Magukból kikeltek tucatjai töltik meg dühöngő hozzászólásaikkal a kommentfelületeket: januártól a műszakin alkalmatlan járművek nem csak megbuknak, de ki is vonják ezeket a forgalomból.
Egy tipikus, még nem is váladékot köpködő hozzászólás valahonnan, a tipikus, magyar mentalitással, miszerint "nekem szabad, nekem ennyire telik": "Na elmennek a picsába már. Nem azért járok 16 éves autóval, mert ez a heppim, hanem, mert csóró vagyok. Egy 16 éves autónál mindig lehet valamit találni, ami nem jó rajta. Nekem ne mondja senki, hogy az ilyen öreg kocsik csontra megkapják a zöldkártyát."
Mielőtt belemennénk abba, hogy valóban tetemes költségbe veri magát a szegény szerencsétlen, ha egyetlen oldalsó helyzetjelző az utolsó pillanatban kiég, és emiatt a vizsgabiztos sajnálkozva, de határozottan egyik kezével elkezdi letépkedni a matricát a rendszámról, a másikkal már viszi is fel az elektronikus rendszerbe a kivonás tényét, szóval ez előtt nézzük már meg, mi a mai gyakorlat?
Nos, ennyi: lejárt vagy lejár holnap a műszaki? Megyünk vizsgázni. Nagy hangon emlegetik a jól értesültek, mennyibe kerül mondjuk Némethonban mindez, és egyébként is, arrafelé milyen liberális a rendszer; igen ám, de ott elviszik a márkaszervizbe a járgányt, amikor kötelező, és elviszik, ha bármi jel ezt mutatja.
Nálunk? Mintha elkárhozna a jótét lélek, ha elmúlt pár év a megvásárlástól (praktikusan ha lejárt a garancia), és még mindig rendszeresen szervizbe hordaná. (Persze, sokan így tesznek, de nem is ők ordítanak habzó szájjal felháborodásukban.)
Tehát semmi nem történik, csak ami eddig indokolt lett volna: mielőtt megy a megmérettetésre a jármű, átnézi alaposan egy szerelő. (Eddig is megvolt rá a lehetőség, csak akarni kellett, mondjuk az Autóklubnál. Csak ők felszámolták a két nekirugaszkodást, tehát több volt, mint a hatósági tarifa.) Nem mintha eddig nem kellett volna, csak így nagyobb a rizikó. Igen, a mester pénzt fog kérni érte. De ha sajnáljuk rá, akkor majd elverjük az illetékekre (mert ugye a kivonás-visszahelyezés is pénzbe kerül), és attól még mindig forgalomképtelen a csotrogány.
Balkáni viszonyok mellé ilyen és ehhez hasonló drákói szigor való: vagy tán sajnálnom kellene a szétrohadt, nem fogó fékkel, elkopott gumival, életveszélyes futóművel járó autók tulajdonosait? Akik minden úton töltött méterükkel potenciális gyilkosok, puszta gondatlanságból, és azért, mert azt hiszik, ha meg tudják venni a benzint, már járniuk is muszáj?
Dehogy. Vagy rákölti a bármilyen járművére azt, amitől az normálisan működik, vagy járjon tömegközlekedéssel. A gépjárművezetés nem szociális vívmány.
Az utolsó 100 komment: