azt merik mondani hogy lóg.
nem rá való kerekek nincs műbizonylat, nem szabványos világító berendezések azok amik miatt tudnak szopatni de nem is bánnám ha kivonnák a forgalomból a sok hibás lámpával utólag xenonosított kocsit.

müszi 2009.12.07. 23:01:23

aki ezt a baromságot kitalálta ,még nem járt müszaki vizsgálóállomáson!
hogyan viszem el megjavittatni a kocsit ,ha érvényteleniti a forrgalmimat?
hogyan lesz ismét érvényes a gk.forgalmim?
valami orvoslási lehetőséget hagyni kellene!
nem akarok én lepukkant kocsival járni,nem erről van szó
!

mi nem foglalt még 2009.12.07. 23:01:50

@Rocko-: M2-őn szoktam mobil vizsgaállomással ellenőrízni.

Lővenbrau 2009.12.07. 23:02:00

@Rocko-: Legyen drákói, de igazságos. Szerinted ez létezhet most Magyarországon ? Alulfizett közszolgák esetében ? A mohóság meg nem ismer határokat :-(((

mi nem foglalt még 2009.12.07. 23:04:06

@müszi: tréler, útvonalengedély.
megjavíttatod és újra műszaki vizsga ha átmegy akkor lesz érvényes forgalmid.
nem kell megvárni míg kivonják hanem vizsga elött megcsináltatni a kocsit.
érdemes folyamatsoan úgy karban tartani a magad jól felfogott érdekében is, hogy bármikor vizsgaépes legyen.

müszi 2009.12.07. 23:10:46

@mi nem foglalt még: értem én!ismétlem nem akarok én hibás autóval járni,eddig sem tettem!
de adódhat egy apró hiányosság ,amit könnyedén meg lehet oldani,de ezért nekelljen már tizezreket meg napokat elkölteni egy új üzembehelyezésért!

ügyfélszolgálatos 2009.12.07. 23:13:45

@Ben Zinkoot: Öreg az ikes igékről hallottál már?

müszi 2009.12.07. 23:14:26

már azt hittem én,kis naiv,hogy mostanában nem tudnak újat kitalálni ezek a nagyorrúak az autósok megsarcolására!

Lővenbrau 2009.12.07. 23:21:51

@ügyfélszolgálatos:
Ammeg mi ? Témába vág , vagy csak okos vagy ? Hidd el, én is tudok sok olyan dolgot, amit Te sem tudsz.. a kislányom is olyat, amit én sem tudok...:-)) Bocs..

Devil 2009.12.07. 23:23:12

A balesetek nagyon-nagyon kis része, talán 1% történik a jármű műszaki hibája miatt.
Igy ezen izmoszni egyszerűen semmivel sem indokolható HÜLYESÉG.
Lejárt műszaki vizsgával eddig sem volt tanácsos közlekedni mert a rendőrök 5 perc alatt kiszúrják (nem vicc, tényleg) és csúnyán megbírságolhatnak, akár a forgalmit is elvehetik. Szóval emiatt duplán baromság már a műszakin egy javítható hiba miatt bevonni a forgalmit. Egsyszerűen nem találok szavakat, ez annyira kibaszás az autósokkal.
Mind1 úgyis márkaszervízben műszakiztatok, ott tuti nem vonnak be forgalmit mert ott készítk fel, ott van helyben a viszga is és nem fogják szivatni a fizetős ügyfelet :)

mi nem foglalt még 2009.12.07. 23:26:27

@müszi: ezzel egyetértek én is.
nemén találtam ki a szigorítást csak nem vagyok tőle megrémülve.
azért érdemes megkérdezni esetleg a környezetedben, hogy ki mikor cserélt fékfolyadékot.
mert ugye 2 évente kellene, még jó hogy nálunk nincsennek nagy hegyek.
voltolyan ismerősöm akitől megkérdeztem nem is értette miért kellene.
és ezek azok az emberek akik meg sem nézik a gumi fékcsövek állapotát nme hogy kicseréljék ha repedezett elöregedett.
ezek most rá lesznek kényszerítve.

mi nem foglalt még 2009.12.07. 23:29:18

@Devil: nem is vizsgálják csak ha valami nagy katasztrófa történik kiránduló busz szakadékba.
én még nem tapasztaltam hogy amikor belémjött valaki a biztosító mert ugye ha elismeri rendőrt nem is hívunk megnézette volna menyire volt kopott a gumi, menyire volt szar a gátló stb..

hhh. 2009.12.07. 23:31:23

ez index címlap? miért?

Mouth Hero 2009.12.07. 23:34:55

Azok a gépjárművezetők, akik kocsijukat közúti forgalomban használják, s szándékosan "hangosítják" mindenféle "tuning" szir-szarral, különösen nagy suttyók. Az ilyen kocsikat kapásból nem engedném utcára.

Evil One 2009.12.07. 23:35:48

Még egy bejegyzés?
Minek?

Adsz zsebbe egy kicsivel többet, aztán a kocsi már át is ment, még ha kerék sincs alatta. Na, ha ezt ezentúl évente megteszed, tuti biztonságosabb lesz a közlekedés.

Egyébként a kocsim hibátlan -lekopogom- de szarjon sünt mind, aki ezt támogatja.

Kandabula 2009.12.07. 23:36:48

Ben Zinkoot-tól tanultam:

"Kedves cikket megíró kretén! Mi az anyád picsájáé' élsz egyáltalán? Gondolkozni szokol-e? Húzd már ki a fejedet a seggedből, és nézz szét, mennyi baleset írható a rossz műszaki állapot számlájára és mennyi az eszetlenségére?Neked mennyivel lesz jobb ha bennünket szívatnak ezzel? Barom..."

Egyébként már majdnem volt egy könyvem, de elittam. Viszont nem szeretnék a "bennünket" családjába tartozni. Jó volt Veled ebben a blokkban találkozni. Az utakon kevésbé. Ha érted, mire gondolok. Ha nem, nézd meg könyvben.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.12.07. 23:38:20

Sok frusztrált rosszindulatú kispolgár.

A KFF-et a picsába be kellene zárni, valósághoz közenincs elmebetegek gyülekezete akik nélkül az ország élhetőbb lenne, de ez szerintem minden normális embernek evidencia.
Ami a vizsgát illeti idáig is virtigli mocskok dolgoztak az állomásokon, előttem engedtek át lógó belű transzportereket "Sziaszevaszkarcsikám hogyvagy" alapon, miközben mögöttem meg szúrós szemmel baszakodtak egy szerencsétlen nyugger skoda favoritjának rendszámtáblavilágításán.

Nincs igaza Kálmánnak, mert ebben az országban sok minden szarul van kitalálva, de pont ennyi méltányosság még maradt: ha valaki olyan naív volt hogy nem a bejárós spannoknál vizsgáztatta a kocsiját vizgadíj + span jutaléka + vizsgabiztosok zsetonja leosztásban hanem nagy naív ügyfélként ott ombrézolt a gyökér vizsgabiztosok előtt szóbelizve, annak is dobott ki a gép még egy lehetőséget hogy átgondolja, merre hány óra, mielőtt legközelebb még közelebb.

Állítom egyébként hogy a forgalomban levő járművek objektív aktív és passzív biztonságához semmi köze a műszakinak, és igaz hogy aki fék nélküli autót vezet az saját bőrét viszi a vásárra, de úgy is vezet mint ha a saját tökén járna.
Ugyanakkor ne mondja nekem senki hogy egy fólia miatt megbaszott páréves ötös bimmer nagyobb veszélyt jelent a forgalombiztonságra mint egy katalógus állapotú frissen vizsgázott Moszkvics De Luxe.

