HTML

Mobilitás

Sokáig skizofréniának gondoltam, hogy ugyanúgy érdekel a tömegeket mozgatni képes személyszállítás és a némelyek által önzésnek nevezett autózás-motorozás. Aztán nagy keservesen megtaláltam a közös hasznukat: mindkettő mozgékonnyá, azaz társadalmi vagy nemzetgazdasági szempontból hasznosabbá teszi az egyént. Ez tehát a két fő téma. No meg persze alkalomadtán eszembe jut más is; ha nem bírom benntartani, leírom azt is.

Friss topikok

2010.01.04. 18:50 Jermann Kálmán

Ön- és közveszélyokozás

Nem kezdek népokításba - akiknek szólna, vagyis a BKV alkalmazottjainak, úgysem értik, miért veszélyes, amit csinálnak. Hiszen egy olyan napon látványosan szabotálni a munkát, amikor végig mínusz van, nem létezik nagyobb ostobaság: aki kínjában átül az autóba (mert máskor busszal jár), most döbben rá, milyen felséges a magány, a privát ülőhely, az éppen megfelelő beltéri hőmérséklet, a bűzmentesség, a hajléktalanok hiánya. És lehet, ezen a télen már nem is akar kiszállni.

Azért sem emelek szót, hogy ideje lenne észrevenni: olyankor küzdenek tömegközlekedési dolgozók a régi kiváltságaikért, amikor tízezrek veszítették el munkahelyüket az elmúlt pár hónapban, további százezrek-milliók élnek rosszabbul. Őnáluk - a folyamatos veszteség ellenére - a munkahely elvesztéséhez hónapokig kell harcolni (értsd: minél látványosabban lógni), és természetesen ilyenkor is a reálkereset növekedésében hisznek. A társadalom legcsekélyebb támogatása nélkül: mi, akik ki vagyunk téve a kapitalizmus ártalmainak, nem nagyon kedveljük a szocializmus élő kövületeit.

Azért nem érdemes erre herdálni a szót, mert tudjuk, náluk is vannak ostobábbak, elszánt valóságtól elrugaszkodók, vagyis a Malév-pilóták. Csak ezekkel meg azért nem foglalkozunk, mivel a nemzeti légitársaság (persze rég nincs ilyen, csak amikor 2-3 évente vissza kell hozni a csődből őket, sok milliárdnyi közpénzt feláldozva) nélkül kitűnően megvagyunk.

És - őszintén szólva - a BKV is rég megérett a komplett cserére. Maradjon a főváros a megrendelő, és jöjjön valamely külföldi, tapasztalatot szerzett társaság. Az állami vagy önkormányzati tulajdonú közlekedési vállalatok a sztrájktörvénnyel való visszaélés melegágyai; legyünk mi is debreceniek, és rúgjuk ki a túl régóta működő, túl maradi bandát.

10 komment

Címkék: közösségi közlekedés


A bejegyzés trackback címe:

https://jermann.blog.hu/api/trackback/id/tr731645878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2010.01.04. 19:52:55

"a munkahely elvesztéséhez hónapokig kell harcolni (értsd: minél látványosabban lógni)"
azért erről megkérdeznék egy sofőrt is.

"És - őszintén szólva - a BKV is rég megérett a komplett cserére."
csak a vezérkart kell cserélni, a dolgozók tartják fent a céget.

"Maradjon a főváros a megrendelő"
valahogy nem szimpatikus az a megrendelő, aki csak rendeléskor van jelen, fizetéskor sunnyog.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.04. 19:57:16

@Rocko- · autofilia.blog.hu 2010.01.04. 19:52:55:
- hogy kell gyorsabban? :-)
- persze, buszsofőrökre, villamosvezetőkre stb. szükség van
- hát, ez mélyebb elemzést kíván, mármint hogy lehetne-e abból a pénzből normálisan gazdálkodni.

stepboy 2010.01.04. 22:05:04

@Jermann Kálmán:
"hát, ez mélyebb elemzést kíván, mármint hogy lehetne-e abból a pénzből normálisan gazdálkodni."

Sajnos abból a 0-ból csak ennyire futja.
De azért én megnézném, h a jelenlegi eszközpark színvonalas (!) üzemeltetésért a Veolia Transportation milyen számlát nyújtana be egy évvel később :-)

Kis ember 2010.01.05. 01:26:43

Kálmán, neked nincs autód?
Mert nekem van. Én pontosan tudom, milyen felséges a dugóban ülni a Rákóczi úton, mert szállítok valamit.

Akinek van autója, az pontosan tudja, mit nyer/veszít, ha BKV-ra száll. Nem most fog rájönni. Íróasztal mellől okoskodsz, mint mindig.

