A maga nemében legendás autóversenyből mára végképp nem maradt más, mint pár autó- és motorgyártó marketingkeretének alapos megcsappantása. Nézni viszont dögunalom...
Amit a kommentátor fair playnek lát, az semmi más, egyszerű üzlet: a hátrébb álló márkatárs akkor is odaadja az ismertebbnek, az összetettben esélyesebbnek a kerekét a kietlen kősivatag kellős közepén, ha ezzel maga lecsúszik a számon tartott pozícióból. Persze neki sem kell ott vesznie (bár másnap iszonyatos balesetet szenvedett - ennyit a jók jutalmáról) a holdbéli tájon - jön a másik KTM-es, a még kutyaütőbb, és már adja is az alkatrészt...
Üzlet, mert ugyan hatalmas különbséggel az osztrák márka versenyzője vezet, de az mégis tűrhetetlen, hogy vicces kis 450-es motorokkal simán ott tud lenni az összetett második pozícióban egy feltörekvő, a Dakaron az utóbbi időben névtelen másik gyártó. Vagyis nem az számít, hogy minél több motorjuk beérjen, hanem hogy mindenáron minél jobb helyezéseket érjenek el - ennyit a megbízhatósági versenyről.
Az sem feltétlen közönségcsalogató, hogy az autósoknál egyetlen márka tökegyforma autói foglalják el a dobogót. A negyedik helyezett már reménytelen, órás hátrányban van, és még a felénél sem tart a parti. És akkora a hátvéd azonos autókból, hogy nem is jöhet közelebb.
Mondhatnánk, hogy ha ennyit költenek rá, joggal vezetnek. Ez ténykérdés, nem is mernék vitatkozni vele - ha közben nem vásárolták volna fel egy híján az összes épkézláb pilótát, nehogy véletlen valamely kisebb költségvetésű csapat azzal nyerjen, hogy a laposabb pénztárcát tehetséges sofőrrel pótolja.
Innentől sajnos a Dakar a Forma-1 legsötétebb, legunalmasabb korszakát hozza vissza az autósport másik, adottságai révén alapvetően érdekesebb ágazatába: biztosan az nyer, aki többet tesztelhet, nagyobb személyzetet tarthat, drágább pilótákat vehet. És ez sem baj, csak a nem nekik szurkolóknak vagy az elfogulatlan érdeklődőknek épp érdektelenné laposodik a műsor.
Az a műsor, amit itthon az Eurosport közvetít. Az a csatorna, amelyik technikai értelemben (stáb, szállítás, helikopterek stb.) gyaníthatóan erre az eseményre költi a legtöbbet. Akinek az egyébként tökéletes és ésszerű helyszínválasztás (ennyire lelketlen tájon a legelszántabb környezetvédő sem fekszik keresztbe a versenyző járművek előtt) brutális büntetés, a jókora időeltérés miatt.
Akik régen örömmel karoltak fel olyan különcöket, akik maguk építette buggykkal voltak versenyképesek - azok alternatívát ma ebben nem látnak, de legalábbis képernyőre nem engednek. Sablonos képek, napról napra ugyanazok az autók, érdektelen interjúk, dadogó, véramatőr magyar kommentátorok, pár percenként a bevételt generáló, de ami rosszabb, végtelen unalmas önreklámok: 45 perc kínszenvedés, szerencsére messze a főműsoridőn kívül.
Szomorú, hogy miközben épp a végét járó, a világ legérdektelenebb szappanoperájává silányuló F1-t (durva eszközökkel, igaz) sikerült pár fokozattal - legalább egy esztendőre - izgalmassá, újszerűvé varázsolni, a rendezőség az Eurosport asszisztálásával eltökélten küzd az unalom szinonímájává tenni a Dakart.
Egyetlen szerencsénk van, hogy más rájött, milyen is volt a Dakar, amíg önmaga végtelen profi karikatúrájává nem vált. Hajrá Bamako!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.08. 13:56:29
[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2010.01.08. 14:01:07
na ha valakit amatőr kommentárnak lehet nevezni, ott az van.
egyébkétn jó az írás.
toneo3 2010.01.08. 14:11:18
tompus 2010.01.08. 14:28:57
sunblind 2010.01.08. 14:47:50
hoseman 2010.01.08. 15:06:03
georg 48 2010.01.08. 15:19:16
A Dakar sem, a F1 sem, a Bamakó, a Zimbabve, az Alma Ata, meg a lófasz tudja milyen baromságok, egy kalap szart sem érnek.