Kandabula 2009.12.07. 23:40:57

Most látom, hogy van haverod is:
Hasta la Vittoria Siempre 2009.12.07. 22:04:38
@Kandabula:
Ha egyszer is a kezébe vett volna könyvet, most nem kellene egzisztenciálisan megdőlni egy vizsgára felkészítéstől.

Ben Zinkoot! Mé' nem tanultál, Te barom?

Jól megvagytok?

vjalle76 2009.12.07. 23:42:22

Javaslat a torvenyalkotoknak: ha valaki megbukik az orvosi vizsgalaton, mert erosebb szemuveg kene, akkor a regit azonnal torjek ossze, szurjak ki a masik szemet, szazalekoljak le, es automatikusan rugjak ki a munkahelyerol.

mi nem foglalt még 2009.12.07. 23:45:27

@vjalle76: ez történt, aki megbukott az orvosi vázsgálaton nem kapott érvényesítést.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.12.07. 23:46:00

@vjalle76: Látom, te is érzed hogy miért idióta ötlet ez. Megint egy szög a méltányos és szolidáris társadalom koporsójába. A rendőrállam az atomizált kispolgárok utolsó menedéke.

GergőÁron (törölt) 2009.12.07. 23:52:43

Egyet értek, a poszt írójával

de szerintem nem jó helyen van meghúzva a határ.

Azt a sok köcsög szuzukist, négy éves puntóval, meg astrával járó csóró kis gecit is ki kéne vonni. Potenciális gyilkosok azok is.
Az én 15 millás autómon elöl faszomtudja milyen multilink, hátul meg mittoménmiylen kurvavasza soklengőkaros futómű van, akkora rajta a tárcsafék, mint egy kibaszott dohányzóasztal, és olyan széles gumi vannak rajta, mint a csuklós buszon.
Ennek megfelelően sokkal jobban kanyarodik, és sokkal rövidebb úton meg is tud állni, mint az a sok egyenfocus, amikkel a prolik járnak.

Az autózás nem szociális alapon kéne hogy menjen, nem bánnám, ha ezt a sok balesetvezsélyes parasztot letiltanák az utakról. Aki nem tud kicsengetni 10-15 millát egy rendes személygépjárműre, az ne akarjon már autózni, légyszi.

Szeretnék biztonságban, gyér forgalomban krúzolni a főváros útjain.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.12.07. 23:59:35

@GergőÁron: Így is van. Egy ideális államban csak űrhajósvizsga, és bolondbiztos high-tech csúcsmodellek mehetnének az utakra. A többi járjon Csepel biciklivel, hátul malaccal, elöl PB palackkal kivilágítatlanul, szinusz görbét leírva az út középvonalához képest. :-) Nem mellesleg nem kellene a dugóban szarakodnunk mire levontatjuk a Range Roverrel a Baylinert az öbölbe. :-) Kálmán for prezident.

Kandabula 2009.12.08. 00:00:55

Amennyiben megengeditek, összefoglalom az eddigieket: műszaki vizsgára nincs szükség. Az egész egy faszság, a dolog a maffia és Józsi bácsi kezében van, nagyobb korrupció mint a BKV és a MALÉV együtt. Mindenki közlekedjen úgy, ahogy akar, ha nincs pénze járjon homeless autókkal, az utakra ragadjon rá a kosz és az elragadt masinák tömege. Felelősség nincs, (a szót sem értem), hanem a szabadság érzése! Éljenek a falfirkálók! Tegyék tönkre a városokat, Ti pedig a közlekedést.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.12.08. 00:08:45

@Kandabula: Kicsit sarkítasz, de 90 %-ban - leszámítva amit a felelősségről írtál - rendben is lenne így, egyébként a világ nagyobbik felén így is működik, igaz ott nem olyan gyermeteg etatista infantilizmusban szenvelegnek még az emberek mint itt.
Boldogok, nem irígyek, van egyéni felelősségük. Amúgy ez utóbbi a kulcsszó.
A ma európai embere sokkal kisebb felelősséget vállal a mindennapi cselekedetei során azok következményeiért mint akár egy átlag afrikai, dél ázsiai vagy indiai, akár egy századfordulón (1900-as évek eleje) élt elődünk.

Kandabula 2009.12.08. 00:18:13

@GergőÁron: egyetértek. A hülye Ford kezdte ezt a tömegautózást, ezzel elvette a kedvünket az egésztől. Számomra kikapcsolódást már csak a lovaspóló nyújt, ennek is csak az ága, amikor aranyfejű botokkal ütjük a golyót.
Újabb szórakozásba kezdtünk, ami arról szól, hogy műszaki vizsgán nem átment gépkocsikkal versenyzünk. Kell egy kis rizikó az életben. No, pá.

Martian (törölt) 2009.12.08. 00:18:59

Azért jobban megbízom egy csotrogányát jól ismerő, rutinos vezetőben, mint egy full extrás vadiúj autó tapasztalatlan sofőrjében.
Az "események" 90%-a a vezetőn múlik, 10%-a a jármű állapotán.

Átvitel honvéd 2009.12.08. 00:19:40

A post naív, a fenti rendelkezés egy irodai szakember számára egy jópontot jelentő ügy kipipálását, a sokszámú, ezzel foglalkozó emberke számára pedig jó adag pluszpénzt jelent, mármint a zsebbe. Hogy miért? Mert ezekkel a feltételekkel (értsd: mekkora szívás, ha a műszaki vizsgáról úgy jössz haza, hogy nagyszerű, akkor most kezdjük el szépen az autó ismételt forgalomba helyezését intézni) a vizsgahelyek sokkal erősebb zsaroló-potenciállal, s ezért az ott dolgozók sokkal jobb "alkupozícióval" rendelkeznek az egyszeri szerencsétlennel, vagy adott esetben az ügyet intéző szerelővel szemben.

...Ez egy baromság, tipikus aktakukac-stílusú, semmit nem értő, semmire tekintettel nem levő, adminisztratív látszatintézkedés -- ami jó magyar módra a szándékkal (mármint, hogy kevesebb roncs közlekedjen; bár időnként ebben sem vagyok biztos) a gyakorlatban pontosan ellenkezőleg sül el.

Kandabula 2009.12.08. 00:23:13

@Karmadealer:
"A ma európai embere sokkal kisebb felelősséget vállal a mindennapi cselekedetei során"...
Persze, mert feltételezi, hogy az állam előírja és betartatja az őket védő szabályokat.

Kandabula 2009.12.08. 00:31:50

@Martian: ismerd fel. Mész az úton, és felismered. Észnél vagy?

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.12.08. 00:35:08

@Kandabula: Mert pont az államra hárítja a saját egyéni felelősségét. Látod te ezt. Ha nem lenne etatista, nem erre nevelte volna a paternalista Kádár rendszer akkor olyan vidám autók lehetnének forgalomban mint az Ariel Atom meg a sok kis manufaktúrás street legal kocsi Angliában, és nem papírszagú jogszabályoktól várná hogy megvédje hanem a saját felelősségétől, előrelátásától és körültekintésétől. Véletlen hogy a büntethetőség korhatára is sokkal alacsonyabb ott?
Aligha. Ezért mondom hogy felnőtt gyermekek vagytok, akik az állam emlőjét szorítjátok fehéredő ujjakkal.

Árpi 2009.12.08. 00:44:02

Különbséget kellene tenni a "nem felelt meg" állapotok között. Mert aki odavisz egy szétrohadt csotrogányt, az megérdemli, ha kivonják a forgalomból az ócskavasát. De ne felejtsük már el azt a másik változást se, hogy együtt lesz a "zöldkártya" és a műszaki vizsga. Mi van akkor, ha nem veszed észre, hogy a katalizátorod már éppen nem tökéletes?
Eleve: miféle államigazgatási eljárás az, ami ilyen rögtönítélő módon működik? Ebből is csak az lesz, hogy aki a szarát akarja áttolni, az jó vastagon fizet... A többi meg hadd aggódjon csak! Párat jól megszívatnak, a többiek meg majd beállnak a mutyi-sorba...

