HTML

Mobilitás

Sokáig skizofréniának gondoltam, hogy ugyanúgy érdekel a tömegeket mozgatni képes személyszállítás és a némelyek által önzésnek nevezett autózás-motorozás. Aztán nagy keservesen megtaláltam a közös hasznukat: mindkettő mozgékonnyá, azaz társadalmi vagy nemzetgazdasági szempontból hasznosabbá teszi az egyént. Ez tehát a két fő téma. No meg persze alkalomadtán eszembe jut más is; ha nem bírom benntartani, leírom azt is.

Friss topikok

2010.01.08. 06:00 Jermann Kálmán

Dakarva-dakaratlanul

 

A maga nemében legendás autóversenyből mára végképp nem maradt más, mint pár autó- és motorgyártó marketingkeretének alapos megcsappantása. Nézni viszont dögunalom...

Amit a kommentátor fair playnek lát, az semmi más, egyszerű üzlet: a hátrébb álló márkatárs akkor is odaadja az ismertebbnek, az összetettben esélyesebbnek a kerekét a kietlen kősivatag kellős közepén, ha ezzel maga lecsúszik a számon tartott pozícióból. Persze neki sem kell ott vesznie (bár másnap iszonyatos balesetet szenvedett - ennyit a jók jutalmáról) a holdbéli tájon - jön a másik KTM-es, a még kutyaütőbb, és már adja is az alkatrészt...

Üzlet, mert ugyan hatalmas különbséggel az osztrák márka versenyzője vezet, de az mégis tűrhetetlen, hogy vicces kis 450-es motorokkal simán ott tud lenni az összetett második pozícióban egy feltörekvő, a Dakaron az utóbbi időben névtelen másik gyártó. Vagyis nem az számít, hogy minél több motorjuk beérjen, hanem hogy mindenáron minél jobb helyezéseket érjenek el - ennyit a megbízhatósági versenyről.

Az sem feltétlen közönségcsalogató, hogy az autósoknál egyetlen márka tökegyforma autói foglalják el a dobogót. A negyedik helyezett már reménytelen, órás hátrányban van, és még a felénél sem tart a parti. És akkora a hátvéd azonos autókból, hogy nem is jöhet közelebb.

Mondhatnánk, hogy ha ennyit költenek rá, joggal vezetnek. Ez ténykérdés, nem is mernék vitatkozni vele - ha közben nem vásárolták volna fel egy híján az összes épkézláb pilótát, nehogy véletlen valamely kisebb költségvetésű csapat azzal nyerjen, hogy a laposabb pénztárcát tehetséges sofőrrel pótolja.

Innentől sajnos a Dakar a Forma-1 legsötétebb, legunalmasabb korszakát hozza vissza az autósport másik, adottságai révén alapvetően érdekesebb ágazatába: biztosan az nyer, aki többet tesztelhet, nagyobb személyzetet tarthat, drágább pilótákat vehet. És ez sem baj, csak a nem nekik szurkolóknak vagy az elfogulatlan érdeklődőknek épp érdektelenné laposodik a műsor.

Az a műsor, amit itthon az Eurosport közvetít. Az a csatorna, amelyik technikai értelemben (stáb, szállítás, helikopterek stb.) gyaníthatóan erre az eseményre költi a legtöbbet. Akinek az egyébként tökéletes és ésszerű helyszínválasztás (ennyire lelketlen tájon a legelszántabb környezetvédő sem fekszik keresztbe a versenyző járművek előtt) brutális büntetés, a jókora időeltérés miatt.

Akik régen örömmel karoltak fel olyan különcöket, akik maguk építette buggykkal voltak versenyképesek - azok alternatívát ma ebben nem látnak, de legalábbis képernyőre nem engednek. Sablonos képek, napról napra ugyanazok az autók, érdektelen interjúk, dadogó, véramatőr magyar kommentátorok, pár percenként a bevételt generáló, de ami rosszabb, végtelen unalmas önreklámok: 45 perc kínszenvedés, szerencsére messze a főműsoridőn kívül.

