Ha pedig mégis tovább folyik az idióta divat, lehet nagyot kaszálni, tisztelt közlekedési hatóság és rendőrség. Sőt, el is várjuk a szigort, az utólagos xenonosok nevében is: nekik is érdekükben áll az, hogy megszűnjék egymás vakítása. Mert ugye ahogy szaporodnak, annál kisebb a presztízse, annál többen jönnek szemben, ugyanúgy kifolyatva a szemet…
2009.12.29. 16:30 Jermann Kálmán
Vakulj meg, ha látod!
A szánalmas kivagyiságok közt előkelő helyet foglal el az utólagos xenon-szett. Csak míg közvetlen rokonai közül a forgó dísztárcsa, a négerbarna üvegfólia, a küszöb alatti lila futófény vagy a 70 lóerős kisautóra biggyesztett négyzetméternyi F1-szárny elsősorban röhejes, a hegesztés fényét reprodukáló, műszaki alkalmatlansága miatt vakító gagyi xenon árt is.
Nem igaz, hogy nem látja: mindjárt tüzet fog az előtte álló autó
Szögezzük le az elején: nincs más oka az ilyet vásárlóknak és beszerelőknek, mint a feltűnés. Ha a jobb látásra és láthatóságra hivatkoznak, hazudnak: a matt foncsor feljavítható, az elsárgult régi lámpaüveg cserélhető: komplett iparágak épültek a biztos piacra, akár a fémgőzölőket, akár a használt és új fényszórókkal foglalkozókat nézzük. Ha pedig a gyártás során tényleg ócskára sikeredett a lámpa, végső megoldásként jöhet a rövidebb élettartammal és magasabb árral büntető, de nagyobb fénykibocsátású halogén izzó. Tehát megbízható és kipróbált technológiák léteznek a másokat nem zavaró megoldásra.
Innentől viszont kár bármilyen jóindulatot feltételeznünk a normál lámpatestbe xenont szerelőkről. A céljuk egyfelől a nagyobbnak, drágábbnak látszás, másfelől a szándékos polgárpukkasztás. Kedvenc fordulata a szerény szellemi képességű és/vagy antiszociális ilyet használó sofőröknek, hogy „amióta megvan, sokkal hamarabb lekotródnak előle az autópályán”. Tegyük félre azt, ami először eszünkbe jut („tévedsz, még be is tartanak, mert látszik, hogy szánalmas senkiházi vagy”), beszéljünk arról, hogy ki az, akit ezzel az egykori maffiaeszközzel be lehet még csapni. Nos, nagyjából senkit. A gyári xenon fényszóró soha nem akkora felületen bocsátja ki a fényt, mint egy normális halogén – már ez is messziről mutatja az utólagos gübecselést. Továbbá a gyári szerelésű xenon biztosan rendelkezik magasságállító mechanizmussal, tehát valószínűtlen, hogy kilométerekről vakítson. ehát csak erőszakos, ellenszenves alakokat látunk mögé, aki úgy gondolja, ettől nem kell megállni a zebra előtt, hiszen jobban látja a puhatestű.