Árpi 2009.12.08. 00:47:12

@vjalle76: Ha tudnád, milyen egészségi állapotú embereknek adják ki a dokik az igazolást! És amíg egy egyszerű autószerelő szakmunkást lecsukhatnak, ha egy csavart nem húz meg, addig a diplomás orvosnak gyakorlatilag semmilyen felelőssége nincs, hogy kit enged az utakra.

Árpi 2009.12.08. 00:52:26

@Karmadealer: Azt hiszem,nem az egyéni felelősségről van szó. Az útkezelők többsége olyan utakat "biztosít", amelyek önmagukban veszélyesebbek akárhány lógó futóműnél. És akkor még nem beszéltünk a helytelen felfestésekről, táblázásokról. Sokan nem is sejtik, mennyire részletes előírásokat nem tartanak be az utak kezelői, az állam és az önkormányzatok. Az ő felelősségük viszont a legritkább esetben jár a személyi felelősség megállapításával. Következmény: tojnak a szabályokra. Olyan szinten, mint amikor egy autós részegen 120-szal megy át zebrán a piros lámpán a buszsávban a pesti Kossut Lajos utcában. Akire ugye joggal mondja mindenki, hogy lőjék tökön az akasztófán. De ha az út, vagy valamelyik szabálytalan forgalomtechnikai megoldás okoz súlyos balesetet? A rendőr nem is tudja, hogy egyáltalán keresni kéne a felelőst azon az oldalon is. Kizárólag az autóst meszelik el, amíg nincs komolyabb tömegszerencsétlenség.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2009.12.08. 01:03:08

Üdv a társaságnak! Tudom nem vagyok sikeres, stb, de elmagyarázná valaki normálisan egy ilyen magamfajta 5 éve autózó kezdőnek, hogy mifranc az a műbizonylat? Mert én nem emlékszem, hogy lenne ilyenem és talán a legközelebbi vizsgára már kelleni fog. Köszi.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2009.12.08. 01:07:51

A témához szólva: Majd ha a sok korrupt szarházit a gyanu legkisebb jelére kivizsgálják és kihajítják a vizsgahelyekről, akkor lesz hiteles, ha szigorításokat vezetnek be a rendszerben, emrt ez így ebben a formában erősen bűzlik.
Mert lehet, hogy az elv amiért bevezetik szép és jó, de mint ahogyan azt már oly sokan elmondták elöttem; Magyarországon élünk és nem hinném, hogy akár a kedves cikk írónak külön be kéne mutatni a magyar korrupt bürokratákat. Ha még nem látott ilyet, akkot viszont vagy nagy szerencsés, vagy nagyon fiatal (kb. csecsemő), vagy hazudik. Ja, vagy nem is Mo.n él.
Ez a módosítás így tehát színtiszta orális szex (és az a szopás)!

ecodin 2009.12.08. 01:23:48

Én is autós vagyok, túlságosan is, mindenhova azzal megyek. Ennek ellenére örülök a szigorításnak, mert a jelenlegi állapot, miszerint 1-2 száz lóerő mozgat meg 1-2-3 embert az annyira pazarló, hogy nem lehet hosszú távon fenntartani (nem is kell). A XX. század második felétől kezdődött és szerintem még max 50 évig lesz ez az eszméletlen pazarlás. Se előtte, se utána. Én mondjuk örülök, hogy pont ebbe a száz évbe születtem bele mert imádok vezetni, de még egyszer: az a normális, ha ez megváltozik és minél hamarabb, annál jobb. Bocs, ha offnak tűnik, nekem ez jutott eszembe a cikkről.

webmasfel 2009.12.08. 01:55:53

Alapvetően egyetértek. A kérdés, hogy a tömegközlekedés vajon jobb állapotban van-é?

magyar-magyar szótár 2009.12.08. 02:10:43

A k"közlekedési hatóság" az állam meghosszabbított sáphalamoló jobbkkezén jó nagy karmos ujj. A "kápéem" azért van, hogy beszedje a pénzt, az újautóvsárlások elmaradása a vártnál nagyobb lyukat hagyott a költségvetésben.

40 éve van arról szó, hogy a szigorítások után majd kevesebb "roncs" vesz részt a forgalomban, ám a valóságban sohasem javul annyit a helyzet, mint amiről a propaganda dumál üres frázisokat.

E bejegyzés írója parttalan vitát akart generálni a magasabb kattogásszám elérésére (látogatopttságmarketing) egy álságos jópofi-jógyerek dumával.
Az ország útjainak 33 %-a olyan állapotban van, hogy egy átlag nem-terepjáróval végigmenni bizonyos szakaszokon egyenlő azzal, hogy lógni az összes gömbfej meg szilent... egyetlen kátyu elintéz egy gömbfejet...

A kápéemesek a saját központi vizsgahelyükön is a legvérlázítóbb ganaj aljas módon szelektálnak, csókosautó átmegy, akire pikkelnek, annak az új autója is megbukik.
Az egyik megyében átmegy, a másik megyében nem megy át... ugyanaz az autó.
És nehogy azt gondolja az ábrándoslelkű népiromantikus bejegyzésíró, hogy ez a szigorítás fékekről meg futóművekről fog szólni!

öregmogyi 2009.12.08. 02:33:17

És mi lesz a BKV és Volán buszokkal?-))

A legutóbbi átvizsgáláson is egy csomó busz nem kapta meg elsőre a műszakit. Most még ki is vonják őket... Az is plusz pénz... és főleg: több idő.

Mellesleg egy kiskeresetű ember nem viccből kocsikázik. Ezzel a kivonósdival max a munkanélküliek táborát (vagy a gyorskölcsönt felvevők táborát fogják gyarapítani) mert a vizsgát így is, úgy is meg kell valahogy szerezni az autóra.

Vagy a másik eset, hogy az illető föladja... leteszi az autót, és ezzel együtt a szerszámot. A tehetősebbek pedig még nagyobb arányban állnak át a szlovák autókra.

mikrobi42 2009.12.08. 03:20:15

sziasztok,

akkor van igazán baj, ha a hülyeség szorgalommal párosul, akármelyik oldal legyen is.
Hát mint a viccben az öreg paraszt a szekérrel, aki felvett egy stoppost: hát most már biz'a messze vagyunk.

A nagyközönségnek szóló látszatcél a rossz műszaki állapotú autók kiszűrése a forgalomból - hát tisztelt uraim, a jelenlegi szabályok is megfelelőek és humánusak, élni kellene vele. Vizsgán rossz az autó? korlátozzuk az érvényességet (megadjuk mondjuk 2 hétre) és visszarendeljük, egészen európai módszer.

A valóságban működik az autólobbi-addig szivatjuk azokat, akik az utóbbi időben pofátlan módon nem ugrottak bele valami autóba, hogy most majd idegességükben igen.

Ezek az ellenőrzések egyébként pillanatnyi állapotot rögzítenek (kölcsönkerék visszajár), és igen, egy sokat futó autót két vizsga között is szoktak javítani.

A letépem a rendszámot mobil ellenőrzésen, meg a lehet trélerezni a vizsgáról a szerelőhöz című műsorhoz:
Ha olyan állapotú az autóm(mindegy hogy 1 vagy 21 éves), hogy nem lehet vele biztonságosan közlekedni, akkor elvileg nem indulhatok el vele. Kérdezem, hogy ki mikor állt félre az autóval és hívott trélert azonnal, mert valami elkezdett kopogni "valahol alul" ? pedig elvileg senki nem tudja megmondani, következő 10 méteren kiugrik-e a gömbfej és felszaladok a járdára, vagy kibír még 5000 km-t.(nyilván lehető leghamarabb cserélem) Szerintem egyszerűen a helyén kell kezelni a dolgokat, és vizsgán nem kell mintegy 46-szorosra nagyítani minden hülyeséget.

