HTML

Mobilitás

Sokáig skizofréniának gondoltam, hogy ugyanúgy érdekel a tömegeket mozgatni képes személyszállítás és a némelyek által önzésnek nevezett autózás-motorozás. Aztán nagy keservesen megtaláltam a közös hasznukat: mindkettő mozgékonnyá, azaz társadalmi vagy nemzetgazdasági szempontból hasznosabbá teszi az egyént. Ez tehát a két fő téma. No meg persze alkalomadtán eszembe jut más is; ha nem bírom benntartani, leírom azt is.

Friss topikok

2010.01.20. 12:00 Jermann Kálmán

Buszpótlás vonattal

Ugye, könnyebb elképzelni fordítva: busz pótolja a vonatot. Mostanában ez egyre több helyen előfordul hazánkban – de néha fordul a kocka, és mondjuk egy BKV-sztrájk idején milyen jól jön a 7-es buszcsalád kiváltására a Kelenföldi pu.-Keleti pu. között ingázó vonatszerelvény.
 
 
Az Indóház vasúti magazin honlapjának vezető szerkesztője, Halász Péter írását ajánlom szíves figyelmükbe: az alkalmi buszpótlékból rendes menetrend szerint közlekedő ingajáratot képzel a rövidtávú személyforgalomban manapság egyáltalán nem használt déli vasúti hídra. Körüljárva a megvalósíthatóság minden aspektusát: elárulja, honnan venné hozzá a vasúti járművet, a személyzetet, hogyan fér bele a zsúfolt híd menetrendjébe, mely vonatokhoz adna csatlakozást, és ilyenek.
 
Mielőtt könnyedén megrántaná a vállát, hogy „minek oda vonat, amikor ma a buszkaraván, egyszer pedig a 4-es metró megoldja a kérdést”, hadd javasoljam, gondolja át: vajon átér-e bármelyik a városon röpke negyedóra alatt? Kicsi rá a sansz, nemde? És a kombinált bérlet (amelynek mindegy, mire száll a városhatáron belül) korában lennének, akik elcserélik a lomha buszt a Flirt fürgeségére.
 
Sőt, vajon mi lehet az akadálya, hogy a mai centrikus rendszerű fővárosi közösségi közlekedésünket harántirányúra cseréljük? Persze, jöhet a kifogás, „mi szükség van például egy Kőbánya-Kispest – Kelenföld összeköttetésre, ki utazik arra”? Ma ugyan nem sokan, de főleg azért, mert fel sem merülhet egy normális menetidő lehetősége. A tömegközlekedés lényege a kínálat: ha ennek okán egymásra talál a lakó- és a munkahely (vagy az iskola, a szórakoztatócentrum, a bevásárlóközpont, bármi), akkor ott lesz utas is.
 
Persze a mai megállókiosztás nem kedvez az ilyen déli gyorsvasútnak. A ferencvárosi pályaudvar a semmi közepén éktelenkedik – de ne legyünk kishitűek, mielőtt a képen látható fejlesztés megvalósul, kaphatna további funkciót, hiszen ide érkezik a kunszentmiklósi vasútvonal, látótávolságra ott a minden helyiérdekűek örökös mostohagyereke, az idáig könnyen behozható ráckevei HÉV, megvan az összeköttetése a lajosmizsei, a ceglédi vonalakkal. Még merészebben előre nézve, a Dél-Alföldről akár a Délibe is érkezhetnének a vonatok, vagyis kapcsolt motorkocsik használatánál azok egy része ide, a másik a mostani végállomásra, a Nyugatiba.
 
De ettől még messze vagyunk, bőven elég lenne egyelőre egy sima Flirt a Keleti és Kelenföld közé. Itt keresse a remek tanulmányt: Indóház Online.

13 komment

Címkék: közösségi közlekedés


A bejegyzés trackback címe:

https://jermann.blog.hu/api/trackback/id/tr281685874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

borosspet 2010.01.20. 13:01:33

Ez szerintem is jó ötlet, de én kitaláltam a második S-et is...