Ez a gyári megoldás: innen alig észrevehető, hogy be van kapcsolva, mert szabályos és szabványos fénykévét tesz maga elé
Kiknél is látjuk ezeket? Sok esetben olyanoknál, akik szép summát fizettek az új autóért, de sajnos a gyári specifikáció nem tartalmazta az eredeti xenont. És bár kifejezetten botrányos pl. a legújabb Honda Civic fényszórójával, mégis sokan beleteszik – hadd látsszon még ufósabbnak a szerencsétlen formakísérlet. De hatalmas buzgalommal szerelik régebbi E kategóriás Mercedesekbe (a taxisok különösen szeretik, annak ellenére, hogy szinte mindig közvilágítás alatt járnak, tehát semmi okuk nem lenne rá), kedvelik a VW-esek és a smartosok. Tuningolják ezzel a konszerntárs Ferrarira semmiben nem emlékeztető régi Fiat Puntót. Próbálnak így önbizalmat erősíteni mindenféle suzukisok. A furgonosokon csodálkozom a legkevésbé: azon a szellemi és összeférhetőségi szinten, ahol vannak, ez nem is számít tényezőnek. A legdrámaibb, legiszonyatosabb átfaragást Csepelen láttam: egy vén, mára a szegénység és igénytelenség szinonimájává avult, kiskád méretű lámpával szerelt Opel Asconában, természetesen kombinálva a repedtfazék hangú kipufogóval és elmebeteg vezetési stílussal, ahogy a rendőrség előtt úgy hetvennel hajtott át az elsőbbségadás kötelező táblával korlátozott kereszteződésen. Ehhez azért komoly kórtörténet kell, hogy másodjára erre verje el az autó árát a kultusztárgynak tökéletesen alkalmatlan Asconánál…
Ez pedig az, amiről a cikk szól: már mérföldekről látszik, utólag berhelték bele. Szórja is mindenfelé a fölös fényt
Vagyis valójában a vágyott kaszthoz (értsd: bűnözők, ritkább esetben a dúsgazdag menedzserek) tartozás abszolúte lehetetlen, épp ellenkezőleg: azonnal kiszúrható, hogy egy korlátozott anyagi lehetőséggel rendelkező próbál magáról mást állítani. És amíg ugyanezért a hamis Hugo Boss pólója alatt pancsolt Armani parfümmel permetezi magát, az nem annyira nagy baj, mintha a természeténél fogva vakító xenonnal zavar vagy akár kerget balesetveszélyes helyzetbe másokat.
Itt a lényeg: balesetveszélyes. Hiszen azt a lámpatestet arra találták ki, hogy az egyébként is szerényebb fénykibocsátású halogén izzót fogadja be. Persze ezt is el lehet szúrni, de viszonylag ritka (mert nem éri meg gyártani) az ócska, alkatilag is félresikerült egy vagy kétszálas halogén. Ezzel szemben a helyére szánt gagyi xenon sosem tudja reprodukálni azt a vetítési képet, amivel jól látna és nem vakítana a felhasználó. Egyszerűen lehetetlen, mivel sem a fényvetítő felület, sem a lámpaüveg nem erre a megnövekedett fénymennyiségre méretezett. A fókuszálási probléma már csak egy tényező: összességében ezerfelé szórja az egyébként is kellemetlenebb tartományú fényt.
És persze, szabálytalan is. Nem azért, mert valami döntéshozó megint rossz kedvében volt, és tiltott, amikor támogathatott volna. Hanem mert a nagyjából kétszeres fénykibocsátást szabályozni kell: ezért kötelező az automatikus fényszóróállítás és a lámpamosó. Előbbi a terheléstől függetlenül megfelelő magasságon tartja a csóvát, a másik nem engedi, hogy a szennyezett lámpafelületről szanaszét szóródjék a fény. Tehát a magyarországi szabályok szerint nemhogy nem használható, de aki ennek ellenére beépíti, számíthat a büntetésre, sőt, a műszaki alkalmasság megvonására is. Jogosan: én csak vakító utólagos xenont láttam. Amit szembejövők buzgó villogására kínjukban a földre irányoztak, azzal meg úgysem lát semmit a gazdája.
Idecitálhatnék még pár ezernyi sort, ahol a gazdák vallanak választásukról, majd a minden héten tönkremenő, újbóli kiadásokra kényszerítő gagyi megoldás ellenére lelkesen gyártják az önigazoló mondatokat. Helyette inkább adok egy linket, tessék elolvasni és rácsodálkozni a balkáni gondolkodásra. Ami Albániában és Macedóniában helyénvaló, csak mit keresnek ezek itt? És az a baj, hogy volt olyan, aki annak ellenére felvállalta a népszerűsítését, hogy a xenonnepperekkel ellentétben anyagi érdeke fűződött volna hozzá – lásd a Totalcar legiszonyatosabb eltévelyedését. Szerencsére ott is akad törvénytisztelő kolléga, ezt is olvassuk hozzá, ha kompenzációnak kevés is az előzőért.