Szomorú, hogy miközben épp a végét járó, a világ legérdektelenebb szappanoperájává silányuló F1-t (durva eszközökkel, igaz) sikerült pár fokozattal - legalább egy esztendőre - izgalmassá, újszerűvé varázsolni, a rendezőség az Eurosport asszisztálásával eltökélten küzd az unalom szinonímájává tenni a Dakart.

Egyetlen szerencsénk van, hogy más rájött, milyen is volt a Dakar, amíg önmaga végtelen profi karikatúrájává nem vált. Hajrá Bamako!

 

21 komment

Címkék: verseny egyéni közlekedés két keréken


A bejegyzés trackback címe:

https://jermann.blog.hu/api/trackback/id/tr21655017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.08. 13:56:29

Teljes mértékben egyetértek, a Dakar egyszerűen már a vicc kategória, éppen ezért borzalmas, hogy ennyi ember életét egy vicc is veszélybe sodorja.

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2010.01.08. 14:01:07

az eurosport helyére passzol az a bizonyos magyar kereskedelmi csatorna neve.
na ha valakit amatőr kommentárnak lehet nevezni, ott az van.
egyébkétn jó az írás.

toneo3 2010.01.08. 14:11:18

A Dakar valoban valtozik ebben egyet ertek. Egyet azonban ne felejtsunk el. 9000 km-t teljesiteni akar kiepitett uton is versenyszeruen, napi tobb szaz kilometeres szakaszokkal is embert probalo feladat. Azok az autogyarak amelyek meg kepesek jelentos penzeket aldozni valoban megerdemlik hogy az elmezonyben mindenkit maguk moge utasitva uralkodjanak. Pontosan a kihivas az ami az egykor olajos kezu versenyzoket a Dakartol elriasztja. Ugyanis a kihivas komoly penzekbe kerul. Azert en Robby Gordon-t barmeddig elneznem!

tompus 2010.01.08. 14:28:57

Én a KAMAZ-nak szurkolok. :-)

sunblind 2010.01.08. 14:47:50

ahha ... a bamakó ... :D

hoseman 2010.01.08. 15:06:03

micsodaaa?? hajrá mamamó??...az mifaszaz?

georg 48 2010.01.08. 15:19:16

Tele van az összes zacskóm ezekkel a " híres " autóversenyekkel.
A Dakar sem, a F1 sem, a Bamakó, a Zimbabve, az Alma Ata, meg a lófasz tudja milyen baromságok, egy kalap szart sem érnek.
Nézem a 24-órást, vagy felballagok néha a Mátrába, vagy Pécsre. Ezek még a versenyről szólnak!!!

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2010.01.08. 15:20:36

Csak két megjegyzés: azért hálás vagyok, hogy végre a magyar "közvetítés" nem abból áll, hogy Palik Laci két Red Bull-os böfögés közben megmondja a frankót. Az. hogy a VW ennyi pénzt öl a versenybe az az ő dolguk. Egyetlen nagy gyártót sem korlátoz senki, hogy ugyanazt megtegye, mint a németek. Ja a Bamako meg egy vicces kempingezés Afrikában.

a\' ördög 2010.01.08. 15:38:35

Nekem tetszik a dakar, mindenki más bekaphatja.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.01.08. 15:49:39

Ezért a címért büntetést érdemelnél :)
Vagy legalábbis a napi borzalmas szóviccbe felvehetnék :)

tomarill 2010.01.08. 16:00:53

10 emberből négy végigcsinálná, ha gyerekkora óta a pénzes szülők csak tolnák a s*gge alá a lóvét, kocsikat, motorokat, stb. és semmi más dolguk se lenne (mint pl dolgozni), vicc az egész.

georg 48 2010.01.08. 16:08:19

Jó, hogy említettétek Tar Palikot. Na, hát még kis haverja Héderer Barni! Tényleg, azon kívül, hogy a stúdióban kérdezgetett baromságokat, mit csinált egyáltalán?
Azon sem lepődöm meg, hogy jönnek már a széparcú beirkálók. Akinek nem tetszik a Dakar, az bekaphatja! Na, dübörög a kultúra! Valószínü a szerencsétlen hóna alól kikandikál a kapa.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.08. 16:37:32

