Rég nem látott hevességgel lángol fel ismét a buszos-vonatos ellentét. Előbbiek magabiztosabbak, utóbbiak elkeseredettebbek a pár nappal ezelőtti események nyomán. Az érvek azonban nem újultak meg: még mindig azért jobb/rosszabb a busz, mert sokkal több helyen áll meg.
Vasútállomás, buszvégállomás, autóparkoló - tökéletes kombináció
Ha nagyon egyszerűsíteni akarunk, mindkét félnek igaza van. A buszbarátnak, mert kedvenc járműve ott teszi le a meghitt kocsmánál – akárhány is van a faluban, mindegyik mellé jár a megálló, mert hát az autóbusz ugye az igény szerinti közösségi közlekedés nagyszerű vívmánya. Na jó, persze, nem csak itallal élünk, így az iskolának, a községházának, meg mindenhová, ahol van utas. De a vehemens vasútőrült is szívesen hivatkozik ugyanerre: amíg kettesével felveszegeti a gumikerekű az összes megállóból az utast, az övé már túlvan hét határon. Kinél az igazság? Nem akarjuk megmondani. De nézzünk mindenfelől ideráncigált példákat, hogy csinálják máshol, milyen hagyománya alakult ki a két fontos ágazatnak.
Előre bocsátom, nem lesz elfogulatlan az írás. Vagyis dehogynem, csak nem annak látszik. Hiszen a felidézendő tapasztalatok olyan országokból származnak, ahol újkori reneszánszát éli a vasút, ahol felismerték, a kötött pályás közlekedés (vagyis ami ebből síneken zajlik) környezeti terhelése töredéke a gumikerekes és légi járművekhez viszonyítva.
Parkolótorony a bécsi pályaudvarhoz toldva
Nézzünk át legelőször Ausztriába. Közel is van, nem kell hozzá nagy út, hogy meggyőződhessünk az ottani gyakorlatról. Elég csak átgördülni a határon, és nosza, azt látjuk, a pár tyúklépés hosszúságú peronnal jelzett megállónál is autók, kerékpárok állnak – akár százával. Várva gazdájukat, akik ingázásra a vonatot választották. Jó okkal: gyors, kényelmes, és könnyen hihető, hogy a működéséhez szükséges energia a háttérben sebesen forgó szélkerekekből származik. Bármerre haladunk, ugyanezt tapasztaljuk. A fővárosi pályaudvar mellett ronda toronyház: autóparkoló. Tartomány székhelye: aluljáró szintjén parkoló. Kis falu megállójában: parkoló. És persze mindenhol: a keresztező villamos- és buszjáratoknak egyetlen fontos ismérvük van: érinteniük kell az állomást. Hogy odavigyék az utast.
Jenbach szerény állomásán is szívesen látott vendég az egész napra otthagyott autó
Ez lehet, a labancok különcködése. Talán a józan svájciak, azokat nem tiporta több világháború, gazdagok is, telik valami jobbra. De nem: náluk talán még hibátlanabb a ráhordás. Sőt, a buszokkal kifejezetten szolgafeladatokat végeztetnek: ahol szóba jöhet a vasút, nem lehet alternatíva a távolsági autóbusz. Addig mennek, hogy ráépítik az állomásra a buszpályaudvart. Semmi mellébeszélés, semmi versenyhelyzet: itt a vonaté az elsőbbség. Érthető persze: az alpesi országban sokfelé a hosszú teleken nincs más használható közlekedési eszköz. Tehát ezt is meg tudjuk magyarázni: nálunk nincsenek ekkora barátságtalan hegyek, így nem is tekinthetjük mintának, bezzegországnak Svájcot.
Chur, a fura város: buszpályaudvart raktak a vasútállomásra
Valahol a Poschiavo-völgyben: tágas parkoló, piros vonat
Menjünk talán Itáliába. Míg a svájci spórol, öreg autóval jár, az olasznak első a gépjárműve. Nemcsak szereti, hanem buzgón használja. Mindig és mindenhová. Kivéve, ha munkahelye olyan limitált forgalmú városban található, ahová a helyiek is korlátozottan hajthatnak be. És ebből Olaszországban igen sok található. Erre rendezkedett be a helyi vasút: az elővárosi vasút rendszere az ország jó részén példás. A gazdag északon egészen remek: Torino, Milánó, Alessandria, Novara, Piacenza, Verona, Bologna, Firenze, Padova, Mestre környékét sűrű hálózat jellemzi. Meg ingyenesen használható parkolók tömkelege, nevesincs falu poros, kihalt megállójánál ugyanúgy, mint a városi állomások mellett. A távolsági busz gyakorlatilag valami fura, ismeretlen fogalom, a helyi járatoknak viszont megint a megszokott feladatuk van: eljuttatni az állomásra az utast.
Padova főutcája: minden buszjárat - meg persze a "metrobus" érinti a vasúti pályaudvart
(és - mint jól látszik - a főutcán szmélygépkocsinak nincs helye: kitiltattak)
Bassano del Grappa ugyanaz, csak kicsiben
Névtelen olasz megálló, kies parkolóval kocsiknak...