Persze, vizsgasor végén az egyik irány a kijárat, a másik meg a fogaskerekes fémdaráló mindjárt.

Úgy részt vennék megfigyelőként azon is, amikor a bkv autóbuszai vizsgznak, és legnagyobb részükről izibe leugrik a rendszám.(tudom, tudom, 2 naponta átnézik....)

Ui:
a nem annyira fiatalok talán még emlékeznek arra, hogy egykor vizsgán sorra buktak meg az új abs-es autók, mivel a murvás vizsgatelepen nem tudták állóra fékezni a kereket.

pappito · http://pappito.com 2009.12.08. 03:58:37

ha már valaki újzélandot ajánlgatta. (mondjuk az totalcar vonatkozó cikke több helyen is, khm, pontatlan)

Itt 6 (HAT) HAVONTA van műszaki vizsga (warrant of fitness). Kötelező. Futómű, fékek, lámpák, nyitható ajtók, övek, tükrök. Asszem füstöt nem mérnek, nem láttam ilyen co2 masinát. Teherviselő elem nem lehet rozsdás.

Az igazolómatrica ott van a szélvédőn, ha a rendőr megfog, hogy nincs wof, megbüntetnek, erősen. Ha nincs semmi baj, akkor a vizsga bagó, fél óra, 30-40 dolcsi, nem pénz.
Ha valami miatt nem megy át a kocsi, akkor feljegyzik, hogy mi miatt nem ment át, elviheted megjavittatni akárhova. Új próbálkozásnál először azt nézik ami a lapon van. Központi nyilvántartás van, nem lehet másik helyre menni, hogy ott nem veszik észre.

Nejem 20 éves mazdája csont nélkül megy át, sokadszorra. Ja, nem, egyszer kopott volt a gumi, kellett másikat venni.

Még egyszer mondom, HAT HAVONTA.

(itt is lehet sunnyogni, nyilván, de nem célszerű, nem is partner benne a vizsgahely, ha elbukja a vizsgajogot, az életben vissza nem szerzi)

pappito · http://pappito.com 2009.12.08. 03:59:24

ha már valaki újzélandot ajánlgatta. (mondjuk az totalcar vonatkozó cikke több helyen is, khm, pontatlan)

Itt 6 (HAT) HAVONTA van műszaki vizsga (warrant of fitness). Kötelező. Futómű, fékek, lámpák, nyitható ajtók, övek, tükrök. Asszem füstöt nem mérnek, nem láttam ilyen co2 masinát. Teherviselő elem nem lehet rozsdás.

Az igazolómatrica ott van a szélvédőn, ha a rendőr megfog, hogy nincs wof, megbüntetnek, erősen. Ha nincs semmi baj, akkor a vizsga bagó, fél óra, 30-40 dolcsi, nem pénz.
Ha valami miatt nem megy át a kocsi, akkor feljegyzik, hogy mi miatt nem ment át, elviheted megjavittatni akárhova. Új próbálkozásnál először azt nézik ami a lapon van. Központi nyilvántartás van, nem lehet másik helyre menni, hogy ott nem veszik észre.

Nejem 20 éves mazdája csont nélkül megy át, sokadszorra. Ja, nem, egyszer kopott volt a gumi, kellett másikat venni.

Még egyszer mondom, HAT HAVONTA.

(itt is lehet sunnyogni, nyilván, de nem célszerű, nem is partner benne a vizsgahely, ha elbukja a vizsgajogot, az életben vissza nem szerzi)

Unter Bahn (törölt) 2009.12.08. 07:21:03

Két esetet említenék, ami életszerű (mert megtörtént) és jellemzi, hogy mennyire nem old majd meg semmit a rendszer:

1. Ismerős pár éve megvette a zsír új Citroen Jumpy-t, a kereskedés forgalomba helyezte, lepapírozta meg rendszámozta, very happy... Akart rá vonóhorgot is, de ezt azért nem a márkaszervizzel csináltatta meg, mert kiszámolta, hogy az ismerős szervizében még egy új vizsgával együtt is fele annyiba kerül ugyanaz a vonóhorog, mint a márkaszervizzel szereltetve. A szaki elvitte tehát az 50 km-t futott autót a KPM-hez, ahol az... MEGBUKOTT!!! A hiba: a megengedettnél nagyobb eltérés a két oldal fékerői között. Ismerős hívta a márkaszervizt és kérte hogy a vételárral szíveskedjenek megjelenni a KPM-nél és vagy a pénzt adják vissza, vag az autót viszik át a műszakin. Vajon mi történt???

2. A másik eset saját autómmal esett meg: műszakira vitettem a gépet, igen: tudtam hogy kifúj a kipufogó, kb. két hónapja mérettem fel a gépet neves márkaszervizben és aszerint javíottam ki mindent, kivéve azt. Meg a fényezést, ugyanis egy korábbi baleset miatt egy műanyag küszöbtakaró, egyik oldali sárvédő és az első lökös cserélve lett, sajnos a bontó már csak olyan, hogy nem lehet válogatni, a három pótalkatrész eleve három színű volt, + az autó alapszíne.

Délután szóltak, kész a kocsi, hozták-vitték, nekem csak a pénzt kellett csengetni. + 15ezret kértek, mert 'zűrös' az autó: lyukas kipufogó, mind a négy lengéscsillapító gatya és túl sok a szín, mert max. kettő lehet.

Mivel haver volt, odaadtam neki a kenőpénzt is, de megmutattam a márkaszerviz két hónapos papírját is: a legrosszabb lengéscsillapító is 40 %-os volt (egy szervízben mondták, hogy 20% a minimum, de ahány helyen fogom méretni, mindenhol márt fog mutatni), még reggel mutattam a két flakon akrilfestéket, hogy ha problémáznak a szín miatt, a három alkatrészt fújják be a csaknem egyező árnyalatú színnel, bár szerintem nem biztonsági tényező az hogy egy autó hány színű. És hát a pufogó: szóval ez a vizsgaállomás egy másik márkaszerviz volt. Ha tudnak hegeszteni, akkor biztosan tudnak festeni is, meg is dolgozhattak volna a 15 rugóért és nem szívnám a fogam, így viszont kicsit olyan érzésem volt, mintha átbasztak volna, mert látszólag sziveséget tettek nekem azért, hogy a 'szaromat' - ami azért annyira szar nem volt! - átsegítsék a műszakin.

Egy másik szervizben az utánfutó műszakizott, azon is szinte minden fel volt újítva. Rámszóltak telefonon, hogy mindössze annyi hibát találtak, hogy kopot a vonófej, így nem megy át. Vettem egyet, odavittem, ők beszerelték, felszámolták rá a rezsióradíjat és végül megkaptam az érvényesített forgalmit. Ugye hogy így is lehet???

Ez az új rendszer - addig amíg Magyarország a korrupciós listán szinte az összes volt szoci országot megelőzi - csak arra lesz jó, hogy a helyezésünket bebetonozzuk vagy esetleg még jobban az élre törjünk:-(((

Van egy másik autóm is, hobbi célra vettem, olyan szinte volt kirohadva, hogy a hátul ülők kis híján lábbal hajthatták volna az autót. Megnézte egy nepper-forma gyerek és mondott egy tetemes, de a rendberakási költségnél még mindig jóval alacsonyabb összeget, hogy műszakija-zöldkártyája legyen... Ott bujkált a kisördög, végül 1800-ért ideiglenes kivonást kapott és lassan de biztosan megújul... mert szarral járni én sem szeretek!