Visszatérve az elejére: nem indok a nem gyári xenonra, hogy gyenge a világítás. Tessék lámpát foncsoroztatni vagy kicserélni, netán emelt fényerejű halogénre cserélni. Ha ez kevés, akadnak már alacsony vételárra esett gyári xenonos autók is. Ha mindenáron kell az ívfény, tessék elkölteni rá azt az összeget, amitől legális lesz, vagyis megvenni azt, amibe a gyárba rakták. Nem pedig szánalmas kivagyisággal vágyni arra, ami a helyzetében elérhetetlen.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
rbalint88 2009.12.29. 19:39:16
Te mit tennél, ha új, gyári lámpatest vásárlása után is úgy világítana az autó, hogy a fénye még mindig közelebb áll a töklámpáséhoz, mint az elvárható és biztonsággal használható minimumhoz? Miután nem kevés pénzért megvettem a gyári Hella lámpatesteket és még mindig nem lehetett vele rendesen látni, vettem meg az autóba a xenont. Emelt fényerejű izzókkal nem fogok hülyéskedni, mivel egy izzócseréhez le kell bontani az autó elejét, vagy nőgyógyászi végzettség és kellően kis kéz szükségeltetik. Vettem bele minőségi xenon szettet, normális színhőmérséklettel- tehát nem a 20ezer Ft-os gagyit, nem hülyegyerekkék színnel. Azóta nem volt probléma sem a megfelelő fényerővel, sem a vakítással és még ki sem égett egyszer sem. Ja, és nem áll érdekemben népszerűsíteni az utólagos xenon-t. Egy nagyon egyszerű ok miatt nem vakít az én autómon: alacsonyan van a fényszóró, ami h1-es foglalaltú. Azt kihagytad érvelésedből, hogy általában azért vakít elviselhetetlenül az utólagos xenon szett, mert az újabb autókba rakják, aminek a h4-es izzóhoz való foncsor miatt egyaránt be kell töltenie a tompított és a távfény szerepét is. Plusz ugye az új autóknak magasabban is van a lámpája, így már tényleg nagyon vakítanak. És valóban nem is látnak vele többet. Egyébként egy érvet fel tudok még hozni az emelt fényerejű izzók ellen. Némelyik abból is 100W-os, amit nem bírnak el a foncsorok, üvegek, plexik, ám ezt a legtöbb helyen "elfelejtik" közölni. Élettartamuk is rövidebb, viszont egy pár jobbféle izzó 3-5ezer Ft-ba kerül. A jó xenon meg egyszeri beruházás. És kevesebbet is fogyaszt sokkal.
Szóval nem vagyok az utólagos xenon híve és prófétája, ha az enyémbe lenne gyári xenon, megvettem volna, vagy ha a rendes fényszóróval világítana rendesen, akkor maradt volna az. De ez az irtsunk ki minden utólagos xenont hozzáállás egyrészt naiv, másrészt ugyanolyan birka dolog, mint az itthoni szabályozás általában. Inkább azt kéne szűrni, hogy melyik vakít, akár xenonos, akár nem, nem pedig a fűnyíró elvet alkalmazni. Köszi, szép napot!
KaPé 2009.12.29. 19:44:54
Én rá szoktam tolni az ilyenre a fényszórót, hadd lássa, milyen jó is nem látni.
KaPé 2009.12.29. 19:52:14
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.29. 20:01:00
titkosgyilkos 2009.12.29. 20:01:26
Én egyébként azzal a véleménnyel találkoztam, hogy azért kell a xenon, mert "nem fogyaszt annyi áramot", meg "nem bántja úgy a foncsort, mint a halogén". Az meg, hogy a többi közlekedő szemét mennyire bántja, le van sz.rva természetesen. A baj az, hogy hatóság (rendőr) is lesz.rja, műszaki vizsga dettó, pláne, ha "levelezős".
pastor 2009.12.29. 20:57:56
Ez jól hangzik. De én kerestem és 1 azaz egy szál foncsorfelújítót találtam valahol Gyömrőn, aki a 12 éves Ford Galaxy gyengülő lámpáin (amelyek már túl vannak a megalájtos update-n)segíteni próbált volna. Én meg nagyon messze lakom onnan. Hol van az iparág? Örömmel vennék pár linket pár megbízható és teljes szolgáltatást nyújtó céghez (Mondjuk: kijön, leszedi és elviszi a fényszórót, 3 nap múlva visszahozza és visszaszereli, 77%-kal növelt fényerővel, vagy ugyanezt saját kibeszereléssel, futáros mozgatással). De még oda is megyek, ha muszáj, csak ne 57 km-t kelljen a fővároson át megtennem, munkaidőben, 2x. Kösz előre is, üdv, shepherd
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.29. 21:02:05
Esetleg lámpacsere? Tudom, borzasztóan hangzik, de hát 12 év eltelt, nem annyira furcsa dolog, ha használták.
pastor 2009.12.29. 21:04:10
Hogy milyen magasan van a lámpád, az max akkor érdekes, ha követési távolság nélkül megy mögötted a hummer vagy a ferrari. Akkor valóban mást látsz a tükörben.
