Mást sem hallani a vasútmodellezőktől, csak a sopánkodást: „iszonyúan felmentek az árak, nem tudunk megvenni szinte semmit”. Erre tromfolnak a gyártók: „olyan kicsi a vásárlókedv, hogy ha nem emelünk árat, mindennek vége” Pedig az ördögi körből való kitörésre van recept: az építőkészlet.
Mi is a baj mostanság a vasútmodellezésben? Ha csökken a gyártási volumen, akkor az egy egységre jutó költségek emelkednek, így aztán egy spirálba kerülünk: a visszaeső kereslet eredménye a magasabb vételár, ez viszont újabb vevőket tántorít el a költekezéstől, ami újból csak lefelé tolja a bevételt, amit kompenzálni akar a gyártó az áremeléssel... Befejezhetetlen mondat, ahogy gerjeszti önmagát a probléma.
A világ különböző tájain eltérő szinten van jelen a gyári minőség apró alkatrészként való megvásárlásának lehetősége. A fenti bekezdés ellenére itt, Európában talán a legkevésbé: a készt szeretjük, még ha abban az összeszerelést végzők órabérét is ki kell fizetnünk. Nem kívánva a csoportos létszámleépítést a modellgyáraknak, mégis azt mondom, még mindig jobb, mint a teljes csőd. A mai modell bebizonyította kevéssé működőképes voltát, nem marad más, mint egy új struktúra bevezetése.
Aminek életrevalóságát két modell építésén keresztül mutatunk be, előre elárulva, hogy így harmadáron sikerült hozzájutni a vágyott járművekhez. Dicsérve a Bachmann életrevalóságát, és plusz örömhöz jutva a személyes bíbelődés által.
Hiba lenne azt állítani, hogy egy pályafenntartó szerelvény nélkülözhetetlen kiegészítője minden terepasztalnak. Nem kell jobban, mint a 3 négyzetméteres H0-s felületre a fordítókorong és a körfűtőház. Vagy a termetes templom a 4-5 házból álló településünkre. Esetleg hétkocsis Railjet a vicinálisnak is rövid állomásunkra.
De régóta tervezgettem az első nem NDK-s mozdonyomhoz (egy olcsón megvett Roco ex-V100-as) illő szerelvény vagy gépsor beszerzését. Egy ugyanolyan sárga vasúti daru és a gémet tartó pőrekocsija csatlakozott hozzá hamarosan, de ezzel nem értem be. A Liliput kínálatában szerepel a Plasser & Theurer egyik régebbi sínaláverője, a Duomatic 7/32-es (egy fotó az eredetiről), illetve egy platós teherautóra emlékeztető pályafenntartási jármű. Mindkettő önjáró a valóságban, és létezik motorizált modelljük is – akárhányszor elővettem a vásárlás tervét, mindig elment a kedvem az árukat látva. Nekem viszont bőven megfeleltek „butítva”, gördülő makettként: győzött a racionalitás.
Kezdjük a kisebb összeépítésével, hiszen ránézésre ez az UDJ (univerzális darus jármű) tűnik egyszerűbbnek.

A 3 200,- forintért kapható egységcsomag tartalmaz minden szükséges elemet, nekünk csak modellragasztóról, éles késről és némi kézügyességről kell gondoskodnunk



Dupla alvázszerkezet: az egyik a kereket, a másik a felépítményt tartja. Utóbbira építjük rá a fülkét, miután összeszereltük azt

Következhet a különféle korlátok felragasztása, illetve a plató felhelyezése. Ezt az „alsó alváz” rögzíti majd


Miután felpattintottuk a kardánimitációkat, jöhet az „összeházasítás”

Az első gördülőpróba után a maradék pár apróságot rögzítsük a helyére, és el is készült az univerzális darus jármű modellje. Ha nagyobbak az igényeink, a lámpákat is kifesthetjük, továbbá kissé természetellenes a hibátlan és egységes sárga fényezés, antikolással közelíthetünk a valósághoz

Elképesztő luxus a tetszetős rugós ütköző, ezzel szemben a fényes fémöntvény ömlesztett rakományra ráfér az átfestés

A vételárba belefért némi feliratozás is. A csálé lámpatartót ígérem, megigazítom
A folytatásban a sínaláverő készre szerelését mutatom be. A leglényegesebb információ azonban hangozzon el előre: az még a platós pályafenntartónál is olcsóbb, 3 000,- forintba került – újonnan, üzletből, nem akciós készletről.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
AB Studios 2010.04.25. 13:01:05
Viszont a Duomatic jó választás, a hazai vaspályákon is fel-felbukkan néha. És a házi motorizálása sem ördöngösség.
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.25. 14:01:54
A Duomaticról: miképpen lehetséges motorizálni? Gondolom, az eredeti motortérben legyen a kis elekromotor, de ezekhez a kis átmérőjű kerekekhez el nem tudok képzelni csereszabatos fogaskerekes megoldást. (A gyárilag motorizáltat nem láttam még közelről.)
Más: most nézem, ez is kell a szerelvénybe:
www.railfaneurope.net/pix/de/work/track_inspection/005-725-mt.jpg
Van egy gyalázatos állapotú régi Fleiscsmann VT98-asom, és mivel úgyis ráférne az átfestés, illetve ezzel a függönyözéssel eltüntethető a böszme motor, máris kevésbé kell szégyellnem.
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.25. 14:08:47
www.railfaneurope.net/pix/de/work/Skl/db_klv53.jpg
Német fotó.
AB Studios 2010.04.25. 15:37:28
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.25. 16:21:45
AB Studios 2010.04.25. 18:22:01
siófoki35 2010.04.25. 19:12:06
bubo015 2010.04.26. 09:17:59
Nagyon jó kis cikk :)
meg tudnád adni a katalógus számukat?
Magyarországon be lehet őket szerezni?
köszönöm
üdv.:
bubo015
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.26. 10:43:13
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.26. 10:44:03
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.26. 10:46:35
2104 2010.04.26. 18:04:28
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.04.26. 18:13:26
Dolmi medve 2010.05.27. 14:25:40
Digitálisan elő van készítve.
Ennek lámpái festettek, de az alváza nem tamponozott, kardánimitáció sincs rajta, mondjuk van hozzá igazi kardán, mivel összkerék meghajtású :-) van hozzá két darab, szállítmányt imitáló súly, egy rücskös-kőszállítmány és egy simább felületű, gondolom valami homok féle szállítmány...
Bachman (liliput) Spectrum 16948-as a cikkszáma.
A modellhez van alkatrész jegyzék, lehet, hogy be lehet szerezni az alkatrészeket és akkor utólag is megoldható a motorizálás....