HTML

Mobilitás

Sokáig skizofréniának gondoltam, hogy ugyanúgy érdekel a tömegeket mozgatni képes személyszállítás és a némelyek által önzésnek nevezett autózás-motorozás. Aztán nagy keservesen megtaláltam a közös hasznukat: mindkettő mozgékonnyá, azaz társadalmi vagy nemzetgazdasági szempontból hasznosabbá teszi az egyént. Ez tehát a két fő téma. No meg persze alkalomadtán eszembe jut más is; ha nem bírom benntartani, leírom azt is.

Friss topikok

2013.02.16. 17:11 Jermann Kálmán

Székely gyors – kicsinyítve

Székely gyors – kicsinyítve

Az Indóház-szervezésű zarándokvonat 1:87-es méretarányban. Csíkos Nohabbal, de nem a megszokottal.

(Az írás az iho.hu-n nemrég megjelent cikk másodközlése, avagy biztonsági másolata.)  

Két korábbi cikkünk után, amelyekben a romjaiból feltámasztott, narancs festésű Nohab is szerepelt - fórumos segítséggel - megjelent a színen néhány, az átpacsmagolástól igényesebben MÁV-osított Piko M61-es. Ezek egyike vásárlásra csábította az eddig zsugoriságáról hírhedt cikkírót – azért, hogy a 2008-as Székely gyorssal való útját ne csak a fényképek és a romló memóriája őrizze.

480-01-M61-001-M61-006.jpgJobbra a többeket saját szebb példányaik elővételére késztető vacakabb, balra a most vásárolt csinosabb darab. Utóbbinál némi csalást követtünk el: a pályaszám ehhez a képhez 001-re változott

 Kutassunk csak az emlékeinkben (vagy a keresőszolgáltatással az interneten), mivel is utaztak az első Indóház-Kárpáteurópa közös vonatút zarándokjai? A Tizenhetes Nohab húzta a nyolc bautzeni személykocsit, négy másod-, két első osztályút és két gördülő éttermet. Igen, valóban vontatta, oda s vissza, egyedül a gyimesi látogatáson segített neki egy román villanygép.

480-02-szekely-gyors-1-1-bujfalu.jpgBerettyóújfalu pázsitos peronjai és vágányközei sokakat leszállásra késztetett a keresztre várva

A vagonok közül csak a WRm-ek érhetők el 1:87-es méretarányban. Ha viszont kompromisszumkészek vagyunk, akkor választhatjuk a Roco egyformán 264 mm-re kurtított, az eredetijét tekintve az első 26,4 méteres MÁV-kocsit, a bautzeni étkezőt, illetve a 24,5 méteres 10 (esetleg 11) ablakost. Igaz, csak másodosztályút, de már az is valami. Az eddigi készlet ehhez kevés lett volna. Egy doboz nélküli tízablakos viszont igen kedvező, 6000,- forintos áron jelent meg az egyik internetes börzén, és sikerült rá gyorsan lecsapni. Másnapra megjött, és lehetett is elővenni a fotóapparátot, hiszen szintén friss vásárlású csíkos Nohab túlvolt az első próbakörön.

480-03-szekely-gyors-kicsinyitve.jpgSzerény utánzata még a legrövidebb Székely gyorsnak is, de jellegében, színeiben megidézi azt

 A vételről annyit, hogy nem kevesen neveznék eszetlennek a vásárlót, mivel az első szériákból kikerült Roco M61-esek újkori árának kb. 70%-át fizette ki érte. Máshogy: pár napja alig négyezerrel többért talált új gazdára egy modern 020-as. Igen ám, de azok nagy sorozatból való tucatpéldányok. Ez pedig áldozatos munkával átalakított egyedi darab. Az alap a sokáig egyedül elérhető ős-Piko. (Lehetne Fleischmann is, de drága és formára semmivel sem különb – mitől is lett volna bázisnak itthon?) Mechanikailag nem is változott, ugyanaz az elavult, kétmotoros, digitalizálásra alkalmatlan hajtás maradt alatta. Ennek ellenére nem túl hangos, vonóereje elégséges.

480-04-M61-005-jobb-oldal.jpgSajnos a szükséges 11,95 mm helyett a szörnyen böszme 14 mm átmérőjű kerékpárok is eredetiek még. Ezek 2,5-ös furattal rendelkező kerekekkel cserélendők

 A változtatások tehát csak esztétikaiak. E téren viszont nem spóroltak sem a munkával, sem az ötletekkel. A karosszérián a modellnek az eredetitől leglátványosabb eltéréseinek korrekcióival kezdték. A csúnyácska lámpák természetesebb alakot öltöttek, továbbá az első fővizsga után megjelent orrrészi fellépők is helyükre találtak. Ezek balesetmentes használatához természetesen a szélvédő fölötti kapaszkodókra is szükség van. Filigrán ablaktörlők, elegáns dupla kürtök, kecses tükrök, rugós ütközők, finom fémtáblák szintén megjelentek rajta. De csak azután, hogy pazar árnyalatokkal átfényezték az eredeti színterv alapján.

480-05-M61-005-eredeti.jpgAz eredeti Novák András felvételén, 1970, Keszthely (a kép a http://nohab.hu oldalról származik)

480-06-M61-005-bal-felhatul.jpgÖsszehasonlítva a két képet láthatjuk, hogy a legfontosabb változások is H0-s gépen is megjelentek: bemart fellépők az orron, hozzájuk a kapaszkodók, filigrán kürtök és ablaktörlők, a valósághoz közelítő lámpaformák

 Ha felvesszük a szegecsszámlálók divatos köpenyét, azért persze találunk kifogásolnivalókat. Kicsit formátlanra sikeredett a vörös csillag. Érthetetlenül a szoknya szürkéjét viseli a csavarkapocs-imitáció. Érdemes lett volna a mélyen bent ülő szélvédőket a keret síkjába emelni. Valamilyen vezetőfülke-utánzat sem ártana, de legalább a harsány színű vezetékeket álcázni illene. Ha nem áttört az oldalszellőző, sötétebb festékkel ennek illúziója kelthető. És nem mostanság alkották, de némileg jobb pályaszám-választással nem egy rég szétdarabolt gép gazdája lennék: a 005-öst már 1991-ben selejtezték.

480-07-M61-005-bal-felelol.jpgUgyanaz más szögből, de most kritikus szemmel: besüppedt szélvédők, ormótlan kábelek mögöttük, egy-két helyen nem kellő árnyaltú színek

480-08-szekely-gyors-1-1.jpgFelcsík felé hasít az itteni (CFR-) vontatástól egyedül abban az évben független Székely gyors

480-09-szekely-gyors-1-1-korosvolgy.jpgHazafelé húz a 2008-as zarándokvonat, valahol a Sebes-Körös völgyében

Szólj hozzá!

Címkék: közösségi közlekedés modellvasút indóház utazás a vasútmodelljeim körül MÁV Nohab Piko Roco M61


A bejegyzés trackback címe:

https://jermann.blog.hu/api/trackback/id/tr565083714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.