HTML

Mobilitás

Sokáig skizofréniának gondoltam, hogy ugyanúgy érdekel a tömegeket mozgatni képes személyszállítás és a némelyek által önzésnek nevezett autózás-motorozás. Aztán nagy keservesen megtaláltam a közös hasznukat: mindkettő mozgékonnyá, azaz társadalmi vagy nemzetgazdasági szempontból hasznosabbá teszi az egyént. Ez tehát a két fő téma. No meg persze alkalomadtán eszembe jut más is; ha nem bírom benntartani, leírom azt is.

Friss topikok

2010.01.13. 13:27 Jermann Kálmán

Fizess, ha vasútbarát vagy!

Utólag elismerem, szégyellem magam, hogy számos írásommal akarva-akaratlanul népszerűsítem a vasutat. A magyart is, de mostantól szerencsére az ingyenreklámért még nekem van módom fizetni: pénzért méri a MÁV a fotósengedélyt.

Itt van leírva: http://www.mav.hu/szolgaltatasok/belepesifelvetelskeszitesiengedely.php

A visszajelzések alapján bizony packáznak a vasútbarátokkal vagy az alkalmi képek készítőivel, ha a peronon, a felüljárón vagy bárhol, ahol az utasforgalom előtt megnyitott területen fotóznak. Egy kis illusztráció, egy olyan gyakorlott, nem is éppen suhanc fotóstól, aki a járműtől távol, űrszelvényen kívül, senkinek a személyiségi jogait nem sértve, MÁV-os felhatalmazással a zsebében készítette képeit:

- Belsőbárándon nyílt vonalon haladó Bz ablakából a motorvezető: "ha meglátom a képeteket a neten, megkereslek benneteket, és kitekerem a nyakatokat!"
- ugyanaznap Somogymeggyes táján fiatal kalauznő: "Addig nem indulunk el, amíg a fotózást abba nem hagyják!"
- Középrigóc, MD vezetőállásáról éktelen üvöltés, ugyanezzel a tartalommal. Öt percig állt, és a forgalmistával üvöltött tovább, hogy az miért engedi a fotózást;
- Füzesgyarmat, forgalmista: "Azonnal abbahagyni, bent ülnek az autóban, amíg jön a rendőr, már intézkedtem";
- Rákospalota, kalauz: "Ha meglátom az interneten a képet, kitaposom a beledet!"
- Konyári Sóstófürdő: Hosszú kürt, ablakból integetés, obszcén ujjmutogatás a mozdonyvezető részéről.

Persze eddig is pecsétes papír kellett mindehhez, de mostantól évi 1 250,- forintot csippent érte az Államvasút. Az, amelyik messze nem szívességből szállít minket, és tetemes közpénzzel támogatjuk létét. 

Vagy végül is elvárható, hogy ennyit kipengessünk, ha már vagyunk annyira elvakultak, hogy épp a magyar vasutat akarjuk megörökíteni?

Ez még ingyen készült. Szerencsére már nem működik a bugaci kisvasút, és rég lejárt a "Kispöfögő" vizsgája is - így nem érezni az ellenállhatatlan késztetést a megörökítésére

21 komment

Címkék: közösségi közlekedés


A bejegyzés trackback címe:

https://jermann.blog.hu/api/trackback/id/tr401669080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marslakó 2010.01.13. 13:41:09

Miért is OK, hogy eddig is kellett engedély az utazóközönség számára megnyitott területen való fényképezéshez?

Évekkel korábban még a hivatalos menetrendben is benne volt, hogy vasúti területen általában tilos fényképet készíteni, KIVÉVE ha azt az utazóközönség számára megnyitott területen készítik.

Ahhoz soha nem kellett engedély, hogy búcsúzáskor valaki lefotózza a vonatnál a kedvesét, de most a MÁV linkben megnevezett illetékese azt javasolja, hogy ha kiviszem a gyereket a Keletibe megnézni a RailJet vonatot, és azt tervezem, hogy majd le is fotózom a vonattal, akkor kérjek előtte engedélyt, akár vasútbarát vagyok, akár nem.

Bekaphatják!

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.13. 13:45:23

@Marslakó: az lesz szép, amikor a csemetével együtt előbb csak körülfog néhány vasútbiztonsági, majd látva, hogy milyen harcos álláspontot vettél fel, még ki is vonszolnak a pályaudvar területéről, és ha még mindig nem tértél észre, a mosó környékén jól el is náspángolnak...
:-)

Marslakó 2010.01.13. 13:49:13

@Jermann Kálmán: Hát ez egyáltalán nem vicces, ellenben alig várom, amikor az elsp ilyen illegális eltávolítást követően valamelyik ügyvéd jól a földbe tiporja a MÁV-ot!

