HTML

Mobilitás

Sokáig skizofréniának gondoltam, hogy ugyanúgy érdekel a tömegeket mozgatni képes személyszállítás és a némelyek által önzésnek nevezett autózás-motorozás. Aztán nagy keservesen megtaláltam a közös hasznukat: mindkettő mozgékonnyá, azaz társadalmi vagy nemzetgazdasági szempontból hasznosabbá teszi az egyént. Ez tehát a két fő téma. No meg persze alkalomadtán eszembe jut más is; ha nem bírom benntartani, leírom azt is.

Friss topikok

2010.04.25. 08:00 Jermann Kálmán

Kit-egylet

Mást sem hallani a vasútmodellezőktől, csak a sopánkodást: „iszonyúan felmentek az árak, nem tudunk megvenni szinte semmit”. Erre tromfolnak a gyártók: „olyan kicsi a vásárlókedv, hogy ha nem emelünk árat, mindennek vége” Pedig az ördögi körből való kitörésre van recept: az építőkészlet.
 
Mi is a baj mostanság a vasútmodellezésben? Ha csökken a gyártási volumen, akkor az egy egységre jutó költségek emelkednek, így aztán egy spirálba kerülünk: a visszaeső kereslet eredménye a magasabb vételár, ez viszont újabb vevőket tántorít el a költekezéstől, ami újból csak lefelé tolja a bevételt, amit kompenzálni akar a gyártó az áremeléssel... Befejezhetetlen mondat, ahogy gerjeszti önmagát a probléma.
 
A világ különböző tájain eltérő szinten van jelen a gyári minőség apró alkatrészként való megvásárlásának lehetősége. A fenti bekezdés ellenére itt, Európában talán a legkevésbé: a készt szeretjük, még ha abban az összeszerelést végzők órabérét is ki kell fizetnünk. Nem kívánva a csoportos létszámleépítést a modellgyáraknak, mégis azt mondom, még mindig jobb, mint a teljes csőd. A mai modell bebizonyította kevéssé működőképes voltát, nem marad más, mint egy új struktúra bevezetése.
 
Aminek életrevalóságát két modell építésén keresztül mutatunk be, előre elárulva, hogy így harmadáron sikerült hozzájutni a vágyott járművekhez. Dicsérve a Bachmann életrevalóságát, és plusz örömhöz jutva a személyes bíbelődés által.
 
Hiba lenne azt állítani, hogy egy pályafenntartó szerelvény nélkülözhetetlen kiegészítője minden terepasztalnak. Nem kell jobban, mint a 3 négyzetméteres H0-s felületre a fordítókorong és a körfűtőház. Vagy a termetes templom a 4-5 házból álló településünkre. Esetleg hétkocsis Railjet a vicinálisnak is rövid állomásunkra.
 
De régóta tervezgettem az első nem NDK-s mozdonyomhoz (egy olcsón megvett Roco ex-V100-as) illő szerelvény vagy gépsor beszerzését. Egy ugyanolyan sárga vasúti daru és a gémet tartó pőrekocsija csatlakozott hozzá hamarosan, de ezzel nem értem be. A Liliput kínálatában szerepel a Plasser & Theurer egyik régebbi sínaláverője, a Duomatic 7/32-es (egy fotó az eredetiről), illetve egy platós teherautóra emlékeztető pályafenntartási jármű. Mindkettő önjáró a valóságban, és létezik motorizált modelljük is – akárhányszor elővettem a vásárlás tervét, mindig elment a kedvem az árukat látva. Nekem viszont bőven megfeleltek „butítva”, gördülő makettként: győzött a racionalitás.
 
Kezdjük a kisebb összeépítésével, hiszen ránézésre ez az UDJ (univerzális darus jármű) tűnik egyszerűbbnek.
 
 A 3 200,- forintért kapható egységcsomag tartalmaz minden szükséges elemet, nekünk csak modellragasztóról, éles késről és némi kézügyességről kell gondoskodnunk
 
 
Dupla alvázszerkezet: az egyik a kereket, a másik a felépítményt tartja. Utóbbira építjük rá a fülkét, miután összeszereltük azt
 
Következhet a különféle korlátok felragasztása, illetve a plató felhelyezése. Ezt az „alsó alváz” rögzíti majd
 
Miután felpattintottuk a kardánimitációkat, jöhet az „összeházasítás”
 
Az első gördülőpróba után a maradék pár apróságot rögzítsük a helyére, és el is készült az univerzális darus jármű modellje. Ha nagyobbak az igényeink, a lámpákat is kifesthetjük, továbbá kissé természetellenes a hibátlan és egységes sárga fényezés, antikolással közelíthetünk a valósághoz
 
Elképesztő luxus a tetszetős rugós ütköző, ezzel szemben a fényes fémöntvény ömlesztett rakományra ráfér az átfestés
 
A vételárba belefért némi feliratozás is. A csálé lámpatartót ígérem, megigazítom
 
 
A folytatásban a sínaláverő készre szerelését mutatom be. A leglényegesebb információ azonban hangozzon el előre: az még a platós pályafenntartónál is olcsóbb, 3 000,- forintba került – újonnan, üzletből, nem akciós készletről.
 