Nézem a 24-órást, vagy felballagok néha a Mátrába, vagy Pécsre. Ezek még a versenyről szólnak!!!
chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2010.01.08. 15:20:36
a\' ördög 2010.01.08. 15:38:35
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.01.08. 15:49:39
Vagy legalábbis a napi borzalmas szóviccbe felvehetnék :)
tomarill 2010.01.08. 16:00:53
Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.08. 16:01:24
georg 48 2010.01.08. 16:08:19
Azon sem lepődöm meg, hogy jönnek már a széparcú beirkálók. Akinek nem tetszik a Dakar, az bekaphatja! Na, dübörög a kultúra! Valószínü a szerencsétlen hóna alól kikandikál a kapa.
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.08. 16:37:32
Ami az Eurosportnál bánt, az az, hogy a helyszíni jelenlét költsége mellett lehetne valami jó is belőle, mégsem az. A tegnapi több perces interjú a doktornővel, a brutál látványos élő reklám (VW-k előtt filmezve a mai szakasz rövid felvezetése), a szakaszgyőztes konzekvens kihagyása az autós képekről, az igazán heroikus magánversenyzők eltűnése a képernyőről, és sajnos löttyedt habként az állott tortán, a két magyar kommentátor ijesztő kifejezéstára - hát, azt hiszem, nem tetszik. :-)
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.08. 16:38:53
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.08. 16:46:56
"Azok az autogyarak amelyek meg kepesek jelentos penzeket aldozni valoban megerdemlik hogy az elmezonyben mindenkit maguk moge utasitva uralkodjanak" - úgy, ahogy mondod. Csak épp annyira unalmas, hogy nézhetetlen.
A Forma-1-nél sem öncélúan hozták a nagy gyártókat egyértelműen rossz helyzetbe hozó szabályokat: nyilván csökkent az érdeklődés az összes többi töltelék mellett a 2-3 csapat 3-4 versenyzője küzdelme után. A Dakar ezt a még szűkebbre vette.
Győzzön a jobb, de mi abban az izgalom, hogy az első három helyezett közé a verseny első harmada után esély sincs bekerülni? A vis major nem számít, mármint hogy pl. Sainz belefordul egy vízmosásba.
1116001 2010.01.08. 16:52:21
Az eurosport is profitorientált társaság. Mégis mit vársz? A VW szponzorálja a dakart és az összefoglalót is.
Amúgy a szakaszgyőzteseket mindig megszokták mutatni. És az amatőröket is. Általában az előzőnapi érdekes jeleneteknél.
A kommentátorokról alkotott véleményed érdekes, mert a két szakértő akit váltogatni szoktak mindketten elég otthon vannak a terepraliban. Jó, beszélni nem tudnak. De nem is azért kellenek, hanem hogy érdekességeket mondjanak:)
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.08. 17:13:06
Igen, tegnap is láttam az autós szakaszgyőztest - ha jól emlékszem, egy kétmondatos interjúban. Valahogy kevesebbet vették, mialatt nem VW-jével váratlanul feltámadt.
Elhiszem, hogy otthon vannak a témában a magyar kommentátorok. Azt is, hogy érdekességeket mondani ültették oda őket: de ha ez képtelen, össze nem illő kifejezésekből álló mondatokban jelentkezik, kicsit visszás. :-)
Az állandó autós-motoros fickó, Várhegyi, az viszont tényleg tragikus: egyszerűen nem értem, miképpen maradhat hosszú évek óta stabil tagja a magyar stábnak? Tiszta kontraszelekció? :-)
1116001 2010.01.08. 17:18:43
Nekem semmi bajom velük:)
És a töménytelen VW reklm sem. Ettől még nem veszek Tuareget:)
Az RTL-es összefoglaló szerintem sokkal felháborítóbbak voltak. Csak Palikék léteztek, a többi magyar eredménye már nem is érdekes.
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.08. 17:36:11
h023 2010.02.18. 22:30:36
georg48: Miert, mi volt Pecsen?
Byez: NNHoze