HTML

Mobilitás

Sokáig skizofréniának gondoltam, hogy ugyanúgy érdekel a tömegeket mozgatni képes személyszállítás és a némelyek által önzésnek nevezett autózás-motorozás. Aztán nagy keservesen megtaláltam a közös hasznukat: mindkettő mozgékonnyá, azaz társadalmi vagy nemzetgazdasági szempontból hasznosabbá teszi az egyént. Ez tehát a két fő téma. No meg persze alkalomadtán eszembe jut más is; ha nem bírom benntartani, leírom azt is.

Friss topikok

2013.01.27. 17:36 Jermann Kálmán

Filléres flotta MÁV-modellekkel II.

Tovább dacolunk a vasútmodellek drágulását előidéző tényezőkkel, újabb olcsó(bb) megoldásokat mutatva a hazai témákat gyűjtőknek.

(Az írás az iho.hu-n egy nappal korábban megjelent cikk másodközlése, avagy biztonsági másolata.) 

2013-01-27-07-MAV-325-ket-kocsival.jpgSzedett-vedett kocsik a gőzös mögött. Épp, ahogy a valóságban volt

Az NDK tömeggyártmányainak magyarországra adaptált változatainak ismertetése után most egy hazai klasszikust és az általa húzott intercity-vonatot, majd a MÁV 325-sére hajazó Fleischmann gépet, végül egy kis szériában megjelent építőkészletből készült MDmot-ot szerepeltetünk. 

2013-01-27-10-MAV-harom-dizel.jpgHárom működő mozdony harmincezerből

„Szerencsére” nálunk sem kocsik, de még a festésük sem változik túl sűrűn. Így aztán a személyvonatokat jellemző narancs-kék kombináció igen sokáig találkozhatott az újabb EC/IC-vonatokkal. Igaz, nem pont ilyenekkel: bár a Rocótól lehetne Gosa, az NMJ-től és az ACME-től CAF, ezek a termes kocsik a Fantázia IC-t alkotják. 1:100-as Piko hobbikategóriás német/osztrák EC-vagonok átfestései, de abből rendesebbek: feliratozottak, a kezelőelemek kifestettek. Az első-másodosztályúhoz sehogy sem lehet eredetit találni (a Gosa ugye fülkés), a két másodosztályúhoz sem könnyű. Áruk ehhez igazodott: még a donort sem lehet annyiért megvenni, nem beszélve a festékről és a ráfordításról, hogy a háromra érvényes 14 ezres összeget reálisnak mondjuk. A hozzájuk illő, hossztorzított Roco bautzeni étkezőt szerencsésen sikerült börzézni, így egy húszasból kijött az egész.

2013-01-27-01-piko-mav-1-egyutt.jpg1:100-as Piko kocsik tisztességes átalakításai. Mivel eredetijük nincs, így - rajtam kívül - a kutyának sem kellettek

 A mozdonynak itt nem felel meg a Szergej vagy a Nohab, az IC állandó 1500 voltot igényel. Nem is (volt) jellemző, hogy a villamos fűtőkocsikkal ezek a hattengelyes dízelek vontatták volna a klímás kocsikat. (Ha nincs felsővezetékünk) bezzeg egy Csörgő, az tökéletes! Főleg ha tízezerből dekóderrel megvan. Ehhez némi kompromisszumkészség kell: a festés bordó-fehér. Ebből egyik sem stimmel: bordó a pályaszámhoz még csak-csak, de az IC-korszakban rég narancs volt az összes (kivéve a visszafestettet, ami meg ugye gyárilag nem volt olyan), illetve sajnos fehér sosem volt a hűtő környéke és a tető. További lemondás az egy forgóvázon történő hajtás. De az az igazság, ennek csak hangban van szerepe, mert a pompásan futó négy kocsit erőlködés nélkül felviszi a 36 ‰-es, ívben futó emelkedőn.