Bár van akit ez nem tartana vissza:-(((

Viktus 2009.12.08. 07:28:53

Fékek, fények, meg a gumik legyenek jók a gépen minden más csak NKH baromsága.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.12.08. 07:56:47

@magyar-magyar szótár: "E bejegyzés írója parttalan vitát akart generálni a magasabb kattogásszám elérésére (látogatopttságmarketing) egy álságos jópofi-jógyerek dumával."

Kálmán egy cinikus demagóg aki aprópénzre váltja a kisemberek irígységét, etatizmusát és gyűlöletét amikor véres koncot dob a piranhák közé és közben csapkodja a térdét.

Viktus 2009.12.08. 07:58:28

Egyébként kedves blog író, ha az NKH-t annyira a közlekedésbiztonság vezérelné a méregdrága vizsgadíjból az ő százalékát kitevő részt mondjuk letétnek venné át a vizsgáztatás során, és ha szarok a gumik négy gumit vásárolhatna a gépére a csóri proli vagy fékpofit a szar fékekre ...

sztivo 2009.12.08. 08:29:51

Miért érzem úgy, hogy itt megint nem a veszélyes járművek kiszűrése lesz a cél? Ezt eddig is megtehették volna! Milyen veszélyt rejt magában egy nyikorgó ajtó???(életből vett példa, +5) És még sorolhatnám...ellenben volt olyan is, hogy az én kocsim CO-ját mérték a mögöttem álló verdának is, hogy át lehessen tolni!!!! Akkor mos hogy is van ez?

citrix 2009.12.08. 08:30:38

"Aki nem tud kicsengetni 10-15 millát egy rendes személygépjárműre, az ne akarjon már autózni, légyszi." Azt hiszem,ettől még egy kicsit messze vagyunk.Talán ha mindenki a BKV,MÁV,egyéb állami vállalat vezető beosztásban levő csinovnyikja lehetne akkor megengedhetné magának.Ha nem,az azonnal megér egy apeh vizsgálatot (csőd előtt álló veszteséges vállalkozások Audi Q7-es céges autóval,ha lehet szlovák rendszámmal,mozgássérült kártyával).Tulajdonképpen mit nem tud egy Focus,Astra,Golf,SX4,Honda Jazz amit tud közlekedésbiztonságban egy 15 milliós 300 lóerős verda?Zavaró tényezők,mert elállják a luxusautók útját,ez igaz.Azonkívül nagyon is jók,használhatók,fenntarthatók és meg is tudnak állni.Nem úgy az árokba röppenő BMW-k,Audik és társailk.Az autózás nem szociális járandóság,ne is legyen az,a lepukkant roncsokat vonják ki a forgalomból.Ez hatványozottan vonatkozzon a BKV járműveire is,ne a jónépet szopassák kukacoskodással.

Unter Bahn (törölt) 2009.12.08. 08:40:39

@Viktus: A fejlett országokban egy vizsgaállomás alapvetően nem csupán hatósági para-kiváltó hely, hanem - úgy mint egyre több helyen Mo-n - műhely is, szerviz.

Nem hajtanak el - a forgalomból kivonás mellékbüntetéssel spékelve -, hanem ha szar a fék, nem világít valami vagy rossz helyre, akkor nekiállnak megjavítani, aztán kifizettetik. Szvsz nem kell a vizsgadíjból semmit a javításra fordítani, az legyen a vizsgázó plusz költsége, de az elvárható lenne, hogy - mint mindennek - a reális árát kérjék meg. Viszont amíg egy vizsgabiztos egy külsős állomáson naponta az én havi fizetésemet teszi el jattként azért hogy enyhe! poblémák esetén félrenézzen, addig nem fog elérni a tudatukig, hogy normális ember számára már a vizsgadíj és a zk díja is rablást valósít meg, nem beszélve az átírások illetve eredetvizsgák költségeiről...

Persze a szerintem nemzeti vívmány utólagos xenon-szettek világában nincs sok javítanivaló: vagy visszarakja a gyárit, vagy tényleg megy kifele a forgalomból... ölni tudnék egy szar xenon-szett vagy egy vörös ködlámparagyogásban kígyózó kocsisorban, ahol ha utolér valaki, még mindig nem alap, hogy lekapcsoljuk a hátsó ködlámpát, esélyt adva a mögöttünk jövőnek.

Hát bizony ami meg szétrohadt, azzal a műhely nem sokat tud csinálni: valóban kell az ideiglenes kivonás és irány a karosszériás... feltéve hogy megéri és/vagy ragaszkodik a tulaj a gépéhez.

Saját szememmel láttam, amikor az első autó reggel félig a műhelybe gurult CO-mérésre, majd mikor a szerelő kiszállt, behúzott kézifék mellett vissza ki is gurult onnan... és ami baj: nem álltak félre vele, mondván hogy ez így nem megy át: csendes szentségelés mellett leműszakiztatták a Zastavát:-(((

Acmee 2009.12.08. 09:14:00

Akkor írnék hozzá Én is egy kis sztorit.

Mi restauráltunk egy csillagos autót:

1. Az alsó gömbfejet nem akartuk beleütni az öntvénybe, elvittük szerelőhöz, gondoltuk neki van ehhez tapasztalata, hogy károkozás nélkül bepréseljen egy gömbfejet. Visszakaptuk a tengelycsonkot levert szinterezéssel, szétvert gömbfejházzal. Köszi.

2. Az első rugó berakásához kell összehúzó, ehhez is hívtunk egy szakit(mivel nem a műhelyünk közelében voltunk), aki a rugóösszehúzót egy baromi nagy csavarhúzóval feszegette ki a menetek közül. Szinterezés szintén off. Köszi.

3. Az autó fényezése csapnivaló lett, pedig nem kevés összegbe és időbe került. Holott elég jó nevű fényező csinálta. Megint köszi.

4. A motort elvittük (natúr blokk, de egyben) gépműhelybe. Előre szóltunk, hogy úgy csinálják meg, hogy 40évig megint ne legyen gond vele. Nem telt le a bejáratás, elkezdett füstölni. Elvittük egy másik műhelybe, a veszteség 50 és 70% között volt minden hengernél. Ami a szétszedés után kiderült: 3 marék homok volt a blokkban, bugyiacél gyűrűk, rommá kopva, 0-ra szaladt főtengely(holott az előző szerelő dícsérte, h mennyire jó állapotban van a főtengely), stb. Ennek eredményeképp a friss motorfelújítás után 1000km-rel: fúrás, dugó, gyűrű, főtengely- köszörülés, -centírozás, komplett hengerfej felújítás(holott az előző is megcsinálta), csapágyak,stb. Ergo egy új motor. Na ez az überköszi.

Így szerintem a "vigyük el az autót szerelőhöz, és akkor átmegy a műszakin" dogma elég sánta.

E mellett pedig egy 15éves autóval járok, aminek a fékje, futóműve, motorja 1. osztályú állapotban van (magam tartom fenn ezt az állapotot, olajcserénkénti teljes, aknás ellenőrzéssel), igaz a kaszni rohad. Kívülről bontószökevény, szerkezetileg(ugyanis a főtartóknak semmi baja) pedig ritka az ilyen jó állapotú ezen korosztályban márkán belül(főleg, hogy dobozos).

Ezzel csak arra céloznék, hogy ami kívülről rohad, szakadt állapotban van, az nem biztos, hogy szerkezetileg is fos.

Kérdem Én, hol jó az, hogy a 10év feletti autókat évente kell hordani műszakira, az újat pedig 3-4évig nem?

Példa: Ismerősi körömben nem egy ember 80.000km körül fut évente. Ez új autónál 320.000km mire eléri az első műszakit. UGYE azt senki nem gondolja komolyan, hogy a fék, futómű, de egyes fajtáknál a motor is tip-top állapotú? Főleg ezeken a hoki utakon.

