HTML

Mobilitás

Sokáig skizofréniának gondoltam, hogy ugyanúgy érdekel a tömegeket mozgatni képes személyszállítás és a némelyek által önzésnek nevezett autózás-motorozás. Aztán nagy keservesen megtaláltam a közös hasznukat: mindkettő mozgékonnyá, azaz társadalmi vagy nemzetgazdasági szempontból hasznosabbá teszi az egyént. Ez tehát a két fő téma. No meg persze alkalomadtán eszembe jut más is; ha nem bírom benntartani, leírom azt is.

Friss topikok

2009.12.21. 17:30 Jermann Kálmán

Havas balgaságaink

Mintha mi sem történt volna: ugyanúgy lelép a fékút határán a gyalogos, kihajt elénk a keresztutcából az autós, kirobban az öbölből a busz. Csak a többiek feltétlen bizalma a reakcióidőnkben és a fékrendszerünkben most nem feltétlen elég: havasak az utak. Nem tetszett észlelni?

Két életveszély egyszerre: oldalt a gyalogátkelőhely nélkül is bátor gyalogos, előttünk a korlátozott fénykibocsátású autó

 

Nem öröm a közlekedés így karácsony táján. Főleg ha a zsúfolt fővárosunkban szólít a dolog személyautóba. És ha az egyre ritkább hóesés is épp aranyhétvégére ért ide, akkor aztán tényleg rettenetes elhagyni a meleg otthont.

Az emberek a szokottnál is türelmetlenebbek, egyre kapkodóbbak, "nem akar kurtábbá válni a bevásárlólista, pedig annyi helyen voltam már... A sok barom pedig tovább akadályoz. Mit keresnek ezek itt? Miért nem gondoskodtak időben az ajándékokról? Nekem is megvan már majdnem minden, csak ez a két tétel nincs kipipálva, mert ezeket aztán égen-földön kereshetem, épp most váltak hiánycikké. Talán Nagytétényben megnézném, de innen a Moszkváról merre induljak? Nem is mondanak semmi érdemlegeset a rádióban, sőt, be sem kapcsolom, úgyis mindenhol dugó van. A cédé meg elandalít - a kurva anyád, nem látsz? Ki se nézel a veszett dudaszóra, úgy mész egyesen a balra kanyarodóból?! Miben bízol, te barom, ródlipálya ez, nem aszfaltút! 

Tegnap este is, csorgok haza az autószerelőtől (aki már pénteken be akart zárni erre az évre, aztán vasárnap is átveszi a javításra szánt járgányt), tényleg lépésben, -12 Celsius, a sónak semmi esélye a masszív hótakaró ellen. Nem megyek harmincnál többel, szépen szikrázik a hó a miklósi sárga utcai világításban, szemben is egy óvatos közeledik, milyen jó ez a kölcsönös kímélete a többiek idegrendszerének - a kurva anyád, te barom, úgy indulsz el az öbölből, ahogy mindig: előbb orr kitol, aztán index? Oké, máskor tolakodjál, de most hogy képzeled, se kikerülni nem tudlak, mert ha kilépek a nyomból, vissza nem jövök a frontális ütközés nélkül, de megállni sem tudok, tripla a fékút, te állat volánbuszos!  

Kocsival nem lehet haladni, páran hiszik azt (persze ugyanazok, akik verőfényes kánikulában is), hogy övék a buszsáv, és nyernek vele 10 percet, ha egy óra helyett 50 perc lesz a Városmajorból a Deák - nem mindegy? Mindegy, merre, mindenhol dugó van - mit bosszankodjak? Ma már sok mindent nem oldok meg - de mit csinál ez a vén szipirtyó? Bevág, index, féklámpa semmi, aztán még kétszer ugyanígy - mit képzel, ilyenkor a védőangyal is a plázában áll sorban, nem ér rá... De most nézem, a rohadt repedtsarkút: nem a világítási rendszere omlott össze, csak arra is lusta volt, hogy a lámpáról lepaskolja a havat.

A szép tiszták között egy hóleplet viselő: vajon mit gondol, így jobban vigyáznak rá?

 

Nem is érdemes ilyenkor kocsiba ülni, még valami idióta belém hajt - itt ez az F-Astra, ezen sincs téli gumi, inkább kiengedem, ha fél percig küzd a mellékutcából kikecmergéssel, de ha előttem van, legalább kontrollálom a mozgását. Jobb lett volna BKV-val, cudar hideg lehet ugyan a villamoson (még szellőztetik is a megállóban, míg zöld nem lesz a lámpa), de nem kell a töréskártól rettegni. Nem is lenne semmi bajom, ha letettem volna a gépet - de a kurva anyád, miért lépsz le az úttestről? Hová rohansz, a halálba? Majd elmegyünk, utána átkelhetsz, most megállni sem tudok, bárhogy szeretnék!"