Nyugati-Kelenföld. Ez egy fontos, hiányzó kapcsolat lenne, ugyanis

1) Keleti és Déli között van metró.
2) Keleti és kelenföld között van vonat (igaz, nem minden órában, ha az IC/EC/RJ csapatot nem nézzük).

3) A keleti és a déli Pu. vonatai között elfogadható átszállás van: a) metró, b) kelenföld

4) A nyugati és keleti/kelenföld járatok között semmilyen komoly kapcsolat nincs! Nyugati-keleti között egy szánalmas trolibuszjárat, nyugati-déli között egy átszállós metró, nyugati-kelenföld között villamos/busz vagy metró/villamos, stb.

Az S2 mehetne: Nyugati - Zugló - Kõbánya alsó - (Köki elõtt a delatvágány dél-nyugat irányban, vagy - ha egy-két perc alatt tud fordulni - Köki beiktatásával) - ferencváros - kelenföld.

Eseetleg kelenföldrõl tovább budafok-háros-budatétény-érd vagy albertfalva-budafok-érd irányon át...

Nem lenne túl nagy kunszt...

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.01.20. 17:02:39

Már nem azért, de ez így egy fél barnaköpeny. Miért csak Kelenföldig menne? Akkor már több értelme lenne egy pusztaszabolcsi vagy martoni vonatot a déli helyett a keletibe zavarni fél órás ütemmel Érd-BP között, az egyik irányból a délibe, a másikból a keletibe. De így kelenföldi végállomással gyakorlatilag csak 103 pótló lenne, mert egy Kelenföld-Keleti úton még a 7E is gyorsabb, ha azt nézed, hogy nem perontól-peronig kell utazni. Érdről vagy Budafokról mindjárt más lenne a helyzet. Opcionálisan még megvizsgálnám egy kőbányai úti megálló létrehozásának feltételeit, hova férne el egy peron, illetve mennyire tartaná fel a keleti forgalmát. Önmagán annyit nem lassítana, csak kérdés, hogy a többi vonat mit szól hozzá.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.01.20. 17:11:44

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Na, fáradt vagyok nem tudok írni. Szóval Érdről fél órás ütem, magyarul Délibe órás, Keletibe órás. Az Érdtől távolabbi elágazó vonalakon az órás elővárosit fél órával eltolt óránkénti zónázó sűrítheti, a Déliből. Ennek ugyan hátránya lenne, hogy az egyik irányból minden a Délibe megy, de a másikból nézni kell, hogy a zónázó a Délibe, a személy a Keletibe. Ha ránkszakad a világbank akkor a 30-ast ki lehet építeni 2 vágányra, és a mostani vonatok maradhatnak a Déliben, az órás Keletis S-Bahnt meg kizavarni Érd Alsóra külön vonatként.

nyelv-ész 2010.01.20. 17:34:19

Fel vagyok háborodva.

Mégis, micsoda dolog az, hogy van két pályaudvar a felszínen, amiket sín köt össze, és azon szerelvény jár? Ki hallott még ilyet?

Mennyivel szebb megoldás a két pályaudvart a föld alatt metróval összekötni, nem?

Még szerencse, hogy a MÁV nem verte nagydobra ezt a járatát, így csak 10-15 megtévedt utas használta alkalmanként.

1116001 2010.01.20. 18:00:42

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Nem kell ahhoz világbank:)
A 30a átépítésében benne van a hiányzó 2.vágány Kelenföld-Tárnok között.
A kivitelezési tender idén lesz kiírva valamikor tavasszal.

1116001 2010.01.20. 18:04:06

Amúgy a fő ellenérv a szűk keresztmetszet a fradi páratlan végpontján. A rendezőből kijáró tehervonatoknak keresztbe kell járni. Ráadásul V=20-al.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.20. 19:26:09

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: de miért kéne két viszonylat, félórás indulással? Akkor már jobb az órás csatolt szerelvény, Kelenföldön kettéválasztva.
Vagy tévednék?

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.01.20. 22:48:50

@Jermann Kálmán:
Úgy értettem, hogy órás martoni és órás pusztaszabolcsi személy adná ki az Érdtől befelé eső szakaszon a fél órát. Belül pedig az egyik a Délibe a másik a Keletibe. Tehát fonódna a hálózat Érd és Kelenföld között, ami viszont szerintem nem olyan hosszú szakasz, hogy megérje mindkét felén csatolgatni.