...és kerékpároknak
Ugyanezt láttam Franciaországban. Ott, ahol elsőként építették ki a nagysebességű vasúti hálózatot, kétségbeesésbe kergetve a helyi repülőtársaságot. A TGV rendszere végül is egyszerű: végy egy fürge szerelvényt, építs alá olyan síneket, amin háromszázzal vagy gyorsabban haladhat. És ne állítsd meg sűrűn, mert az átlagsebességet a lassítás, az ácsorgás és a gyorsítás egyaránt radikálisan csökkenti. Továbbá ne sajnáld feladni a patinás városi állomásokat, vagyis kerüld el a rapid vonatokkal őket. Ugye, milyen merész? Szándékosan távolra vinni a településektől! De ki fogja akkor használni? Nos, az, aki el tudja képzelni az életét 200 kilométeres távolsággal a munkahelye és lakása között. Tehát aki tudását szívesen kamatoztatja az odébb lévő munkaadónál, de ezért nem akarja feláldozni a szülőfaluja meghittségét. Ugyanő reggel beül a Renault-jába, odahajt a TGV megállójába, felszáll rá, mire beér, elolvasta a napi sajtót, esetleg belemerült a tegnap félbehagyott Excel-táblába. Mire felocsúdik, már oda is ért. Délután meg vissza. Konkrét példa: Aix-en-Provence TGV-állomása 20 (!)kilométerre fekszik a város központjától. Légvonalban. Aztán annyi ott a parkoló autó, mint égen a csillag. A buszjárat minden itt megálló nagysebességű vonathoz csatlakozik. Pedig kikerülhetné, mert végül is Marseille repülőtere és Aix-en-Provence között jár. De épp a keresztező útra tették a vasútállomást, és van is bőven utas. Együtt, nem külön-külön.

Aix-en-Provence TGV állomás kocsiknak nyújtott szolgáltatása
És ugyanitt az aluljáróban vezetett buszjárat megállója
Az itt említett országok mind gazdagabbak, mint a miénk. A jövedelemből az egyes szereplők, így a polgárok is bővebben részesülnek. Tehát arrafelé nem kérdés, hogy bárki és mindenki járhatna autóval, ha akarna. Az úthálózatuk fejlettsége ugyanúgy mérhetetlen távolságban van tőlünk. Vagyis annyi buszt tudnának ráküldeni, amennyit nem szégyellnek. Mégsem teszik. Használják a sínpályát, költenek drága gyors- és praktikus elővárosi hálózatokra, járművekre. És ezzel az egyén mobilitása javul. Bezárul a kör: mozgékonyak, ezért a versenyképességük jobb a miénknél. Ameddig ezt nem ismerjük fel, nem fogadjuk el alaptételként, csak sóvárogni fogunk a magasabb fizetésért, illetve rettegni, hogy sérülékeny gazdaságunkra milyen hatással van az aktuális recesszió.
Akkora és olyan domborzatú országokban, mint a miénk, természetesnek kellene lennie, hogy a közlekedés alapja a vasút. Nem más kárára, hanem más közlekedési eszközzel kiszolgálva, vagyis azokkal együttműködve kiépítve a hálózatot. Ha viszont busz- és vasúti lobbikba tömörülünk, csak kárt okozhatunk. De ez – úgy látszik – kitűnően megfelel vérmérsékletünknek.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
matteo14 2009.12.17. 12:50:14
Káposztakukac 2009.12.17. 14:14:38
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.12.17. 14:14:39
norbi2k 2009.12.17. 14:17:41
istvan5 2009.12.17. 14:41:19
lamed 2009.12.17. 14:51:17
Csak közben egyre növekszik a normális világtól való lemaradásunk.
Samott 2009.12.17. 15:03:37
Tímár Mihály 2009.12.17. 15:04:31
A legfontosabb, hogy itt Svájcban a vonatok és buszok (meg a siklók és felvonók) remekül össze vannak hangolva. Ritka, amikor 5 percnél többet kellene várni! Ráadásul a buszállomás mindig a vasút mellett van. Természetesen a menetrend ütemes, minden órában ugyanakkor indulnak a vonatok és buszok.
Persze itt rengeteget költenek is a vasútra, így nem 20-szal döcögnek a vonatok. Ez viszont meg is térül nekik, mert a kamionok jelentős részét vonaton szállítják.
Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.12.17. 15:05:58
A távolsági viszont katasztrófa. Valóban az lenne a leggyorsabb megoldás, ha például Hatvanból (szándékosan nem egy világvégi kis falut, hanem egy fontos vasúti csomópontot említek) el akarnék jutni a a prérin levő vasútállomásra és a vonat pedig Pestig meg sem áll, csak esetleg Gödöllőn, ahova szintén ráhordják buszok az utasokat a környező településekről.