Ezzel ellentétben pedig bnőm papájának Pug 106-jában tizen-x éves korában 52.000km van, fűtött garázsban ácsingózás mellett.

Akkor ki melyik autóval szeretne inkább elindulni vhova? A 4éves 320.000km-sel vagy a tizenéves 52.000km-sel?

Mielőtt még jönne a "deeznagyonritka". Nem, kurvára nem ritka. Csak számoljunk minden 4. nyugdíjasra egy ilyen autót, akkor is meglepő számokat kapunk...

Acmee 2009.12.08. 09:31:22

Ja, bocs, a legjobbat kihagytam:

Futóműállítás szerelőnél:

"Elfelejtette" meghúzni a kormányösszekötő gömbfej csavarját (hogy minek lazította le nem tudom, előtte nyomkulccsal lett végigellenőrizve az összes csavar), az lepörgött, és merő szerencséből nem szállt le a frissen restaurált autó az útról. Ennyit a szerelőkről...

Acmee 2009.12.08. 09:40:34

Na, a legjobbat kihagytam.

A nagymotoromat kellett vizsgázni vinni. Első tulaj vagyok, márkakereskedésből, 0km-rel hoztam ki. Második (!) műszakija volt a motornak, teljesen hibátlan az egész gép, rendben tartom. Nem volt időm elvinni műszakira, így apám vitte el. Csörög a telefonom, apám az. Azt mondja, h ki akarják kúrni a mocit, nem stimmel a motorszám!!!!!!

Mivaaaan?

Erre a vizsgabiztos: Hát ebből eredetvizsga, új forgalmi, stb. lesz. (Senkinek nem kell elmesélni, h mekkora szopi mindezt elintézni).
Érdekes, előkerült egy ismerős, egyből kiadtak egy módosító lapot, mellyel bebattyogtam az ocsmányirodába, és 480Ft+xFt ellenében kaptam az új forgalmit, törzskönyvet, matrinyát a rendszámra, stb.

Kérdem Én: Mi a büdös kurva anyját képzelnek ezek a gyökér vizsgabiztosok? Ők elbasszák a motorszám beírását (mert ugye a forgalomba helyezésnél baszták el(ráadásul a motorszám kellős közepéről maradt ki 3db(!!) 0 )), engem akarnak még grátiszban is megszopatni, nem sűrű elnézések közepette kiadják a módosító lapot, á dehogy.
Másik: Mi a büdös francért menjek eredetvizsgára, mikor Én vagyok az első tulaj, az Én nevem alatt állították forgalomba a járgányt. Mit akarnak ezen ellenőrizni, mikor múltja sincs a motornak rajtam kívül???
Aljas köcsög buzi banda...

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.12.08. 09:52:09

Semmi sem fog ettől megváltozni. Talán ha olyan vizsgahelyek lennének, ahol teljes mértékben ki van zárva a korrupció lehetősége, de ez elég futurisztikusan hangzik...

Devil 2009.12.08. 10:14:55

@mi nem foglalt még: Nos hat amir nincs bizonyiték, tehat hogy a balesetek "lappangó" oka a műszaki állapot, és nem a vezetők balfaszsága az nekem legfeljebb ködös összeesküvés-elmélet, nem bizonyított tény. És ha ilyen indokkal hoz egy balfék ilyen eblaltázott intézkedést, az tényleg keressen másik munkát magának.
Ha pedig az állampolgár-barát műszaki vizsgárol akar valaki olvasni (ugye ez az a modell amikor az állam SZOLGÁLTAT az állampolgárnak mert külömben nem szavaznak majd rá a köv. választásokon):
autozz.blog.hu/2009/07/28/muszaki_vizsga_kicsit_maskepp

autozz.blog.hu/2009/07/28/muszaki_vizsga_kicsit_maskepp/fullcommentlist/1#c6623515

autozz.blog.hu/2009/07/28/muszaki_vizsga_kicsit_maskepp/fullcommentlist/1#c6623589

szoval azok akik szerint szigorítani kell (tehát még jobban halálra szopatni a magyar közigazgatás túlbürokratizált, mégsis reménytelenül impotens karmaiban vergőgő egyszerű aááalmpolgárt) az gondolja meg hogy az USA-ban pld hány autó van, hányan vezetnek, hány kilómétert... ha ott ez a műszakiztatás-terror nem téma akkor mi a francot ugrálnak ezek itt nálunk???

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.08. 10:27:24

@Karmadealer 2009.12.08. 07:56:47:

Tetszett a kép, köszönöm. Megmondom őszintén, amikor épp nem a kisemberek irigységére játszó, a kemény központi hatalomban biztonságot láttató posztokat írogatok, akkor kedvenc mulatságként az ezért kapott busás honoráriumból dél-amerikai folyóparton véres húsdarabokat vetek a piranhák közé, és kitűnően mulatok.
Sőt, nem is vagyok képes máshogy átvészelni a két amazonasbeli kirándulást máshogy, csak ha negyedóránként megnézem ezt a filmet:
www.indavideo.hu/video/DURVA_piranha_etetes

Ja, egyébként várom az alternatív javaslatodat, mert azt értem, hogy a fenti miért nem jó, de mégis, hadd tudjuk, te hogy csinálnád? 10 milliós népességünk agymosása, átnevelő táborokba küldése, ilyenek nem érnek: reális, január elsejétől működő dolgok érdekelnek. É ne magyarázd azzal, hogy 20-40-80-500 éve valaki más véglegesen, visszafordíthatatlanul elbaszta.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.08. 10:36:30

Hahó, jóemberek, az, hogy a baleseti okok közül "csak" x% vezethető vissza műszaki problémákra, miért teszi indokolatlanná az ilyesféle szigorítást? A vadbarmok megfékezése és az veszélyes amatőrök kiszűrése más kérdés, ezt sem a jogszabály, sem a poszt nem tárgyalja.

Különösen kedvelem egyébként az olyan témájú véleményt, hogy "miért beszélünk erről, amikor vannak fontosabb megoldandók is". Hogyne lenne, csak épp az egyéni érdekek szerint mindig más a fontossági sorrend.

Vagy így kérdezem: vajon nincs szükség a komolyabb, nem pofára történő vizsgáztatásra? Akárhogy is lesz, alapvetően az elmúlt év intézkedéscsomagja (szigorúbb zöldkártya, évenkénti vizsgáztatás - újbóli - szükségessége, és ez is, meg persze a számítógépes összeköttetés, a kamerék stb.) mégis azt mutatja, hogy a szándék megvan a javításra - az más kérdés, hogy vajon mikorra szűnik meg a korrupció, az eltussolás és társai. De ettől még nem szívesen nyugszom bele a mostani helyzetbe.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.08. 10:38:45

És még egy: nem is tudom, lesznek olyanok, akik nem is járnak annyira rosszul anyagilag a forgalomból kivonással: túlesik a kínos procedúrán, nem kell küszködnie a teljesítményadó alóli kimenekülés fárasztó, időt rabló feladatán...

V8 2009.12.08. 11:22:55

@Jermann Kálmán: Ugyanaz a megoldás, ami szinte minden területen működne. Egyszerűbb, életszerű szabályozás. Jelen esetben a műszaki a tényleges alkalmasságról szólna (fék, kormány, futómű, világítás, teherviselő elemek épsége), kis hiba esetén helyben javítás, közepes hiba esetén x hét után alanyi jogon ingyenes új lehetőség (csak a feljegyzett hibákat kell újra ellenőrizni), nagy hiba esetén azonnali kivonás.

Továbbá betartatni úgy kéne, hogy szúrópróba alapon gyakrabban kellene ellenőrizni az autókat, de tényleg csak a közlekedés biztonságára hatással levő dolgokat. Így bőven elég lenne a két évenkénti vizsga.