Rácz Gergely 2010.01.13. 14:43:56

Engem is el akartak küldeni a vezérigazgatóságra engedélyért, még decemberben. Pécsen szerettem volna megörökíteni a kijáró MD-szerelvényt, erre megkérdezi a forgalmi szolgálattevő, hogy fotózni szeretnék-e, majd igenlő válaszomra megkérdezte, hogy engedélyem van-e, mire azt válaszoltam, hogy nincs, de tudtommal az utasforgalomra megnyitott területeken nincs engedélyhez kötve a fotózás. Erre elkezdett valamit hadoválni arról, hogy ha a vonatot akarom fotózni, akkor márpedig engedély kell. Nekem pedig (mivel a hajnali 4 órai otthonról való indulástól, majd a 64-es vonalon való végigutazástól és fotózástól már finoman szólva is kimerült voltam agyilag) nem nagyon volt kedvem nekiállni erősködni, ráhagytam és elraktam a fényképezőgépet. Ezzel viszont odalett vélhetően utolsó MD-s fotóm (igaz, a vasutas odaérte előtt még sikerült egy fényképet készítenem)

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.13. 17:24:07

@Marslakó: szerintem sem vicces, de utólagos engedelmeddel elképzeltelek, és az a kép első látásra mókásnak tűnt. A másodikra kevésbé, mert abban én is szerepeltem. :-)

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.13. 17:24:56

@Rácz Gergely: bővítettem az anyagot, érdemes újra elolvasni - lehet, még olcsón megúsztad.

Nidsz 2010.01.13. 17:28:02

@Rácz Gergely: én is hasonlóan jártam, mikor Székesfehérváron fotóztam az utolsó előtti komáromi és sárbogárdi Bz-s vonatokat. Gondoltam átmegyek a másik peronra ahol épp bejárt egy dupla Kocúros tehervonat, aztán tőlem is kérdezték az engedély meglétét.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.01.13. 20:08:31

Üzemi területen nem fotózni tilos. Üzemi területre bemenni tilos, mert az magánterület, azonban oda közterületről befotózni nem tilos. A vasútállomások területe pedig majdhogynem közterület, valami közösségi használatú magánterület vagy mi a neve. Ugyanígy a vasúti járművek utastere is! Innentől a bunkó sinbohócok kinyalhatják. A vasutasok amúgy tipikusan olyan valakik akik azt hiszik magukról, hogy valaik. Ha akar felőlem hívhat rendőrt, kit érdekel. Úgysem jön ki, ha meg igen, akkor mit csinál? Megrajzol és széttép? Na ne bohóckodjunk.

Az, hogy egy üzemi területre szóló belépési engedélyt térítésért, bizonyos feltételekkel adják oda az meg szerintem rendben van.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.01.13. 20:10:22

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Ja, hogy ezzel nem mehetek be üzemi területre.... Akkor ennek az engedélynek nincs értelme.

Rácz Gergely 2010.01.13. 22:06:22

@Jermann Kálmán:
Eléggé durva esetek vannak a bejegyzésben, ilyennel én még nem találkoztam szerencsére, pedig viszonylag régóta (kb. 6 éve) fotózok.
Ér viszont kellemes meglepetés is időnként. Amikor például novemberben a 4-es vonalra mentem azt végigutazni, Almásfüzitőn a kalauz megkérdezte, hogy a megállókban leszállok-e egy-egy fotó erejéig, mert akkor figyel, hogy ott ne hagyjon a vonat.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.13. 22:50:46

@Rácz Gergely: így igaz, mint általában mindenhol, itt is az egyéni habitus dönt.

Épp pár napja fotóztam egy villamost, és csak itthon láttam, a vezetője barátságosan intett. Azt is a visszanézésnél észleltem, hogy évekkel ezelőtt a padovai gumikerekű villamosról hazahozott első képek egyikén épp ellenkezőleg gondolták a fényképkészítés lehetőségét: ketten voltak a vezetőfülkében. :-)

Nidsz 2010.01.13. 23:56:59

tényleg durvák az itt felsorolt példák.
azért az ilyen beszólogatásoknak is mi értelme? Ha nem tetszik valami, akkor azt normális hangnemben is meg lehetne mondani.

kellemes élményem nekem is volt:
Szlovákiában Poprádon fotóztunk a pályaudvaron mikor az egyik Pershing mozdonyvezetője intett hogy menjünk oda.először féltünk hogy leb@szás lesz, de nem.mutatta a fényképezőgépét és rajta a képeket amiket a Füstiben készített.ezután utaztunk vele a mozdony vezetőállásán is.