Ezen felül a Délibe berepítő zónázót tartanám még jó ötletnek, ami nem játszik S-Bahnosdit Érd vonalán belül, mert akkor előáll a ráckevei HÉV szindróma, ami az átlagsebességét illeti. Ez egyben Érd után Martonvásárig illetve Pusztaszabolcsig a kettéágazó személyeket sűrítené 1 óráról félre onnantól Fehérvárig illetve Dunaújig meg csak a zónázó a maga 1 órájával mindkét ágon. Valami ilyesmi van most is, tehát feltaláltam a spanyolviaszt, csak a Keletis ág nélkül.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.21. 13:51:53

Idézem a kommentárokat elolvasó Halász Péter válaszát a fentiekre:

<<Egyrészt: ez a javaslat a jelenleg kivitelezhető, a jelenlegi rendszerbe (menetrend, fordák, stb.) nulla forinttal beilleszthető megoldás. A "nulladik" ütem. Az első vagy a második lehet az érdi vagy akármilyen vonatok Keletibe vitele (menetrendileg, kapacitásilag vizsgálandó); igaz, itt az a baj, hogy az utasok java része erről a Délibe
és Budára megy, tehát Kelenföldről a Keletibe menő vonattal csak kitolsz velük. A győri oldalból talán nagyobb esély lehet bevinni a Keletibe az utast, hiszen a győri vonatok
mindig is inkább oda jártak. Viszont a Keletinek akár már a csatolt FLIRT-re sincs plusz kapacitása, csak a szóló jöhet szóba jelenleg, mert a rövid tízre nem fér be a dupla (a
szóló plusz még talán egy fél fér el). Emiatt sem lehet szó erről.

A csatolgatásról: sajnos a jelenlegi forgalmi utasítások képtelenek kezelni ezt a megoldást, így emiatt könnyen a süllyesztőben landolhat az egész ötlet.

Kelenföld–Nyugati kapcsolat: szép és jó, de nem sokan használnák. Nem véletlenül "ürül ki" a kunszentmiklósi vonat Ferencvárosban. Aki a Nyugatiba akar menni, az most is
utazhat Kőbánya-Kispest érintésével. Egy Ferencváros–Kőbánya-felső–Körvasút–Nyugati kapcsolatnak lenne értelme, de csak úgy, ha ehhez megállókat is építünk, arra meg most se forrás, se kapacitás nincs. Emellett Rákosrendező és a Nyugati környéke vállalhatatlan terhelést kapna, ami az egész rendszer "bombabiztosságát" veszélyezteti a jelenlegi
adottságok között. A jövőben azonban ezzel számolni kell, de ez egy második-harmadik ütem
lehet csak.>>

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.21. 13:54:42

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: értem, akkor mást tartunk elsődlegesnek: én azt, hogy egy kiindulási pontról azonos időben indulva két belső végállomást érjünk el egy szétcsatolással (és vissza, Kelenföldön összecsatolással), te pedig azt, amit írtál.