14 komment

Címkék: modellvasút utazás a vasútmodelljeim körül


A bejegyzés trackback címe:

https://jermann.blog.hu/api/trackback/id/tr761947655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AB Studios 2010.04.25. 13:01:05

Azért ennek a járműnek nem sok köze van a győri Rábában készült gépekhez.
Viszont a Duomatic jó választás, a hazai vaspályákon is fel-felbukkan néha. És a házi motorizálása sem ördöngösség.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.25. 14:01:54

@AB Studios: persze, nem való magyar sínekre. Igaz, az én modellezett környezetem nem is, hanem Németország - annak nem néztem utána, arrafelé milyen UDJ-k járnak. (Az UDJ-t mint általános terminológiát használtam az ilyen járművekre.)
A Duomaticról: miképpen lehetséges motorizálni? Gondolom, az eredeti motortérben legyen a kis elekromotor, de ezekhez a kis átmérőjű kerekekhez el nem tudok képzelni csereszabatos fogaskerekes megoldást. (A gyárilag motorizáltat nem láttam még közelről.)

Más: most nézem, ez is kell a szerelvénybe:
www.railfaneurope.net/pix/de/work/track_inspection/005-725-mt.jpg
Van egy gyalázatos állapotú régi Fleiscsmann VT98-asom, és mivel úgyis ráférne az átfestés, illetve ezzel a függönyözéssel eltüntethető a böszme motor, máris kevésbé kell szégyellnem.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.25. 14:08:47

Nagyon szűk szemnyílással, messziről és sötétben erre egy kicsit hasonlít a modell:

www.railfaneurope.net/pix/de/work/Skl/db_klv53.jpg

Német fotó.

AB Studios 2010.04.25. 15:37:28

Én viszonylag egyszerűen megoldottam a motorizálást. Az erőforrás egy Halling motor, a motortérben pont elfér. Ennek a tengelyére van ráhúzva a csigakerék, ami egy Fuggerth csörgőből származik. Ez a csiga közvetlenül hajtja a második tengelyt, ami az építőkészlethez adott kerékpár, csak ráapplikáltam egy fogaskereket, ami szintén egy M41-es hajtásláncából való. A védház pedig Styrolból, saját készítésű. Áramszedés rézlemezzel, a futófelületről történik, mindkét forgóvázban.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.25. 16:21:45

@AB Studios: értem, kösz, hogy beavattál. A csiga és a fogaskerék között van akkora játék, hogy engedi elfordulni a forgóvázat, ha jól értem.

AB Studios 2010.04.25. 18:22:01

Nincs mit. Igen, ezért is kellett egy védház oda, hogy ne ugorjon le a csiga. Bár, az igaz, hogy a bejárható ív sugara így lecsökken; amin az enyémet próbáltuk 600 mm volt a legkisebb.

bubo015 2010.04.26. 09:17:59

Hello
Nagyon jó kis cikk :)
meg tudnád adni a katalógus számukat?
Magyarországon be lehet őket szerezni?
köszönöm
üdv.:
bubo015

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.26. 10:43:13

@AB Studios 2010.04.25. 18:22:01: értem, köszönöm.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.26. 10:44:03

@siófoki35 2010.04.25. 19:12:06: ha nem látnám a képen, én sem hinném. :-)

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.26. 10:46:35

@bubo015: az osztrák Conrad oldalán találtam, a "H0 Waggon-Bausätze" menüben. A hazai boltjukon keresztül hozattam be, így jöttek ki a leírt forintos árak.

2104 2010.04.26. 18:04:28

honnan lehet beszerezni

Dolmi medve 2010.05.27. 14:25:40

Én a motorral rendelkező verziót vettem meg, az egyik hazai aukciós oldalon 9000.- forintért, a budaörsi modellboltban, azthiszem 14 ezer körül van néha.
Digitálisan elő van készítve.
Ennek lámpái festettek, de az alváza nem tamponozott, kardánimitáció sincs rajta, mondjuk van hozzá igazi kardán, mivel összkerék meghajtású :-) van hozzá két darab, szállítmányt imitáló súly, egy rücskös-kőszállítmány és egy simább felületű, gondolom valami homok féle szállítmány...

Bachman (liliput) Spectrum 16948-as a cikkszáma.

A modellhez van alkatrész jegyzék, lehet, hogy be lehet szerezni az alkatrészeket és akkor utólag is megoldható a motorizálás....