A szabályok kijátszása viszont vonjon magával kemény büntetési tételeket.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.08. 11:30:26

@magyar-magyar szótár 2009.12.08. 02:10:43:

Ezt hívják kommunikációs zavarnak: egy véleményen vagyunk, mégis ellenségnek gondolsz.

Az álságos jópofi-jógyerek dumáról ennyit, ezt is én írtam. Bő három éve, de vállalom az akkori véleményem, még ha a tények (néhol, főleg megnevezések terén) változtak is:

totalcar.hu/magazin/velemeny/kffnekro/

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.08. 11:34:49

@V8 2009.12.08. 11:22:55: egyetértek, egyedül azzal az apró igazsgátalansággal nem, hogy közepes hibánál ne legyen ingyenes a második próba. Mert ha én pénzt és időt nem kímélve képes vagyok felkészíttetni hibátlanra az autómat, legyek már kicsit kedvezményezett azzal szemben, aki nálamnál hányavetibb módon kezeli a kérdést.

De az alapja a javaslatodnak ugyanaz, amit én is gondolok: legyen felelőse, legyen felelősségérzete végre valakinek. Vagy a vizsgáztatónak, vagy a jármű tulajdonosának.

V8 2009.12.08. 11:42:58

@Jermann Kálmán: OK, felőlem lehet a második alkalom is fizetős, de azt is igazságtalannak tartanám, hogy egy már átvizsgált és jónak talált autó ha visszamegy új gumikkal (mondjuk ez volt a hiba), akkor fizesse ki a teljes vizsgadíjat.

Egyébként pont az a baj, hogy a jelenlegi szigorítás még inkább a szürkébe-feketébe tolja el a dolgot, ugyanis a mutyizás játékelméleti értelemben vett hasznossága nő a tisztességes viselkedésével szemben.

A vizsgáztató többet kérhet el a biztos siker érdekében, míg a jóhiszemű felhasználónál egy apró hiba is aránytalanul nagy negatív vonzattal járhat. Így mindkettőnek nő az érdeke a "megoldjuk okosban"-ra.

V8 2009.12.08. 12:01:11

@V8: Ami még erről eszembe jutott, hogy az a jó szabályozás, ami önmagától a kívánatos végeredményre vezet. Azaz azt kell feltételezni, hogy minden egyes játékos kizárólag a saját érdekeit nézi, és a számára legnagyobb várható haszonnal rendelkező lehetőséget fogja választani, ha kell, a szabályok megszegésével.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.08. 13:07:09

@V8 2009.12.08. 11:42:58: erre sokadszorra is azt mondom: igen, gyaníthatóan így lesz - amíg így lehet. Ettől a mai rendszer még nem jó, kell a felelősség. Igen, most is a kisembereket büntetik, de a halálos áldozatnak mindegy, hogy egy gyorshajtó a Q8-assal gázolta el, vagy egy fék nélküli Kispolák ment rajta keresztül. A fentiek csak utóbbi ellen használhatók.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2009.12.09. 00:04:07

A korrupció megszünése utópia. Soha nem fog megszünni, mint hogy még a "legszebb" országokban is van, de törekedni kéne egy minimális szint elérésére.

Az a baj veled J. Kálmán, hogy simán leírod: "Igen, most is a kisembereket büntetik, de..." és itt a bibi, miért kell egy olyan szabályozást kihozni, úgy rendeletet módosítani, hogy valakinek szívnia kelljen? Az a baj, hogy te ezt símán elnézed nekik, tudod ez az ami sok embert felháborít itt a posztoddal és a kommentjeiddel kapcslatban (engem is). Az, hogy nem érdekel téged, hogy a "jó ügy" érdekében százezrek szívnak még minimum évekig (vagy inkább örökre), hiszen így lehet, hogy x% ember, talán megmenekül. Mert nem bizonyított az csak talán. Ami biztos, az a szopás ami lesz ebböl, az biztos csak.

Nem vagy te egyébként rossz ember, értem én a nemes célt, csak ez így hurráoptimizmus a részedröl. Az Ő részükről pedig, már megint más faszával verik a csalánt.

Látod ennyi ez a baj az írásoddal. Azok sem akarnak halálos áldozatok tucatjairól hallani -neadjisten-, felelni értük, akiknek nem tetszik az írásod, csak bennünk van realitásérzék a nagy magyar rögvalóság irányában.

Nem kétséges tehát, hogy az ügyben tenni kellett volna valamit, senki nem akar embert ölni a kopott gumijával direkte, elörre megonftolva, de azt sem szeretnénk, ha már megint a fasznak csak a rosszabbik vége jutna nekünk, tényleges eredmények nélkül.

Esküszöm neked, hogy ha a jövő évi bevezetést követően a baleseti statisztikák olyan javuló tendenciát fognak mutatni, ami szignifikáns az egyébként elvárhatótól, akkor én piedesztálra emellek és, mint nagyrabecsült prófétát foglak megkövetni külön cikkben -nagy nyílvánosság elött- és még több szigorításért esedezem a feljebbvalóinkál.

További szép estét!

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.09. 12:33:16

@Skulo 2009.12.09. 00:04:07: annyiban tér el a véleményünk, hogy én egy megmentett életet értékesebbnek gondolok némi, nem áthidalhatatlan nehézségnél. És persze - pár hozzászólóval szemben - nincs okom büntetésnek gondolni: eddig is olyan autókkal jártam, amelyek műszaki állapota megfelel a kívánalmaknak. Ennyi: ha a zöm így gondolkodik, akkor nem büntetés.

Acmee 2009.12.10. 14:14:06

@Jermann Kálmán:

Igaza van Skulo-nak. Megpróbálok rávilágítani, hogy miért.

Azt írod, hogy Neked megér egy rendszeres szopás egy emberéletet. Eddig nagyon becsületes, kinek nem?

Ezzel a szemlélettel viszont tiltsuk be a buszt, a vonatot, az építkezést, az autózást, zusammen az életet. El kell fogadni, hogy _mindig_ volt/van/lesz bizonyos dolgoknak áldozata. És amíg valaminek csekély mennyiségű áldozata van, addig azt nem érdemes túlszabályozni.

Így van ez ezzel a műszaki kérdéssel is. Jogos sok emberben az igazságtalanság érdeke, mivel szinte _nem kimutatható_ a baleseteken belül a rossz műszaki állapot miatt (és csakis az miatt, ebből vegyük ki a jeges utat, hülye sofőrt, stb.) bekövetkezett balesetek.
Ezt az információt tudva viszont faszság a szigorítás.

Miért?

Mert a bundás autót így is úgy is át fogják küldeni a műszakin. Ezt talán úgy lehetne kiszűrni, hogy mobil állomásokkal, a feltűnően szakadt autókat kivenni a forgalomból, és ott helyben bevonni a forgalmi engedélyét, ha valami szar. Aztán lehet vinni újrára, ha már jó. Aztán visszakeresni, hogy előtte melyik műhelytől kapott műszakit, aztán kicsit sűrűbben random ellenőrizni azt a műhelyt.

Ha a forgalomban lévő járműpark kitisztítása lenne a cél, annak lenne sokkal megfelelőbb, és az autósok számára sokkal kevesebb kellemetlenséggel járó megoldás. Amíg pedig csak azt látjuk, hogy megint egy félmegoldás, nemes célra ráhúzva -ráadásul úgy, hogy megint drágább- akkor senki ne akarja elmagyarázni, hogy ez milyen jó lesz. Nem, nem lesz jó, mert _egy darab embert_ nem fog megmenteni, viszont pár milliót alaposan lehúz és megszívat. Ezután is ennyire jól néz ki ez a rendelet?

Acmee 2009.12.17. 13:45:25

Khm....