HUnter27 2010.01.14. 23:16:37

No, hát durvák ezek a beszólogatások...:( Kedvenc eseteim határon innen és túl:
1. Hegyeshalom, forgalmista: peronon akar fotózni? - Lehet lövök 1-2 képet... ahhoz engedély kell... - De utána kimegyek nyiltvonalra, oda is engedély kell...áááá De szerencsére nem volt gond...
2. Wien Westbahnhof: Esti peronos fotózás állvánnyal, kötözködő 10. Jürgen, engedély stb duma... kértem mutassa meg, hebeg-habog elmegy...
3. Salzburg: Rajtam hazai láthatósági, jön 11. Jürgen, jó estét stb, mit csinálok? Fotóznék guten nacht, honnan van jól láthatóságim? Ungarn. Ungarn??? De szerencsére elment..
4. Wiener Neustadt. Előszőr jártam ott vontatási telepen, mellény rajtam kijött emberke mondta vigyázzak, hagyott is fotózni.
5. Hegyeshalom még a határőrség idejében: Baktatok rendezőbe nappal, fotóznék, bent RO-LA, jön határőr és kérdi, hogy tudom-e hol vagyok? Korán keltem, de azért ennyire nem voltam kóma. Mondtam igen képbe vagyok. Ez határterület. Az nem arrébb van egy kicsit??:) (Itt szvsz határpontra gondolt, ill., határvonalra az meg min. 3km) Nem tetszett neki a poén, tovább keménykedett mutassak engedélyt mutatom, nézi nézi, van-e határőrségi engedély? Mondom, Istentől ne kérjek?? Otthagytam adios, nem is keménykedett tovább.
Nyugaton is szeretnek keménykedni, sőt tavaly osztrákok is panaszkodtak, hogy az ottani láthatósági mellényes keménylegények peronos fotósokat cseszegettek meg hívtak egyhez rendőrt is, az meg jót nevetett és ment a dolgára...

2010.01.15. 09:26:57

Nekem mindezidáig egy esetem volt, az is pont Sülysápon, de leérveltem a forgalmisa nőszemélyt.
De nézzük a másik oldalát. OK, teszem azt, kiváltom az engedélyt, becsengetem a lét.
De: innentől kezdve, ha egy rossz szót is kapok, vagy beszólást, nagyon nagyon csúnyán fogok viselkedni, beszélni. Hiszen: én FIZETTEM az adott szolgáltatásért, úgyhogy még ő kérjen elnézést....!
Nagyon régóta el-elmaradt a képtáram frissítése, bár időnként járok fotózni még. Viszont, olyan 3-4 éve nem váltottam már ki a fotózási engedélyt egyáltalán. Nem is kérték azóta sem, sehol.

trainz 2010.01.16. 11:02:08

Ez az engedély megtagadás, meg ilyen utasforgalmi területes engedély ,azért alakult ki, mert 10 ből 8"vasútfotós" retardáltnak néz ki, vagy az is.

ZBR 2010.01.16. 14:06:26

@trainz:
Sőt, nem egy van, aki a fotó mellé tárgyi emlékeket is gyűjt.
Ugyanakkor az utasforgalom számára megnyitott területen, illetve táblával-/kerítéssel nem jelzett magánterületen történő fotózásra köcsög dolog beszólni és nem is egészen jogszerű.
Ombudszman?

Hargita IC 2010.01.16. 16:36:28

Üdv!

Nekem eddig csak egy esetem volt hogy meggátoltak a fotózásban.

Püspökladányban az akkor még közlekedő Partium IC jv-je és egy ladányi forgalmista kezdett el okoskodni hogy én miért fotózok ott amikor ők rajtalehetnek a képem.
A képeket is kiakarták töröltetni (nem töröltem ki őket) és jobbnak láttam elmenni onnan.

trainz 2010.01.16. 17:39:16

@ZBR:

Alap.

Volt engedélyem ,gyakorlatilag inkább belépésre, mint fotózásra használtam.
Már évek óta nem újítottam meg.

Most, hogy erre nem jó tök felesleges.

Sőt lehet ezek után poénból kijárok majd KLF-re aztán lövök a peronról párat:)

tompysoft 2010.01.22. 11:37:16

Ez az egész röhej. Most akkor a pályaudvar közterület? Mert akkor senkinek nem lehet egy szava sem, hogy én ott mit fotózok. A magánterületre befotózás már neccesebb, de ha jól tudom, az sem tiltott. Ha meg rajt vannak a képen? Na és? Nem őt fotózom, hanem a vonatot. Az meg nem képmással való visszaélés... Ja, az, hogy ő közben szabálytalanul végzi a munkáját? Akkor meg nehogy már én legyek a hülye... :)

záporjózsi 2010.02.03. 09:46:30

@Marslakó: A neten is fönt van az előző rendszerből maradt menetrendi lap, amelyen egyértelmű, hogy akkor még szabadott fotózni.

@Hargita IC: Ilyen alapon egy tájképen is bárki rajta lehet. Ha nem a személy megörökítésére irányul, nem tiltakozhat.

@tompysoft: Nem közterület, közforgalom számára megnyitott magánterület. Viszont szerintem meg lehet oldani, hogy magaslati pontokról, illetve a vasúti területen kívülről készült, erősen kompromittáló képek egy oldalon összegyűljenek. Ha a MÁV úgy gondolja, hogy az az érdeke, hogy minél rosszabb képet fessen róla a fényképezőgép, akkor megoldható. Emellett ezek után el fogok gondolkozni, hogy forszírozzam-e a vasúti utazást, amely a jelenlegi tarifák mellett 1 (egy) oda-vissza út alatt nagyobb, egész árú bevételt termel a vasútnak, mint az 1250 Ft-os WC-papír. Az adóforintjaimat úgyis megkapják, a család pedig megy autóval.
süti beállítások módosítása