Ehelyett mi van? Eleve nem minden vonathoz van helyi busz. Ha ki is tudok jutni az állomásra, 1 óra alatt teszi meg a GYORSVONAT ezt az 50 kilométeres távot (a személy másfél), csupán 15 perccel kevesebb, mint a távolsági busz. Persze, a vonat legalább nem ragad be az M3 bevezetőn a dugóba. Viszont a vonat ablakai be vannak rohadva, télen becsukni, nyáron kinyitni nem lehet őket. Ráadásul a Keletinél, mire a külső vágányokról elérem a metrót, már el is veszett az a 15 perc előny a buszhoz képest amiről a Stadionnál átszállhatok metróra vagy villamosra (és Hatvanban is a város közepéről indul)
akakukk 2009.12.17. 15:21:28
Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.12.17. 15:30:50
lamed 2009.12.17. 15:31:48
Ha tömegközlekedést fejlesztenék, vonzóbbá, olcsóbbá, használhatóvá tennék, akkor AZONNAL és TÖMEGESEN váltanának rá az emberek. Lásd a zónázó vonatok kb 200%-os kihasználtsága. De nem, szerinted (és az illetékesek szerint) nem ez a megoldás, hanem az autózást kellene még a jelenleginél is jobban ellehetetleníteni, hogy ahoz képest még ez a jelenlegi lepusztult, használhatatlan és drága tömegközlekedés is kevésbé tűnjön rossznak... Az eszem megáll tőletek.
Demo · http://nepkoztarsasagot.blog.hu 2009.12.17. 15:33:07
bár épül az új, de így első néhány blikkre úgy tűnik, hogy azzal sem lesz sokkal jobb a helyzet.
a hatvan-bp vasút meg tényleg kriminális, hogy a gyors is minden bokornál megáll, a pálya nem kifejezetten fejlett (nem is mehet gyorsabban), ráhordás nuku.
Joc 2009.12.17. 16:07:38
akakukk 2009.12.17. 16:07:56
Amugy az autosok allando szovege: Legyen elobb parkolo, legyen elobb vonat, legyen elobb toronyora aranylanccal, majd akkor leszokik az autozasrol, vonattal, biciklivel tomegkozlivel jar. Egyreszt nem hiszem, masreszt ezt nem tudjuk megcsinalni, ezert elobb fizetni kell, aztan lehet epitkezni. Igenis adoztatni kell a nemkivanatos tevekenyseget. Viszont ezt a bevetelt rendesen a vasut es egyeb kozossegi kozlekedesre kell forditani.
Egy hulye taplo
Samott 2009.12.17. 16:15:07
akakukk 2009.12.17. 16:26:06
norbi2k 2009.12.17. 16:41:32
Samott 2009.12.17. 16:44:26
egyenlítő 2009.12.17. 17:03:08
A magyar vasúthálózat a mező- és erdőgazdasági termékek szállítására alakult ki, akkor, amikor a helyi szállítás még lovaskocsival (10-15 km hatótávolság) történt. Ez után a fejlesztés a bányák és a nehézipari gyárak összekötésére irányult. A személyszállítás csak a nagyvárosok között volt szempont, a munkások a gyárak mellé települtek.
Mára a bányászat és a nehézipar megszűnt. Az átrakási költségek miatt a gépkocsiszállítás 100 km-ig biztosan gazdaságosabb. A gyors és pontos szállítás miatt az iparban és a kereskedelemben lényegesen csökkenthető a raktárkészlet, ami lényeges gazdasági szempont. A létező vasúthálózat eredeti célja tehát majdnem teljesen megszűnt, az új célok ellátására (a városok és a környezetük összekapcsolására) pedig így, ahogy van, alkalmatlan.
akakukk 2009.12.17. 17:28:16
www.origo.hu/itthon/20091217-miert-nem-vesznek-bunko-terepjarot-a-gazdag-danok.html
lamed 2009.12.17. 17:40:06
A vasútra, BKV-ra pedig a jelenlegi formájában nem szabad egyetlen fillért sem költeni.
norbi2k 2009.12.17. 19:32:56
és tényleg úgy gondolják egyenlőek, nem nézik le a másikat és nagyon segítkészek, türelmesek ( hivatalokban pláne ) teljesen skandináv mentalitás
lovelohim · http://rael.org 2009.12.18. 01:03:21
a kérdés mindig az, hogy mihez képest.
szerintem ha nem mindig nyugat európához és egyéb fejlett országokhoz hasonlítanánk magunkat és belátnánk, hogy a magyar életszínvonal és életminőség felett csak a föld lakosságának k.b. 5%-a(!) él mindannyian boldogabbak lehetnénk :)
lamed 2009.12.18. 08:13:03
Ráadásul a gyalogosok és kerékpárosok mifelénk sokkal nagyobb biztonságban vannak, errefelé például igen ritka eset, amikor géppuskával lemészárolják őket az egész családjukkal együtt csak azért, mert egy rivális hadúr területére bicikliztek. (Persze jobban belegondolva vannak olyan területek nálunk is, ahol már nem állunk messze ettől....)
Szóval tényleg be happy, minden csak viszonyítás kérdése :))
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.01.20. 08:10:08
:-)
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.01.20. 08:36:13
Köszönöm a korrekciót, javítottam.