2013-01-27-02-MAV-M41-IC.jpgAz 1. vágányon vár indításra a Fantázia IC az egyik nem villamosított fővonalunkon. Nem hiteles másolatai nagyvasúti járműveknek, de minél messzebbről nézzük, annál kevésbé tűnik fel (a Nohab azóta visszakapta ütközőit, egyéb díszeit)

 Szintén egyessel kezdődő ötszámjegyű összeg volt a Fleischmann bázisból átfestett MÁV 325-ös sorozatú gőzmozdony. A német gyártmányú gép igen finoman fut, ezért a méltányos 18 ezerért vevőként elnézhető neki az összes kisebb-nagyobb eltérés: a konyha ablakai, a szerkocsi stb. Analóg ez is, és mivel az asztalon, ahol a fotók készültek, egy kapcsolóval megváltoztatható, hogy digitális vagy hagyományos legyen a betáplálás és az irányítás módja, így is marad. 

2013-01-27-03-MAV-325-bal-orr-alagutbol.jpgMinimum 50 esztendővel repít vissza az időben a MÁV 325-öse

Kocsi csakis kéttengelyes legyen mögötte. Ha szerencsénk van, vehetünk Piko MÁV Bz-t. Ez egy ötöst kóstált, eredeti dobozában, jó állapotban. Ha még ennél is igénytelenebbek vagyunk, Piko Junior vagon is megteszi – de azért egy pár MÁV Hungaria feliratot legalább szerezzünk. Nélküle a kocsi 500 forintot ér. Poggyászként itt egy logó nélküli Märklin, valami német vagon. Mindösszesen, mozdonyostul 25 ezerbe került a kis vonatocska.

2013-01-27-04-MAV-325-Bz-kocsival.jpgHajnali fényben fürdik a szőlőhegy és előtte a vicinális 

A teljes kollekció értékének 40 %-át képviseli a fentiektől eltérően nem fösvény módjára beszerzett MDmot. A szerelvényről az Indóház magazin 2011 szeptemberi hosszabb leírás született, ezért itt csak néhány tényadat szerepeljen: a Tóth-féle finom mozdony- és Btx-kocsivég-öntvényhez a vontatón réz forgóvázmaszkok tartoznak. Ezek és a kaszni egy új, digitálisan előkészített, dekóderrel ellátott, igen finoman mozgó Fuggerth M41-es alvázra kerültek. A vezérlő egy elvágott Ap vagy By, a közkocsik a nem méretpontos (a kelleténél hosszabb) Fuggerth Bx és Ax. Jelen állapotáig szűk 80 ezerből sikerült kihozni – ez csak annak sok, aki nem számol utána, mennyibe kerül az alapanyag, és hogy a munka sincs ingyen.

2013-01-27-08-MAV-MDmot.jpgLassan két éve kikerült a közforgalomból, így a képeken kívül a modell őrzi Piroska emlékét

Lesz olyan, aki szánakozóan mosolyog egy ilyen gyűjteményre. Elfogadható a kritika, de közben lássuk a másik oldalt is: nem mindenki tud vagy akar egy darabra és jellegre hasonló flottára mondjuk 400.000,- forintot költeni. És az arány erősen romlik, ha kivesszük a nem gyári MDmotot és a gőzöst: máris nem kétszerese, hanem háromszorosa lenne az új Nohab, Szergej és a sok személykocsi költsége, mint a régi vackok teljes ára.

2013-01-27-09-MAV-MDmot-motor-jobb.jpgNem volt jó, csak jobb, nem volt korszerű, csak korszerűbb, mint elődei: így is négy évtized adatott a sorozatnak 

2013-01-27-05-MAV-325-bal-tartalyokkal.jpgVolt-e ilyen vonatösszeállítás? Ki tudja, és fontos ez?

2013-01-27-06-MAV-325-jobb-felhatul-lent.jpgA konyhát a motor uralja – esztétikailag nem hibátlan, műszakilag viszont kifogástalan megoldás

2 komment

Címkék: közösségi közlekedés modellvasút indóház utazás a vasútmodelljeim körül MÁV Nohab Fuggerth Szergej Piko Roco M61 M62 M40 Flesichmann MÁV 325 MDmot Märklin


A bejegyzés trackback címe:

https://jermann.blog.hu/api/trackback/id/tr55046739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hkrisz79 2014.10.09. 10:38:17

Üdvözlet!

A kis gőzös az pontosan milyen Fleischmann modell átfestése?

Köszönöm!
Üdv.
Krisztián