Valós forgalmi helyzetben az számít, merre világít a lámpa, nem az, hogy honnan. Az utólagos xenon szett azért vakít, mert nincs benne a törvény által megkövetelt automatikus szintszabályozás, és ha bebaszol egy láda sört a csomagtartóba, már felfele világít. Ötödikes geometria, nem folytatom.
Rocko- 2009.12.29. 21:13:03
rbalint88.inda.hu/kepek
"Tessék lámpát foncsoroztatni vagy kicserélni, netán emelt fényerejű halogénre cserélni."
ezutóbbiról lehetne kapni vmi infot?
CApa (törölt) 2009.12.29. 21:33:36
És a xenontól nem biztos hogy jobban látnál, egy rendes (xenonhoz tervezett, projektoros lámpatestű, szintezőmotoros, nagynyomású fényszórómosós, duplamotoros ablakmosótartállyal és a mosó miatt új lökhárítóval, ahogy kell) viszont egészen biztosan többe kerülne.
CApa (törölt) 2009.12.29. 21:39:46
CApa (törölt) 2009.12.29. 21:55:38
És a fényszórómosó zabálja a vizet, rossz esetben simán elmegy belőle 10 liter egy nap alatt (akciósan 2x500 Ft), mint nekem pár nappal ezelőtt.
Szóval jó az a halogén...
Void Bunkoid 2009.12.29. 23:36:13
Én csak le szoktam törölgetni a burát, ha már nagyon taknyos és nem lát ki a lámpa a fejéből :) igaz nekem az oldszkúl halogén van...
Rocko- 2009.12.30. 00:13:02
Berbécs 2009.12.30. 01:22:50
Édesanyád.
imittto 2009.12.30. 03:27:52
Lugi 2009.12.30. 04:56:31
KaPé 2009.12.30. 08:39:50
2009.12.30. 17:57:21
Mindkét autónk magasságállítós fényszórómosós, az egyik vetítőlencsés ráadásul, de mégsem szereltetünk bele gagyixenont. A megfelelően beállított és megfelelő minőségű izzó mindenek felett.
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.30. 20:05:07
A furgonosok azért iszonyatosak, mert eleve magasabban van a lámpájuk, sokkal zavaróbb, ahogy jönnek szemben vagy éppen mögöttem.
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.30. 20:07:48
Egyébként nyilván az év legrövidebb napjaiban a legzavaróbbak, hiszen most van sokat sötét. A legelszántabb gagyixenonosok ráadásul nappal sem sajnálják égetni, hadd nőjön a presztízsük. :-)
rbalint88 2010.01.02. 12:52:55
ásványvízzel telipakolt csomagtartóval egy azaz egy centit ül le. és belülről tudom állítgatni a fényszórómagasságot. józan paraszti ész.
egyébként a 90-es években gyártott vw-knek híresen szar a világítása, ismerősi körben van mindenből, senki nincs megelégedve vele.
egyébként számít az, hogy honnan világít, mert ha a szemed magasságában világítok, vakítani fog. de ha alatta, akkor nem. pl a furgonok is ezért vakítanak annyira.
és amint az első kommentben is írtam, ha lenne hozzá gyári xenonos lámpa, megvettem volna hozzá. de nincs.
bmw_330d 2010.01.10. 17:05:18
de szerintem egy két dolog módosítást érdemel.
az hogy elektromosan állítja a magasságát,szintez,annak csak akkor van értelme ha a kocsi hátulja le van ülva,egyébként ha belehejatasz egy kátyúba,nincs ideje visszahozni rendes állásba a fényszórót.(tapasztalat)
a fényszórómosó,csak arra jó hogy összegányolja a nagynyomású fúvóka az autót.
a lényeg hogy helyesen legyen beállítva a magasság és KÉSZ!
pastor 2010.01.13. 09:09:01
BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.01.16. 17:13:20
Felesleges pénzkidobás.