@[imi] · twitter.com/forgoimi 2010.01.08. 14:01:07: elhiszem, emlékszem a másik hasonló csatorna kínos szerencsétlenségére korábbról: csak a mostani hazai jogtulajdonos annyira későn kezdi az összefoglalóját, hogy szerencsésen kiesik a látókörömből. :-)

Ami az Eurosportnál bánt, az az, hogy a helyszíni jelenlét költsége mellett lehetne valami jó is belőle, mégsem az. A tegnapi több perces interjú a doktornővel, a brutál látványos élő reklám (VW-k előtt filmezve a mai szakasz rövid felvezetése), a szakaszgyőztes konzekvens kihagyása az autós képekről, az igazán heroikus magánversenyzők eltűnése a képernyőről, és sajnos löttyedt habként az állott tortán, a két magyar kommentátor ijesztő kifejezéstára - hát, azt hiszem, nem tetszik. :-)

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.08. 16:38:53

@Daily Shark · dailyshark.blog.hu/ 2010.01.08. 15:49 - bocsánatot kérek. :-)

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.08. 16:46:56

@toneo3 2010.01.08. 14:11:18:
"Azok az autogyarak amelyek meg kepesek jelentos penzeket aldozni valoban megerdemlik hogy az elmezonyben mindenkit maguk moge utasitva uralkodjanak" - úgy, ahogy mondod. Csak épp annyira unalmas, hogy nézhetetlen.
A Forma-1-nél sem öncélúan hozták a nagy gyártókat egyértelműen rossz helyzetbe hozó szabályokat: nyilván csökkent az érdeklődés az összes többi töltelék mellett a 2-3 csapat 3-4 versenyzője küzdelme után. A Dakar ezt a még szűkebbre vette.

Győzzön a jobb, de mi abban az izgalom, hogy az első három helyezett közé a verseny első harmada után esély sincs bekerülni? A vis major nem számít, mármint hogy pl. Sainz belefordul egy vízmosásba.

1116001 2010.01.08. 16:52:21

@Jermann Kálmán:
Az eurosport is profitorientált társaság. Mégis mit vársz? A VW szponzorálja a dakart és az összefoglalót is.

Amúgy a szakaszgyőzteseket mindig megszokták mutatni. És az amatőröket is. Általában az előzőnapi érdekes jeleneteknél.

A kommentátorokról alkotott véleményed érdekes, mert a két szakértő akit váltogatni szoktak mindketten elég otthon vannak a terepraliban. Jó, beszélni nem tudnak. De nem is azért kellenek, hanem hogy érdekességeket mondjanak:)

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.08. 17:13:06

@1116001 2010.01.08. 16:52:21: semmi baj, csak csömört okoz a főszponzor. De lehet, én vagyok érzékeny - másoknál ennyire előretolva okoz csak ingerküszöb-átlépést.

Igen, tegnap is láttam az autós szakaszgyőztest - ha jól emlékszem, egy kétmondatos interjúban. Valahogy kevesebbet vették, mialatt nem VW-jével váratlanul feltámadt.

Elhiszem, hogy otthon vannak a témában a magyar kommentátorok. Azt is, hogy érdekességeket mondani ültették oda őket: de ha ez képtelen, össze nem illő kifejezésekből álló mondatokban jelentkezik, kicsit visszás. :-)

Az állandó autós-motoros fickó, Várhegyi, az viszont tényleg tragikus: egyszerűen nem értem, miképpen maradhat hosszú évek óta stabil tagja a magyar stábnak? Tiszta kontraszelekció? :-)

1116001 2010.01.08. 17:18:43

@Jermann Kálmán:

Nekem semmi bajom velük:)
És a töménytelen VW reklm sem. Ettől még nem veszek Tuareget:)

Az RTL-es összefoglaló szerintem sokkal felháborítóbbak voltak. Csak Palikék léteztek, a többi magyar eredménye már nem is érdekes.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.08. 17:36:11

@1116001 2010.01.08. 17:18:43: "az RTL-es összefoglaló szerintem sokkal felháborítóbbak voltak" - ebben egyetértünk.

h023 2010.02.18. 22:30:36

Hi all!

georg48: Miert, mi volt Pecsen?

Byez: NNHoze
süti beállítások módosítása