 

Hát, ilyen ma városunk: lelépnek, kihajtanak, az irányjelzőt nem használók ugyanúgy nem könnyítik meg közlekedőtársaik helyzetét - mintha mindenki utálná a karácsonyt, és ha lehet, inkább a kórházban töltené. Ott nincs az a nyomasztó fenyőillat, kínos várakozás szenteste előtt, meg azok a borzalmas lakomák, a kötelező rokonlátogatáson? 

8 komment

Címkék: közösségi közlekedés egyéni közlekedés


A bejegyzés trackback címe:

https://jermann.blog.hu/api/trackback/id/tr941613805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.21. 21:17:39

Teljesen meg tudom érteni a poszt íróját, szemléletes leírás.

exseven 2009.12.21. 23:27:39

Hókásás főúton forgalmi sávban kanyar után kivilágítatlanul álló kamionhoz mit szóltok? Fékezni már késő volt, épp csak át tudtam csúszni a szembesávba, de ha ott is jönnek, akkor vagy a kamion hátulja nyomja ki az agyvelőnket, vagy frontális csatt.

Bannor 2009.12.22. 05:53:26

ki lehet szállni az autóból és lehet gyalogolni a gyalogossal együtt..........

BKV reszelő 2009.12.22. 07:06:03

Én azt nem értem, hogy miért nehéz egy kefével letakarítani a havat az autóról ? Miért kell 15 cm hóval borított autóval elindulni egy résen kilesve, mintha harckocsi lenne ? ...nem az és ez az első ifánál ki fog derülni mindenki számára...kivéve a faszfejet, aki ilyen autóval jár...azt dobozba teszik.

lamed 2009.12.22. 07:53:39

@Bannor: 30 km-re járok dolgozni (meg még vagy pár százezer ember velem együtt). Mégis mivel menjek, ha nem autóval? Vonattal, busszal, biciklivel, mágnesvasúttal? Persze, induljak neki gyalog.
A kocsik letakarítását viszont belevenném kötelezően a KRESZ-be, az ilyen hóbuckában közlekedő trehány disznók súlyosan veszélyeztetik a többieket. Persze ha így nézzük, ezt most is tiltja a KRESZ, szóval akár büntethenék is a rendőrök.

2009.12.22. 08:38:33

Tegnap két autót indítottam, szívességből.
Bakker legyen már annyi emberségetek, hogy ha valaki áll egy átlagos (nem lepattant) autóval az út szélén, és integet, megálltok neki, hogy mi a péket akar már?
Mert én meg szoktam állni.
Ebben a hónapban harmadszorra mentettem, pedig már rég nincs 4WD autóm (hiányzik is). Egyszer árokból húztam, tegnap egyszer behúztam kötéllel, egyet meg bikáztam. Tovább tartott ezt leírni, mint az egész művelet. És, közben hány, de hány autós ment el mellettünk (vészvillogóval álltunk) egy sem kérdezte meg, mi a baj.
Van a kocsiban egy lapát, két kötél, sekli, rongy, bikakábel, minimális helyet foglalnak, nem zörög egyik sem (a szerelős csomag mellett elfér mindez!). Az egész felszerelés összköltsége kb 10 ezer Ft. A kötél és a sekli volt drága, nem a bóvli áruházas kötélről van szó. De, ha bóvli áruházas kötelet vesz valaki, akkor max 5 ezerből megússza. Miért nem tud más is venni ilyeneket? Egyáltalán: miért indul el a kissé kétes műszaki állapotú autóval (a hölgy akit megbikáztam vagyishogy az autóját...) elmondta, hogy már előző este nehezen indult, reggel is csak alig, most meg lefulladt és már nincs szufla az akksiban, de haza kéne érni... Indítottuk, megkértem, hogy inkább bőgesse a motort de ne fulladjon le és próbáljon töltőt vagy akksit szerezni (jó majd mondom a férjemnek).
Ti is elengeditek az asszonyt ilyen állapotú autóval? Vagy Ti is jártok ilyen autóval (majd csak segít valaki, mínusz tízben, menjünk nyugodtan)?
Hát, nem kéne...

d0nv1ru5 2009.12.25. 14:38:55

ha a következő írásban, a MÁV esetében a hó nem lehet kifogás, akkor ugyan sofőrként se legyen már kifogás!<br>
az autós hóban is legyen autós: ugyanúgy meg kell tudni állni a zebránál, ugyanúgy ki kell engedni a buszt az öbölből, stb.<br>
más esetében nem fogadjuk el a havat hivatkozási alapnak, saját esetünkben meg pont arra hivatkozunk?! vicces!