Farfar 2010.01.23. 09:52:08

Üdvözlet a Kommentelőknek!
Új jövevény vagyok itt, nyugdíjas gépészmérnök, semmiféle vasutas előéletem nincs.
Pusztán Kelenföld-Velece utasként és Infoparki kutyafuttatóként botlottam bele a Keleti-Kelenföldi mentesítő vonatba. Mint volt informatikus, és így rendszerszemlélettel megvert (megáldott) amatőr kíváncsiságból elkezdtem bogarászni a Google űrfelvételeit, meg Budapest térképet, meg a MÁV menetrendet, meg elmentem a Ferencvárosi Pályaudvarra, meg Kőbányára. Az izgatott, miért nem ment ez a mentesítő vonat a Keleti helyett a Nyugatiba. De ha csak a Keletibe járt is, akkor miért nem szolgált közösségi közlekedési kapocsként Dél-Buda és Dél-Pest fontos közlekedési csomópontjai között. Rájöttem, hogy ebben a vonalban több lehetőség van, mint amit a sztrájk alatt kihasználtunk, csak ezt persze megfelelő megállók nélkül nem lehet jól bekapcsolni a városi közlekedésbe. Elkezdtem írni egy olvasói levélnek szánt cikket, amiben megálmodtam Budán egy "Fehérvári út" meg egy "Egyetemek-Infopark", Pesten pedig egy "Művészetek Palotája" és egy "Népliget" megállót. Az utóbbi esetében akár egy átmenő pályaudvart is elképzelhetőnek véltem a Ferencváros technikai bázisán.
Ferencvárosban hallottam egy ottani forgalmistától a "Királyvágány" kifejezést. Ekkor kezdtem az Interneten kutakodni, és így találtam az iho.hu-ra és ismertem meg Halász Péter kitűnő írását (Rekviem...). Rájöttem, amit minden vasutas tud, hogy a 100-as vonalnak nincs jól használható kapcsolata az 1-sel, és így e kapcsolat híján nem lehet belső vasúti gyűrűt létesíteni Óbuda és Kelenföld között. Pedig már ezen az elképzelt gyűrűn egy "Aréna" megálló gondolata is foglalkoztatott a Kerepesi útnál.
Így most csak egy kérdésbe csomagolt javaslatom van, nem lenne-e célszerű Halász Péter cikkét valamely nagyobb olvasottságú portálnak vagy nyomtatott sajtónak közlésre felajánlani? Nem akarok senkit megbántani, de erre a site-ra nehéz rátalálni, holott a cikk nagyon aktuális, a széles közönséget érintő kérdést feszeget olvasmányos formában.
Már most vannak további kérdéseim, de nem akarom a bejelentkező kommentet túl hosszúra nyújtani.
Mégegyszer üdvözlet mindenkinek!
(És persze aaz olvasói levél írásával felhagytam.)

borosspet 2010.01.25. 21:50:04

@Jermann Kálmán (Halász Péter):
"Kelenföld–Nyugati kapcsolat: szép és jó, de nem sokan használnák. Nem véletlenül "ürül ki" a kunszentmiklósi vonat Ferencvárosban. Aki a Nyugatiba akar menni, az most is
utazhat Kőbánya-Kispest érintésével."

Oké, de nem Kelenföldről, hanem pl. Soroksárról. Kelenföldről nincs megoldás, ahhoz kéne a hiányzó Kelenföld-Köki viszonylat (ráadásul ez is biztosítaná a kényelmes átszállás lehetőségét a dél-alföldi és a dunántúli vonatok között, a fejpályaudvarok túlterhelése nélkül...).

Az igényeket illetően: azt a lehetőséget, ami nem létezik, azt nyilván nem is használja senki...

Nem tudom elképzelni, hogy pl. a Szeged-Szombathely útvonalon nem használná ki senki, ha Elvirácska nem a "helyi közlekedés" nevű, legalább 3/4-1 órás menetidővel számított szörnyűséget dobná ki...

záporjózsi 2010.02.03. 10:22:50

Hát... azért azt a 0 Ft-ot meg lehetne kapargatni, hogy valójában mennyi is... Hasonlóképpen a bevételt is meg kellene nézni, ez sem lesz 0 szerencsére. Az is igaz, hogy semmilyen jelenlegi járatnak nem lenne valódi konkurenciája - ahhoz legalább negyedórás ütem kellene... A hídon át történő közlekedésre persze más tervek is készültek, pl. a balparti vonatok egy részének átvitele Kf felé. Ennek talán több értelme lenne, mert hiányzik a Dél-Buda-Dél-Pest kapcsolat.

Az utastájékoztató mintáról: Ferencvárosnál a 21-es szerintem "kicsit" erős... Ilyen alapon akár a 2-es és a 24-es meg a 3-as metró is ott lehetne... A metró "M"-je pedig úgy látszik mégsem felel meg az új utastájékoztatási alapelveknek a Keletinél. (Legalább ilyen támadási felület ne legyen má' na!)

"Mi több, ez a viszonylat lehetne a kalauz nélküli közlekedés „pilotprojektje”." Ezek szerint a késbb már emlegetett Kőszeg a pilot pilotja... ;)