A másik:

Én tökéletesen egyetértek a buszvezetők megmozdulásával. A BKV nem azért van szarban, mert most válság van, hanem azért, mert éveken át b.sztak rendbe hozni.
Biztos valami bölcsész vagy, aki nem érti: szar szerszámmal nem lehet dolgozni. Eddig muszáj volt nekik, most meg az arcukba köpnek, holott eddig is csak az ő áldozatkészségük miatt mehetett ki a busz a garázsból.
Szóval az életben csak egy fél évig végezz rendes munkát és rájössz, hogy az élet nem olyan, mint amilyennek az iskolában tanultad.
Igyi v ljugyáh! -Na, ki mondta?

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.05. 12:40:54

@stepboy 2010.01.04. 22:05:04: mármint mi a nulla? Én üzemeltetésről beszéltem, nem fejlesztésről. Fejlesszen a szolgáltató - a BKV nem fog, de nem is várom tőlük. A Veoliától igen.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.05. 12:45:08

@Kis ember 2010.01.05. 01:26:43: semmi gond, ha elhiszed, a jobb szerszámért küzd a BKV-alkalmazott. Nem pedig arról van szó, hogy csinosabb csomagot akar.

Azért kérdezzük már meg őket: jobb buszt vezetne szívesebben, vagy a régit vinné, magasabb (nem csökkenő) fizetéssel? Olyan opció nincs, hogy egyszerre megkapjuk mindkettőt.

Tessék megérteni, semelyik állami vagy önkormányzati vállalat nem engedheti meg magának a laza pénzköltést, magasabb bérek és juttatások mellett. Ez politikai kérdés: ha mindenki másnak szívnia kell, milyen üzenet, hogy nekik meg éppen jobban megy?

stepboy 2010.01.05. 13:54:06

@Jermann Kálmán: Az önkormányzati hozzájárulás mezőben 0 forint szerepelt 2008-ban és 2007-ben is a BKV bevételei között.

Itt meg lehet nézni:
www.bkv.hu/evesjelentes/evesjelentes2008.pdf

Ez a gyakorlatban annyit jelent, h a megrendelő ugyan igényt tart a szolgáltatásra, de fizetni nem szeretne érte (sajnos olyan szintre nem lehet nálunk emelni a jegy- és bérletárakat, h pusztán abból biztosítani lehessen a cég kiadásait - ezért van szükség önkormányzati hozzájárulásra).

A fejlesztések egy teljesen más kategória ebből a szempontból (arra azért még költ az önkormányzat többé-kevésbé).

A Veolia önerőből nem fejleszt - ők csak azt üzemeltetik, amit alájuk raknak (persze ezt nagyon eredményesen teszik). És ez az érdekes rész: ha Veoliát akarunk (de az üzemeltető ebből a szempontból mindegy is); akkor nekik ugyanúgy meg kéne fizetni az ellenértéket, mint a BKV-nak.

A jelenlegi eszközparkot csak azért hoztam fel példának, mert állítólag ezt olcsón és hatékonyan lehet üzemeltetni - na persze, szerintem ezeknek a járművek a nagy része nemhogy takarítást, de még színvonalas karbantartást sem látott az elmúlt években. Egy Veolia nyilván nem engedne meg ilyen szintű üzemvitelt - csak kérdés, h azt kifizetné ki? Az önkormányzat (most sem fizetnek), az állam (ő már így is fizet, fizessen többet?) vagy az utasok (ugyanaz mint előbb)?

Rocko- 2010.01.05. 20:35:00

@Jermann Kálmán: "hogy kell gyorsabban? :-)"
nem, a munkakörülményekről. nem mind léhűtő, még ha annak is látszik a nagy %-uk.

"- hát, ez mélyebb elemzést kíván, mármint hogy lehetne-e abból a pénzből normálisan gazdálkodni."
lehet, hogyne lehetne. ahol ekkora méretű pazarlásra van lehetőség, ott akár lehet jól is gazdálkodni.
csak motiválni kell a megfelelő egyéneket, akiknek ez a dolga.

@stepboy: "Sajnos abból a 0-ból csak ennyire futja."
ahol ennyi pénz van sikkasztani az nem nulla.

stepboy 2010.01.05. 22:20:19

@Rocko-: Nana, az önkormányzati hozzájárulásról volt szó, az pedig nulla.
Ugyanakkor tény, h van bevétel, nem is kevés - mint ahogy az is, h a pénzt lehetne hasznosabban is forgatni a cégnél.

Rocko- 2010.01.05. 23:26:55

@stepboy: ja hogy úgy. igen, a BKv felé nulla, de az önkormányzat felé nem kevés.
oszt valahogy az a pénz ott elillan.
süti beállítások módosítása