Tisztelt Szerző:

"Tavaly a személyi sérüléses balesetek 0,3-0,4 százalékánál volt műszaki hiba az ok. Az idén novemberig már annyira kevés ilyen volt, hogy a vonatkozó sajtdiagramon nullaként jelölik. Azaz cirka tizenhatezer balesetből ötvennyolc darabot okozott műszaki hiba."

Szerinted akkor miről beszélünk?

Amúgy valszeg nem vezetik be a 10év feletti autóknál az évenkénti műszakit...

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2009.12.17. 17:15:02

@Acmee: A statisztika szerintem lófüttyöt nem ér. A téli balesetnél a kopott nyári gumi szerinted műszaki hiba, mint ok? Vagy az elvakító gagyixenon? Szerintem igen, de tuti nem számolják bele. Pedig a műszaki hibák java olyan, hogy nem lenne, ha emberi hülyeség és hanyagság nem lenne.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.17. 19:24:15

@Acmee:
Idézek a Belsőség blogról, mivel válasz a felvetésre:

belsoseg.blog.hu/2009/12/16/a_muszaki_vizsgaval_nincs_baj?fullcommentlist=1#comments

"The Good Boy 2009.12.16. 17:57:48
Akkor egy kis kiegészités: sokan fenn akadtak a pár tizedszázalékos müszaki hibából eredő baleseti számtól.

Szóval. Tudomásom szerint akkor minősül egy baleset müszaki hibából bekövetkezőnek, ha a balesetet okozó erre hivatkozik. Tehát nem a rendőr dönti ezt el általában (az, hogy egy síkos uton nyárigumival történő megcsúszás nem minősül müszaki hibának, az két dolog miatt van: 1.: nem kötelező a téligumi, 2.: a legfőbb gumiszabály a nem az útviszonyoknak megfelelő vezetés azaz a relatív gyorshajtás, vagy a figyelmetlen vezetés könnyebb, egyszerűbb betenni a statisztika megfeleő rovatába), hanem az ilyen esetet követően kirendelt müszaki, gépjármű szakértő.
Másik dolog: miért nincs több ilyen hivatkozás? Mert ilyenkor a rendőrség a vizsgálat idejére lefoglalja a gépkocsit, és ez elég döntő érv XY-nak, hogy ne erre hivatkozzon (ha csak egyszerű koccról van szó). De erről a részéről valami komoly rendőri szakember biztos pontosabban tudna nyilatkozni.
Én már voltam passziv szemlélődő olyan balesetnél, ahol a nem jelentős összegű koccot okozó végig fékhibára hivatkozott, egészen addig, amig a helyszinelő rendőr nem közölte vele, hogy ebben az esetben hatósági áron hivott tréler fogja elvinni a vasat a lefoglaláshoz, aztán pár hét múlva az user talán visszakaphatja, és nem mellesleg fizetheti a szakértői dijat is. Hát ezért van csak 58 esetben müszaki hib(ára)a hivatkozás..."

Acmee 2009.12.19. 12:15:35

@bonifac:

"Tehát nem a rendőr dönti ezt el általában (az, hogy egy síkos uton nyárigumival történő megcsúszás nem minősül müszaki hibának, az két dolog miatt van: 1.: nem kötelező a téligumi"

Ergo nem minősül műszaki hibának, mert nem műszaki előírás. Műszakin sem nézik, h téli vagy nyári, csak a profilmélységet. Így az új rendszerrel sem szűrhető. Ez nem indokolja a szigorítást.

@Jermann Kálmán:

Igen ez tény, h kicsit érdekes dolog. Viszont ha valaki tudja, h pl. tényleg műszaki hiba miatt csúszott bele az előtte lévőbe, akkor miért mondaná azt, hogy nem. Nem ismerem a biztosítók ilyen irányú stratégiáját, de nem lehet, hogy ilyenkor a felelősség nem igazán róható fel (csak a műszaki állapot miatt, nem megfelelő útviszony, követési távolság, stb. miatt pedig nem, ergo nem a vezető hibázott, hanem a technika).

Felesleges és szerintem meddő is ez a vita. Főleg úgy, hogy tudjuk, hogy Mo.-n nem mindig (soha) nem olyan mederben folynak a dolgok, amit a logika/ész/szakmaiság diktálna. Mindig a felsőbb érdekek szerint történik a döntés, (szinte) soha nincs figyelembe véve az érintett csoport. Szakmaiság is legfeljebb kicsit.

Ezzel pedig arra szeretnék célozni, hogy az új rendszer sem lesz teljesen alkalmas a műszakilag szar autók kiszűrésére, viszont grátisz gyomorideg a rendszám/műszaki bevonása miatt (milyen kedve van a vizsgabiztosnak. Azt pedig tudjuk, h a "történelmi emberek" erősen tudják befolyásolni a kedvet...).

Én személy szerint azt látom, hogy megint egy félmegoldás született, ami jobbá nem sokban teszi a rendszert, viszont szívatósabbá igen.

Nem áll szándékomban meggyőzni senkit, inkább a visszájára szerettem volna rávilágítani a dolognak, ezt a részét is gondolják át az olvasók. Ez pedig remélem sikerült.

Capt.Power 2009.12.22. 10:39:48

Alufelni műbizonylat? Miről van szó? Látott már valaki alufelniről műbizonylatot? Mi a bánatnak? Nincs is olyan. Márkakereskedésben dolgoztam 9 évig (csillag volat az autó elején), SOHA nem adtunk műbizonylatot az autók kerekéről. Minek? Milyen segg szedte ezt elő a homloka mögül? És ki mondja meg, hogy milyen kerék lehet rajta, és milyen nem? Néhány éve még a 14"-os felni nagy volt, a 15-ös nagyon nagy. Ma már a Toyota IQ-n vagy a Yarison is 15-ös van.

Más: mit jelent, hogy gyári valami? Pl spoiler. Mondjuk egy ABT Audi porig ültetve nem nevezhető gyárinak? Ki állapítja meg, hogy mi lehet egy autón, és mi nem? És hol lehet elérni ezt?

Két NKH telephely között sincs összhang, így is átmegy az egyik helyen, amit a másikról kiszórnak, még ha az ember senkit sem ken meg, akkor is. Az egyik így, a másik úgy értelmezi a jogszabályt. Veszprémben például a belföldes autóbuszon műszaki vizsgán megbontották a féket (nem vicc), ami csak a nemzetközis buszokra kell, ott is csak 5 évente, és nem is jogosultak erre, csak x kijelölt szakműhely. Kérdésemre, hogy miért is, elhajtottak egy buktás eredménnyel. Szfváron bevittem, szintén NKH-s vizsgasor, no span, no zsebpénz, mégis átment, mert jó volt. Amíg így megy, valóban megkérdőjelezhető a műszaki vizsga értelme, még ha egyébként alapvetően én is fontosnak tartom.

R242 2010.01.06. 12:56:25

Friss taasztalat, és bosszűság, +lehúzás:
Az autónak volt törzskönyva, géppel nyomtatott (újabb) forgalmija, erre a vizsgán kiderül, az autó NEM szerepel a BM/NKH adatbázisában, ezért a vizsgadíjon felül még ki kell csengetni 20.000 Ft-t az eredetiség vizsgálatért, aminek valójában semmi köze az adásvételkor szükséges eredetiség vizsgálathoz.
Tehát a BM/NKH mehet lapátolni csirkeszart a francba...
Ez nagyon durva lehúzás, a BM hibájából. A vizsgáztatók szerint az autók nagyobb része NINCS benne a rendszerben, ezért akik mostanában vizsgáztatnak majd, készüljenek fel exta 17500-20000 Ft.-tal.
Abszurdisztán ez, és mi tűrjük.....
R.

R242 2010.01.06. 12:57:01

elnézést az elírt karakterekért :)